سلامت نیوز : معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با نگران‌کننده توصیف کردن آمار طلاق و ازدواج در این استان، توقف اجرای طرح جامع «خانواده پایدار» را یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در این حوزه دانست و گفت: متأسفانه با تعطیل شدن این طرح و نیز مراکز مشاوره پیش از طلاق استان به دلیل مشکلات بودجه‌ای، در ماه‌های ابتدایی امسال میزان طلاق در استان 6/5 درصد افزایش و میزان ازدواج 6/8 درصد کاهش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ سیدامیر مرتضوی که در نشست خبری کارگروه رسانه و مطبوعات دادگستری خراسان رضوی سخن می‌گفت؛ راه‌اندازی مجدد مراکز مشاوره پیش از طلاق در دادگستری را امری ضروری برای پیشگیری از طلاق و معضل‌های ناشی از آن دانست و افزود: اکنون به دلیل مشکلات به وجود آمده در روند اجرای طرح خانواده پایدار، مراکز مشاوره پیش از طلاق دادگستری استان تعطیل شده است. وی تصریح کرد: در قانون جدید حمایت از خانواده، راه‌اندازی مراکز مشاوره پیش‌بینی؛ اما برای راه‌اندازی آن، بازه زمانی سه ساله تعیین شده است؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت این کار به سرعت انجام شود.

کاهش آمار حوادث جاده‌ای
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی همچنین به ارایه گزارش آماری درباره حوادث و جرایم فصل بهار در استان و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته پرداخت و گفت: امسال تعداد متوفیان در حوادث جاده‌ای 9 درصد و در حوادث درون شهری 31 درصد کاهش یافته است. مرتضوی افزایش 44 درصدی تصادفات جرحی ناشی از حوادث جاده‌ای و افزایش 7 درصدی آن در حوادث درون‌شهری را نیز ناشی از کاهش تصادفات فوتی دانست، و یادآورشد: در این مدت تصادفات خسارتی نیز به ترتیب در حوادث جاده‌ای و درون شهری 6 و 3 درصد کاهش یافته است.

معاون رییس‌کل دادگستری خراسان رضوی، جدی گرفتن برخی ضوابط از جمله اجرای آزمایش‌های اعتیاد و الکل از رانندگان را از جمله دلایل کاهش آسیب‌های این حوزه دانست و اظهار کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی در مدارس و اداره‌ها و توقیف خودروی رانندگان متخلف نیز در این زمینه تأثیرگذار بوده است. به گفته وی، میزان توقیف خودروها 42 درصد رشد داشته است.

81 درصد جرایم مهم استان در مشهد رخ می‌دهد
مرتضوی همچنین با اشاره به این که به دلیل موقعیت خاص مشهد، حدود 81 درصد از جرایم مهم استان در این شهر اتفاق می‌افتد، به ارایه گزارش آماری مربوط به جرایم رخ داده در این شهر پرداخت و بیان کرد: در 3 ماه ابتدایی امسال میزان قتل عمد در مشهد در مقایسه با سال گذشته 6/13 درصد و در استان 5/12 درصد افزایش یافته است؛ همچنین درباره میزان کشف وقوع قتل عمد و نتیجه‌بخش بودن پیگیری‌های قضایی، در مشهد با 82 و در استان با 88 درصد رشد روبه رو بوده‌ایم. وی افزود: در این مدت میزان آدم‌ربایی نیز در مشهد و استان به ترتیب 100 و 7/85 درصد کاهش یافته است و میزان کشف وقوع آن در استان با رشد 100 درصدی همراه بوده است. مرتضوی با اعلام کاهش 60 درصد تجاوز به عنف در مشهد و کاهش 53 درصدی آن در استان افزود: میزان سرقت‌های مسلحانه در این مدت در مشهد افزایش نداشته و در استان نیز یک مورد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

وی از افزایش 4 درصدی جرم کیف‌قاپی در مشهد طی 3 ماه ابتدایی سال جاری به نسبت مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت :این در حالی است که میزان وقوع این جرم در استان 3 درصد کاهش یافته است.معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه دادگستری استان در زمینه کاهش جرایم مهم و سنگین و کشف آنها رتبه اول کشور را به دست آورده است، گفت: با توجه به کاهش 12 و 13 درصد جرم جیب‌بری به ترتیب در مشهد و استان، افزایش 14 درصدی جرایم خرد و سبک در استان طی 3 ماه گذشته نیز پایین‌تر از متوسط رشد کشوری بوده است.

برخورد قاطع با متخلفان در ماه مبارک رمضان
معاون رییس کل دادگستری خراسان رضوی درباره آمار جرایم خاص ماه مبارک رمضان نیز تصریح کرد: از ابتدای ماه مبارک رمضان تا کنون 14 پرونده قضایی در زمینه روزه‌خواری تشکیل شده و 51 اخطار مهر وموم(پلمپ) نیز برای متخلفان صادر شده است.

مرتضوی همچنین از اجرای طرح ملی «امید» برای آموزش مهارت‌های نوین زندگی ایرانی اسلامی در استان خبر داد و گفت: خراسان رضوی به عنوان استان مجری این طرح انتخاب شده است و سایر استان‌ها به تبعیت از ما در این طرح مشارکت خواهند داشت.

وی با اعلام شروع به کار کمیسیون صنعت و کارآفرینی برای رسیدگی ویژه به پرونده‌های قضایی افزود: بازدیدهای سرزده از بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی و اعتباری و صدور اخطاریه های قانونی برای رعایت استانداردهای لازم در این مؤسسه‌ها نیز توسط اداره پیشگیری امنیتی و انتظامی دادگستری استان در حال اجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha