شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 79059

هر چند وزارت نیرو معتقد است کاهش 5 تا 10درصدی مصرف توسط شهروندان و کاهش گرما به زیر 40 درجه راهكار عبور از كم‌آبی پایتخت است، اما قطع برنامه‌ریزی شده برق در مناطق مختلف و همچنین كاهش فشار آب برای جلوگیری از قطع آن، از جمله برنامه‌هایی است كه وزارت نیرو اعلام كرده .

آب و برق در آستانه جیره‌ بندی
سلامت نیوز : موج بی‌سابقه گرما افزایش شدید مصرف آب و برق را به‌دنبال داشته و مسئولان وزارت نیرو هشدار داده‌اند اگر روند افزایش مصرف آب و برق متوقف نشود، ناچار از جیره‌بندی آب و برق هستند. مصرف آب بخصوص در تهران رو به افزایش گذاشته و مدیرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران خبر داده كه افزایش مصرف آب در تهران ركورد زده است. همزمان هم برخی گزارش‌ها حاكی از قطعی آب و برق در برخی نواحی پایتخت بخصوص هنگام شب بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ دمای هوای این روزهای تهران بالای 40 درجه است و در مناطقی مانند خوزستان به حدود 50 درجه سانتیگراد رسیده است. برخی گزارش‌های پزشكی حاكی از مراجعه بیماران به اورژانس بیمارستان‌های كشور به خاطر گرمازدگی است. هواشناسی اواخر هفته گذشته خبر داد كه ركورد 60 ساله گرمای پایتخت در حال شكسته شدن است.البته موج گرما منحصر به تهران و ایران نیست و نواحی معتدلی مانند اروپا را هم دربر گرفته است. تاكنون چندین مورد مرگ و میر در اروپا ناشی از گرمای بی‌سابقه در این قاره گزارش شده است.

هنوز 35 روز بیشتر از روزهای گرم تابستان نگذشته كه افزایش بی‌سابقه دمای هوا، مصرف آب و برق را تا جایی در پایتخت افزایش داده كه در 50سال گذشته بی‌سابقه بوده و مدیران وزارت نیرو نسبت به كاهش جدی مصرف به مردم هشدار دادند. همین موضوع موجب شده تا در شركت آب و فاضلاب تهران وضعیت فوق‌العاده اعلام شود تا در روزهای گرم باقیمانده تابستانی، مشكلات كمتری برای شهر تهران اتفاق بیفتد.

افزایش 24 درصدی مصرف آب نسبت به مدت مشابه سال گذشته و همچنین افزایش 6 تا 10 درصدی پیك مصرف برق در این روزها موجب شده تا وزارت نیرو برنامه‌های جدیدی را برای كنترل مصرف اعلام كند. هر چند وزارت نیرو معتقد است کاهش 5 تا 10 درصدی مصرف توسط شهروندان و کاهش گرما به زیر 40 درجه راهكار عبور از كم‌آبی پایتخت است، اما قطع برنامه‌ریزی شده برق در مناطق مختلف و همچنین كاهش فشار آب برای جلوگیری از قطع آن، از جمله برنامه‌هایی است كه وزارت نیرو اعلام كرده و از مردم نیز درخواست كرده مصرف آب و برق خود را كاهش دهند تا میزان ذخایر استراتژیك در پایتخت بیش از این كاهش نیابد.

گزارش‌ها حاكی از آن است كه مصرف آب تهران از 2 میلیون و 700هزار لیتر در روز، به 3 میلیون و 350هزار لیتر افزایش یافته و شركت آب و فاضلاب منطقه تهران برای جلوگیری از قطع آب، فشار آب در مناطق مختلف شهر را كاهش داده است. با این وجود طی روزهای پنجشنبه و جمعه در برخی از مناطق شهر تهران قطعی آب مشاهده شده است. در این رابطه معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه مردم تهران باید حداقل 15 درصد مصرف آب را کاهش دهند، به فارس گفت: متاسفانه مصرف آب در حال افزایش است به طوری که مصرف آب تهران روز پنجشنبه رکورد جدیدی در 50 سال گذشته زد.

علیرضا نوذری‌پور با بیان لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب افزود: درجه حرارت و دمای هوای تهران طی 60 سال گذشته بی‌سابقه بوده و متاسفانه تداوم گرمای هوا موجب شده تا مصرف آب در تهران به شکل قابل توجهی افزایش یابد. وی ادامه داد: میانگین مصرف آب در تهران روزانه 2 میلیون و 750 هزار متر مکعب است، اما تداوم گرمای هوا موجب شد، تا دیروز مصرف آب تهران با 3 میلیون و 420 هزار مترمکعب رکورد مصرف آب در تهران را بزند.

نوذری‌پور خاطر نشان کرد: افزایش رکورد مصرف آب در تهران باعث شد، تا ظرفیت ذخایر استراتژیک آب کاهش پیدا کند. اما به‌رغم افزایش مصرف آب شرکت‌ آب و فاضلاب استان تهران هیچ برنامه‌ای برای قطعی و نوبت‌بندی آب در تهران ندارد. معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آبفای استان تهران گفت: متاسفانه افزایش مصرف آب باعث شده تا برخی از نقاط تهران با کاهش فشار آب مواجه شوند، بنابراین از مردم درخواست داریم که حداقل 10 تا 15 درصد از مصارف آب خود را کاهش دهند.

هم اکنون برای هر شهروند تهرانی روزانه 320 لیتر آب تولید می شود که این میزان در کشورهای اروپایی 150لیتر است؛ بنابراین مصرف بیش از 2 برابری آب توسط هر شهروند در شرایط ویژه این روزها می تواند مشکلاتی را در آبرسانی به‌وجود آورد.

استفاده از ذخایر استراتژیك آب

محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز در گفتگو با مهر با تاکید بر افزایش دمای هوا تا بیش از 40 درجه در شهر تهران گفت: مصرف آب تهران در یکی دو روز اخیر به 3 میلیون و 350 هزارمترمکعب افزایش یافته و همچنین در هر ثانیه 40 مترمکعب آبرسانی انجام می‌شود که میزان بالایی است. پرورش با اعلام اینکه تا پیش از این تعداد روزهای مصرف بالای 3 میلیون و 200هزارمترمکعب آب در تهران 7 روز بوده، افزود: در سال‌جاری تاکنون این روزها به حدود 22 روز رسیده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو خاطر نشان کرد: در روز گذشته مخزن یك میلیون و 300 هزارمترمکعبی آب در تهران که برای روزهای ویژه نگه‌داری می‌شود به 800 هزارمترمکعب کاهش یافته است. وی خاطر نشان کرد: به مردم اطلاع رسانی کردیم که مصرف آب خود را در این روزها مدیریت کنند. به هر صورت آبی که برای مصرف تهران تولید می شود میزان بالایی است اما مصرف روزانه به میزان 200 هزارمترمکعب بیشتر از ظرفیت شبکه است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: اگر مردم تهران میزان مصرف آب خود را 5 تا 10 درصد کاهش دهند، دیگر مشکلی در تامین آب نخواهیم داشت. به گفته پرورش، اگر میزان مصرف روزانه به 3 میلیون مترمکعب برسد دیگر نگرانی نخواهیم داشت.

به گفته مدیرعامل آبفای استان تهران، وضعیت سدهای تامین کننده آب تهران به نحوی است که موضوع بی آبی نخواهیم داشت. با این حال، مصرف روزانه هر نفر در دنیا روزانه 150 لیتر بوده که این میزان در تهران 320 لیتر است. پرورش همچنین از اعمال شرایط ویژه آبرسانی به بخش‌های غیرمسکونی، سازمان ها، پارک‌ها و فضاهای سبز خبر داد و گفت: در این بخش‌ها فشار آب کم شده است تا بتوانیم نیازهای بخش های مسکونی شهر را تامین کنیم.

هشدار نسبت به قطع برق

این روزها مصرف برق نیز به دلیل استفاده از وسایل خنك كننده افزایش قابل توجهی داشته كه در این رابطه مسئولان وزارت نیرو خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده را در دستور كار خود قرار داده‌اند. بر اساس آخرین گزارش رسمی وزارت نیرو، در چند روز اخیر متوسط پیک مصرف برق ایران با افزایشی حدود سه هزار مگاواتی به مرز 45 هزار مگاوات رسیده است. بر این اساس میزان ذخیره برق نیروگاه‌های کشور به حدود 500 مگاوات رسیده که در مقایسه با سه هفته نخست تابستان بین سه تا 3500 مگاوات کاهش یافته است.

همزمان با رشد پیک 6 تا 10 درصدی مصرف برق ایران در استان‌های مختلف و با توجه به کاهش ذخیره برق نیروگاه‌ها، برنامه‌ریزی‌هایی به منظور اعمال خاموشی‌های نوبتی در برخی از استان‌های کشور در دستور کار قرار گرفته اما تاکنون اعمال نشده است. از این رو پیش بینی می‌شود در صورت تداوم افزایش مصرف برق، ابتدا با محدود کردن برق صنایع و صادرات و در گام نهایی محدودیت‌هایی در مصرف برق مشترکان خانگی و تجاری توسط مجموعه وزارت نیرو اعمال شود.

آخرین وضعیت تولید و مصرف برق ایران

محمد بهزاد درباره آخرین وضعیت مصرف برق تابستانی در کشور با بیان اینکه متوسط پیک مصرف برق ایران در تابستان سال‌جاری رشدی حدود 7 تا 10 درصدی را تجربه می‌کند، به مهر گفت: برای نخستین بار مصرف برق ایران حدود یکهزار میلیون کیلووات ساعت نزدیک یک میلیارد کیلووات در ساعت بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10درصد رشد داشته است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، افزود: متوسط مصرف برق در مقایسه با تیرماه سال گذشته 7.25 درصد و از ابتدای سال‌جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود 4 درصد رشد را تجربه کرده است و در روز گذشته به 10درصد رسیده است.

این مقام مسئول اوج مصرف انرژی در کشور را بین ساعات 12 تا 4 بعداز ظهر و 19 تا 23 شب عنوان کرد و خواستار صرفه جویی جدید مردم در مصرف این انرژی پاک به ویژه در ساعات پیک شد و افزود: استفاده از کولرهای گازی و وسایل غیراستاندارد عامل اصلی افزایش مصرف انرژی در کشور است. وی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون حدود چهار هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق در ایران ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: ضمن آنکه امسال با اتمام پروژه‌ها بیش از 7 هزار مگاوات برق جدید ایجاد می‌شود که در حال حاضر ظرفیت نصب شده 70 هزار مگاوات نامی و عملیاتی 56 هزار مگاوات است و پیش بینی شده که برای تولید 48 هزار مگاوات مشکلی وجود ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه یک کولر گازی 7 برابر یک کولرآبی برق مصرف می کند باید در خرید وسایل برقی به علامت برچسب توجه ویژه ای شود، ادامه داد: حدود 100 میلیون لامپ کم مصرف در مدت دو سال گذشته با یک سوم قیمت در اختیار مردم گذاشته شده است و باعث شد که در مصرف برق صرفه جویی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha