شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۴
کد خبر: 79102
سلامت نیوز : یک کارشناس محیط زیست گرم‌های شدید و بی سابقه هوا را هشدار طبیعت نسبت به فعالیت‌های مخرب محیطزیستی انسان دانست.

"روح‌الله باقری" با هشدار نسبت به شرایط فعلی هوای تهران به ایلنا گفت: یکی از آثار ناخواسته توسعه افسار گسیخته شهری افزایش دمای محیط‌ زیست شهری است و گرم‌تر شدن محیط‌ زیست شهری یکی از آثار توسعه ناپایدار شهری است که نمود آن پدیده جزیره حرارتی شهری است.

وی افزود: تغییر در ویژگی‌های فیزیکی سطوح به علت جایگزینی پوشش‌های گیاهی با آسفالت و بتن، کاهش رطوبت سطحی مورد نیاز برای تبخیر و تعرق، تغییرات توان تابشی و انتشار گرمای انسان‌ساز از مهم‌ترین فرایندهایی هستند که در عملکرد حرارتی شهر و تشکیل جزایر حرارتی دخیل‌اند.

باقری تاکید کرد: پدیده گرم شدن زمین فرایندی جهانی است اما با راهکارهایی در کلان‌شهرهایی مانند تهران می‌توان از ایجاد جزیره‌های حرارتی در فصل گرما جلوگیری کرد. رعایت اصول زیست‌محیطی در بلند مرتبه سازی در تهران از جمله توجه به جهت وزش باد، استفاده از رنگ‌ها و پوشش‌های روشن در نما و سقف ساختمان‌ها، عایق‌بندی حرارتی ساختمان‌ها برای جلوگیری از هدر رفت آب و انرژی جهت سرمایش، کاهش استفاده از خودروهای شخصی و افزایش سیستم حمل‌ونقل عمومی، ایجاد پوشش گیاهی در بام‌ها که به عنوان بام‌های سبز مطرح است، همچنین افزایش سرانه فضای سبز از جمله این راهکارهاست. کاهش شدت جزیره حرارتی شهری به معنی پیشگیری از هدر رفتن سرمایه، ذخیره‌سازی انرژی و وجلوگیری از آلودگی هوا و آثار زیان‌بار آن برسلامت جسمی روحی و روانی جامعه است.

این کار‌شناس محیط‌زیست ادامه داد: افزایش دما باعث بروز فرایندهای شیمیایی می‌شود که تشکیل مولکول‌های ازن را تشدید می‌کند که تهدید جدی برای سلامت انسان است. همچنین آلاینده‌های هوا و ریز گرد‌ها این میهمانان همیشگی پایتخت‌ در این فصل با گرمای فزاینده همراه شده و با رطوبت ناشی از تبخیر به عمق ریه و سیستم تنفسی نفوذ کرده و اثرات مخربی بر سلامت مردم می‌گذارند. و طعمی جدید از آلودگی هوا را به ساکنان تهران می‌چشانند.

وی در ادامه افزود: گرما پدیده‌ای مقطعی است اما اثرات سوء زیست‌محیطی آن موضوعی است که باید با آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب به مردم آگاهی آن‌ها را نسبت به این موضوع بالا برده و نسبت به مخاطرات جاری، هشدارهای لازم را بدهیم.

باقری اضافه کرد: از آنجا که سیستم خنک‌کننده غالب در تهران کولرهای آبی است روزانه مقادیر بسیار زیادی رطوبت وارد هوای شهر و منازل شده که این رطوبت واردشده علاوه بر هدر رفت منابع آبی قابل شرب موجب ایجاد رطوبتی مخرب می‌شود که وقتی ذرات ریزگرد و آلاینده‌ای دیگر نیز همراه آن می‌شود اثر تخریبی خود را بیشتر نشان می‌دهد که می‌توان با مسقف کردن روی کولرهای آبی و عایق‌بندیکانال‌ها علاوه بر کاهش مصرف آب و انرژی رطوبت کمتری نیز وارد هوا شود.

وی با تاکید بر همکاری مردم برای عبور از این بحران زیست‌محیطی گفت: در این شرایط آب و هوایی مردم سعی کنند تا از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. زیرا گرمای هوا باعث افزایش استفاده از سیستم سرمایشی خودرو‌ها و درنتیجه افزایش مصرف سوخت وبه تبع آن بالا رفتن میزان آلاینده‌ها در این زمان است.

این کارشناس محیط زیست در پایان گفت: گرمای هوا، هشدار طبیعت به مسئولان است چرا که اگر با برنامه‌ریزی کوتاه مدت میان‌مدت و بلندمدت راهبردهای مشخصی را برای بحران‌های زیست‌محیطی پیش رو تعیین نکنند دیگر زمانی برای جبران اشتباهات وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha