سلامت نیوز : حسین کیوانی گفت: واردات این سرنگها  مربوط به سال 91 بوده و در سال 92 هیچگونه مجوزی تاکنون برای واردات سرنگ به کسی و جایی داده نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: حال ممکن است این سرنگ هایی که امسال از گمرک ترخیص شده‌اند همان سرنگ های وارداتی در سال 91 باشند، آنچه برخلاف اظهارات برخی از افراد و رسانه ها مبنی بر ورود این سرنگ ها در سه ماهه نخست امسال قطعی است این است که در سال 92 هنوز به هیچ کس اجازه واردات سرنگ به کشور داده نشده است.

سرنگ انسولین در داخل تولید نمی‌شود، وارد می‌کنیم

وی افزود: ضمن آنکه بخش زیادی از سرنگ های وارداتی نیز سرنگ های انسولین هستند که در داخل تولید نمی‌شوند.وی بیان داشت: در کل در سال 91 بالغ بر 5 میلیون دلار سرنگ انسولین و 2 میلیون دلار بقیه سرنگ ها از چین وارد کشور شده است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی ادامه داد: این سرنگ ها کاملاً استاندارد تولید شده و اصولاً تولید سرنگ در جهان استانداردهای اجباری و بین‌المللی خاص خود را دارد که هیچ کشوری نمی‌تواند از آن تخطی کند.وی افزود: علاوه بر این استاندارد این نوع سرنگها توسط آزمایشگاه های موسسه استاندارد کشور در گمرک نیز مورد تأیید قرار گرفته است.

مدعیان آلودگی سرنگ ها نمونه و شاهد ارائه کنند

کیوانی با بی پایه و اساس دانستن ادعای کسانی که این سرنگها را آلوده می‌دانند، خاطرنشان کرد: کسانی که ادعا می‌کنند این سرنگ ها آلوده اند باید نمونه و شاهد بیاورند و گر نه من هم می‌توانم ادعا کنم مطب فلان پزشکی که این ادعا را کرده آلوده است ولی کسی از بیماران این آلودگی را عنوان نمی‌کند!

وی گفت: اینکه ادعا شده است 20 هزار بیمار تالاسمی و هموفیلی از این سرنگها آلوده شده‌اند نیز کاملاً غیرعلمی، بی پایه و بی اساس است.

تمام دنیا مشتری سرنگهای ارزان چینی هستند

مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت در خصوص چرایی ورود این سرنگ ها از کشور چین، توضیح داد: چین سرنگهای استاندارد ولی ارزان تولید و عرضه می‌کند و تمام دنیا از جمله ایران هم مشتری این سرنگها هستند.

وی اضافه کرد: وقتی سرنگ انسولین تولید داخل، کفاف مصرف داخلی را نمی‌دهد باید چه کار کرد؟ آیا نباید برای رفع نیاز بیماران سرنگ انسولین وارد کنیم؟

وی در خصوص دلایل عدم تولید این نوع سرنگ ها در کشور گفت: بزرگترین تولید کننده انواع سرنگ ها در کشور سازمان هلال احمر است که احتمالاً به دلیل اینکه تولید سرنگ های انسولین از لحاظ اقتصادی برایشان مقدور به صرفه نیست تولید نمی‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha