شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 79088
سلامت نیوز : آیا می‌دانید تفاوت «شیر» و بنزین چیست؟ هر دوی این مایعات با یارانه و مالیات سر و كار دارند. هر چند اكنون رسم شده، یارانه را برای سوزاندن بیشتر بنزین می‌دهند و مالیات را به مصرف شیر می‌بندند. ولی برای پاسخ دقیق‌تر به این پرسش، ابتدا باید تشابه آنها را بدانیم. تشابه این دو ماده حیاتی از نظر مردم عادی اگرچه بسیار است از جمله اینكه هر دو مایع، انرژی‌زا و مقوی هستند اما در دیدگاه مقامات دولتی این است كه تا دو سال پیش برای هر دو محصول یارانه پرداخت می‌شد و از آن هنگام به بعد یارانه‌هایشان قطع و به صورت نقدی به حساب مردم واریز می‌شود. اما تفاوت‌شان چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ تفاوت در این است كه هر چقدر افزایش مصرف مواد فسیلی و به ویژه بنزین از هر لحاظ برای مردم زیان‌آور بوده و باعث آلودگی هوا می‌شود كه معضل اصلی جهان معاصر است، مصرف شیر وضعیتی برعكس داشته و مصرف بیشتر آن افزایش سلامتی جامعه را در پی دارد؛ در واقع مصرف شیر صرفا مصرف یك كالا یا یك ماده غذایی نیست بلكه یك سرمایه‌گذاری درازمدت است كه باعث می‌شود تا در آینده بسیاری از هزینه‌ها كاهش یابد و به جای اینكه كودكان و بزرگسالان با انواع و اقسام بیماری‌ها دست و پنجه نرم كرده و در منازل‌شان هر كدام یك داروخانه داشته باشند، دارای بدن سالم‌تر و نیاز كمتر برای مراجعه به بیمارستان و دكتر و دارو باشند.

از این روست كه می‌بینیم در بیشتر كشورهای پیشرفته از مصرف كالاهایی همچون سوخت‌های فسیلی مالیات می‌گیرند در مقابل برای شیر یارانه می‌پردازند. نتیجه اینكه سرانه مصرف لبنیات در كشورهای توسعه یافته به یك لیتر در روز رسیده است كه این رقم معادل نیمی از آب مورد نیاز بدن یك فرد عادی است. به عبارتی می‌توان گفت در دنیای پیشرفته مصرف شیر جایگزین آب شده است. اما در كشور ما وضعیتی برعكس وجود دارد. یعنی با این افزایش مداوم قیمت‌ها به ویژه بهای محصولات لبنی بیم آن می‌رود كه به تدریج شیر تبدیل به یك كالای لوكس شده و مصرف آن فقط توسط اقشار مرفه جامعه امكان‌پذیر باشد.

هرچند با حذف یارانه شیر پول آن به عنوان یارانه به مردم پرداخت می‌شود اما كمتر كسی است كه این پول را صرف خرید شیر و سایر محصولات لبنی كند، تایید این سخن نیز كاهش 22 درصدی مصرف لبنیات طی دو سال گذشته است، متاسفانه وضعیت وقتی نگران‌كننده‌تر می‌شود كه خبرهایی در رابطه با افزایش چندین باره قیمت شیر منتشر می‌شود. از سوی دیگر حذف شیر مدارس نیز بر میزان نگرانی‌ها درباره سلامتی نسل‌های بعدی می‌افزاید این در حالی است كه دو سال پیش هم، كه مصرف شیر در كشور در حد بالایی قرار داشت سرانه مصرف شیر كشورمان بازهم نسبت به استانداردهای جهانی بسیار پایین و در حد یك چهارم بود.

(17 لیتر) حال اگر قرار بر افزایش قیمت چند باره شیر باشد انتظار می‌رود مصرف این ماده حیاتی كه نخستین و شاید اصلی‌ترین غذای هر انسانی است باز هم كاهش پیدا كند. معنی دیگر سخن این است كه برای آیندگان‌مان نسلی مریض و بیمار را به یادگار گذاشته‌ایم. بنابراین بهتر است كه با مالیات بستن بر سوخت به ویژه بنزین، بهترین راهكار تامین یارانه لبنیات را از هم‌اكنون در دستور كار قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha