سلامت نیوز : افزایش بی سابقه دمای هوا طی روزهای گذشته، افزایش مصرف آب را به ویژه در شهرهای بزرگ از جمله تهران در پی داشته و همین امر موجب نگرانی از مواجه شدن با کمبود آب شده است، به گونه ای که سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به افزایش مصرف آب در کشور، از احتمال نوبت بندی آب در صورت مدیریت نکردن میزان مصرف از سوی مردم و صرفه جویی نکردن در مصرف آب خبر داد.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو، به خراسان، گفت: در حال حاضر در همه کشور با افزایش دما مواجه هستیم، که باعث افزایش شدید میزان مصرف آب شده است. علیرضا دائمی با اشاره به نبود مشکل در میزان منابع آبی، تصریح کرد: با وجود این که در میزان منابع آبی به جز در موارد استثناء مثل اصفهان و چند شهر دیگر مشکلی نداریم، اما شبکه توزیع و مخازن شهری کاملا شکننده هستند؛ یعنی دقیقا در مرز قرار داریم و باید مصارف را کاهش دهیم.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر بخواهیم دچار قطعی آب یا کاهش فشار آن و سهمیه بندی در توزیع آب نشویم، چاره ای نیست جز آن که مردم مصرف آب را کاهش دهند، در غیر این صورت به طور حتم آب، نوبت بندی خواهد شد یا این که به طور منظم قطعی آب خواهیم داشت.

وی با اشاره به این که طراحی سیستم آب شهری، توان تصفیه خانه ها، شبکه توزیع و مخازن داخل شهری در کنار محدودیت اعتبارات توان پاسخگویی به مصارف بالا را ندارد، افزود: در چنین شرایطی در شهری مثل تهران در طی یک سال گذشته فقط ۲ روز با قطع آب رو به رو بودیم ولی در چند روز گذشته ظرفیت مخازن به شدت کاهش یافته و بحران جدی است.

دائمی تأکید کرد: اگر مصرف آب به شکل موجود و به صورت فزاینده افزایش یابد با توجه به این که در حال حاضر از حداکثر ظرفیت موجود استفاده می کنیم، دچار بحران خواهیم شد. برای نمونه در تهران بیش از ۴۰مترمکعب در ثانیه و مشهد ۱۳مترمکعب در ثانیه و در دیگر شهرها هم نزدیک به همین اعداد آب توزیع می شود که بیش از توان ظرفیت نهایی سیستم های انتقالی و تصفیه خانه هاست و اگر مصرف حتی در ساعات محدودی بیشتر شود، حتما با کاهش فشار آب و در بخش هایی نیز با قطع آب مواجه خواهیم شد. در این صورت یا باید با مدیریت میزان مصرف را کاهش دهیم، یا سهمیه بندی آب را بپذیریم.

وی در مقایسه میزان مصرف آب امسال نسبت به سال گذشته، گفت: در شهری مثل تهران حتی نسبت به ۲هفته قبل افزایش مصرف بسیار چشمگیر بوده است، یعنی ۲ هفته قبل، روزانه ۲میلیون و ۷۰۰هزار مترمکعب و اکنون حدود ۳میلیون و ۴۰۰هزار مترمکعب( افزایش 23 درصدی) آب رسانی شده است. اما با توجه به تفاوت تعریف شبکه در هر شهر، نمی توان همه شهرها را با هم مقایسه کرد زیرا مصارف روستایی و موارد مشابه نیز در تعریف آن می گنجد. دائمی مشکل کمبود آب را بیشتر در کلان شهرها و روستاها دانست و خاطرنشان کرد: در روستاها به خاطر خشکسالی، منابع محلی از بین رفته است و در کلان شهرها هم به دلیل مصارف بالا مشکل داریم. امروز در بسیاری از کلان شهرها میزان سرانه مصرف بالای ۲۰۰لیتر در شبانه روز برای هر نفراست به این معنا که شاخص استاندارد جهانی مصرف ۸۰لیتر در یک شبانه روز را به ازای یک نفر تعیین کرده است، اما این شاخص در کشورهای اروپایی ۱۴۰لیتر است و در کشور ما متوسط مصرف برای هر فرد در یک شبانه روز ۲۵۵لیتر(بیش از 3 برابر شاخص جهانی) است.

این موضوع نشان می دهد به طور قطع باید مصرف را کاهش دهیم. معاون آب وزارت نیرو با اشاره به خشکسالی های پی در پی که توان و پتانسیل منابع آب را تحت الشعاع قرار داده است، ادامه داد: اگر هنوز در شهرها آب داریم به خاطر این است که مخازن سدی سرشار است. دائمی از ضرورت تدوین برنامه ای متقن و بر اساس وفاق ملی برای مدیریت آب یاد و تأکید کرد: کشور ما در کمربند خشکی جهان قرار دارد و یک دهه خشکی در کشور داشتیم ، امسال نیز سالی است که به شرایط طبیعی نزدیک تر شده ایم، یعنی تنها ۳درصد زیر شرایط طبیعی قرار داریم. وی از مردم خواست در برنامه کوتاه مدت با کاهش مصرف مانع اجرای طرح سهمیه بندی آب شوند، زیرا در این صورت هر محله ۴ساعت قطع آب خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha