سلامت نیوز : عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران گفت: وزیر بهداشت به جای تامین داروی بیماران، موضوع تامین ارز و یارانه دارو را به بازی گرفته است که در مورد تن ماهی، گوشت و مرغ اجرا می‌شود که این خیلی خنده دار است.

احمدقویدل در گفت‌وگو با ایلنا در مورد واریز یارانه دارو به حساب خانوار‌ها گفت: مسئولان وزارت بهداشت با اظهارات ضد و نقیض در این زمینه فقط ایجاد تشویش در اذهان عمومی کرده‌اند که موجب سردرگمی بیماران شده است.

وی طرح‌های این چنینی از سوی وزارت بهداشت را غیرکار‌شناسی دانست و افزود: مدیریت هزینه درمان و دارو بیماران را نمی‌شود به طور غیرکار‌شناسی به خودشان واگذار کرد زیرا بیمار پزشک نیست تا درمان خود را مدیریت کند.

مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایرانی تصریح کرد: اگر قرار باشد بیمار پول دارو و اندازه مصرف آن را مدیریت کند پس نقش وزارت بهداشت چه می‌شود؟

قویدل با طرح این پرسش که مگر می‌شود پول دارو را با پول مایحتاج عمومی مخلوط کرد، افزود: بیمار هموفیلی واجب است درمان شوند یعنی هیچ کار‌شناسی نمی‌تواند بگوید که یک بیمار هموفیلی در سال ممکن است چه تعدادی دارو مصرف کند چون آن‌ها برحسب حوادث مختلف دارو مصرف می‌کنند.

عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران خاطر نشان کرد: دارو گوشت و مرغ نیست که به ازای هر خانوار مثلا ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به حسابشان واریز کنند در آن صورت افرادی که بیماری آن‌ها خفیف است می‌گویند خدا برکت و دست مسئولان وزارت بهداشت درد نکند.

وی ادامه داد: نکته جالب این است از زمانی که وزیر بهداشت اعلام کرده است یارانه دارو به حساب خانوار واریز می‌شود والدین بیماران هموفیلی کاملا خفیف که فقط پرونده دارند و سالی یکبار ممکن است نیازی به دارو داشته باشند با ما تماس گرفته و می‌گویند فرزند ماالحمدالله نیاز به دارو ندارد اما این پول‌ها کی قرار است به حساب ما ریخته شود.

قویدل تاکید کرد: بالا‌ترین مقام کشور در حوزه بهداشت فارغ از وظایف مصوب خود در قانون اساسی به جای تامین داروی بیماران، موضوع تامین ارز و یارانه دارو بازی را شروع کرده که در مورد تن ماهی، گوشت و مرغ اجرا می‌شود که این خیلی خنده دار است.

وی با اشاره به اینکه وزیر بهداشت در درجه اول باید حقوق شهروندی مردم را در حوزه بهداشت و درمان محقق کند، افزود: اگر قرار باشد وزارت بهداشت مدیریت درمان مردم را به خودشان واگذار کند خودش می‌خواهد چه کاری انجام دهد؟

عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران با تاکید براینکه وزارت بهداشت باید مسئولیت قبول کند، افزود: بیمار آگاهی علمی و پزشکی ندارد و اگر پول داروی خود را با دیگر موارد قاطی کند چه کسی پاسخگو خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت باید شهروندان را تحت پوشش قرار دهد و برای آن‌ها دارو تهیه و همچنین بر مصرف این دارو نظارت کند و اهرم کنترلی و نظارت برای این کار نیز باید تخصصی باشد نه اینکه این ایده وجود داشته باشد که در مصرف دارو صرفه جویی کنید و پول آن را خودتان بردارید که در این صورت یک عده آدم ناتوان در جامعه تربیت می‌شوند.

وی در مورد هدف دولت از واریز یارانه دارو به حساب خانوار‌ها گفت: به نظر می‌آید دولت نسبت به سیستم توزیع‌اش نامطمئن است و با چنین طرح‌هایی می‌خواهد خود را از این سیستم توزیع فراری دهد.

قویدل با تاکید براینکه وزیر بهداشت آینده باید بداند وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را با یک در هم‌ریختگی تحویل خواهد گرفت، افزود: امیدوارم این درهم ریختگی در پایان کار دولت عمدی نباشد.

وی با طرح این پرسش که مگر می‌شود در آخرین روزهای دولت بیایند و همه چیز را به هم آمیخت: وزیری که یک ماه بیشتر برای مدیریت فرصت ندارد وقتی همه روند‌ها را به اسم اصلاح به هم بریزد چیزی جز تنش ایجاد نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: درحوزه بهداشت و درمان باید نظرات کار‌شناسی اخذ شود نه اینکه با استقرار یکسری نیروهایی که به تازگی وارد این زنجیره شده‌اند همه چیز را به هم بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha