سلامت نیوز : عضو هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان با بیان این مطلب که نظام سلامت کشور بیمار است، گفت: متأسفانه ساختار اشتباه نظام سلامت باعث شده تا پرستاران به حاشیه رانده شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ احمد یزدان نیک ، 5 مصوبه اخیر در حوزه پرستاری را فی نفسه مهم و ارزشمند برشمرد و گفت: اما باید بپذیریم که از آن مهمتر اجرایی شدن کامل این مصوبات است و باید تمام تلاش جامعه پرستاری و سازمان نظام پرستاری معطوف به این مسئله باشد.

وی نظام سلامت در ایران را بیمار خواند و افزود: به اعتقاد بنده دیگر راهبرد دفاع از حقوق پرستار در این نظام جواب نمی دهد. ما باید به طرف دفاع از حقوق جامعه و مددجو حرکت کنیم. به عبارتی عملاً خواسته های خودمان را در پرتو حق سلامت جامعه و حق سلامت مددجو ترجمه کنیم.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان ادامه داد: البته این تغییر رویکرد اتفاق افتاده و این جای خوشحالی دارد. لذا ما اگر بتوانیم مطالبات جامعه پرستاری را به حق سلامت جامعه ربط دهیم و نظام سلامت را نقد کنیم و بیماری آن را برای همگان عریان کنیم گام مهمی در بازیابی جایگاه پرستاری در نظام سلامت برداشته ایم.

نظام سلامت کشور بیمار است

وی بیمار محور بودن نظام سلامت کشور را مهمترین بیماری این سیستم دانست و گفت: تا زمانی که نظام سلامت در کشور ما بیماری محور است. قاعدتا این پزشکان هستند که نقش خیلی پررنگی پیدا می کنند و به همین واسطه مصادیر قدرت از بالا تا پایین صرفاً به دست آنها خواهد بود و قطعاً دراین ساختار اشتباه پرستار در حاشیه قرار می گیرد.

یزدان نیک افزود: زمانی که ساختار نظام سلامت تغییر کند و مردم به حقوق خود برای داشتن سلامتی واقف شوند، آن موقع است که پرستاران نیز به حق و حقوق خود و جایگاه واقعی خود می رسند چون در یک نظام سلامت محور، هیچ حرفه ای را نمی توان بهتر از پرستاری پیدا کرد که بتواند از حقوق سلامتی جامعه دفاع کند.

وی اضافه کرد: الان در دنیا به گونه ای است که در حرکت ها و جنبش های محیط زیستی نظیر آلودگی هوا، استفاده بی رویه از مواد شیمیایی و از بین بردن جنگل ها، این پرستاران هستند که جلودار هستند زیرا پرستاران دید کلانی نسبت به سلامت جامعه بشری دارند و قطعاً در بهترین موضع هستند که بتوانند از حقوق مردم دفاع کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: متأسفانه در جامعه ما نقش پرستار در بخش پیشگیری آن طور که باید و شاید تعریف نشده است در حالی که اگر جهت گیری نظام سلامت ما « سلامت محور» شود خود به خود همه اینها حل می شود. پرستار در جایگاه واقعی خود قرار می گیرد و نظام سلامت اولویت خود را به پیشگیری می دهد و در این میان چه حرفه ای بیشتر از پرستاری حرف برای گفتن دارد و در این عرصه قابلیت و دانش ایستادن در خط مقدم را دارد؟

وی افزود: به این ترتیب مردم و جامعه نیز به توانمندی های پرستاران و ارزش خدمات پرستاری بیشتر واقف می شوند و خود به خود پرستاران از حاشیه به متن آمده و می توانند هم راستا با سایر حرف علوم پزشکی در مصدر قدرت قرار گیرند.

دکانی برای کسب درآمد از بیماری مردم

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان افزود: در حال حاضر نظام سلامت، دکان یک عده ای شده است که با بیماری مردم کسب درآمد می کنند و قطعاً با تغییر جهت گیری این نظام از «درمان محوری» به «سلامت محوری» بسیاری از مشکلات مرتفع می شود.

وی اجرای صدور پروانه کار برای پرستاران را مستلزم برخی بسترسازی ها دانست و گفت: یکی از الزامات اجرایی شدن این بحث این است که تعداد پرستاران در سیستم، حداقل در حد استانداردهای داخلی باشد و این یعنی تقریباً دو برابر تعداد کنونی پرستاران.

یزدان نیک افزود: مادامی که سیستم بهداشت و درمان کشور به شدت با کمبود نیروی پرستار مواجه است عدم پایبندی یک پرستار به اخذ پروانه کار راه به جایی نمی برد و نمی توان انتظار داشت بتوان به راحتی یک پرستار با 20 سال سابقه کار را از گردونه خدمات رسانی خارج کرد و فرد دیگری با پروانه کار را جایگزین وی کرد.

وی اضافه کرد: بنابراین اگر چه این مصوبه بسیار خوب و لازم است اما باید در کنار اجرای آن درصدد رفع کمبودها از طریق تربیت نیرو و افزایش فارغ التحصیلان این رشته بر آییم.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان با تأکید بر لزوم پافشاری جامعه پرستاری بر مطالبات و خواسته های خود که مستقیماً به سلامت جامعه مربوط می شود، گفت: تصویب این 5 مصوبه، فرصتی مغتنم برای پرستاران محسوب می شود و می تواند قدرت چانه زنی جامعه پرستاری را بالا ببرد.

وی افزود: اما پرستاران باید با ارائه قابلیت های خود در جامعه، تصویر اجتماعی پرستاری را نزد افکار عمومی تغییر دهند. وقتی افکار عمومی در پایین حامی ما شد و مردم به این باور رسیدند که ما مدافع حق سلامت آنها هستیم و قادریم این حق را برای آنها اعاده کنیم، آن زمان است که پشت ما می ایستند و می توان با اتکا به قدرت افکار عمومی در بالا چانه زنی کرد و مصادیر قدرت را در اختیار گرفت.

یزدان نیک خاطر نشان کرد: البته این فرایند قطعاً نیازمند زمان و تلاش است و یک شبه  اتفاق نمی افتد. سازمان نظام پرستاری نیز تا امروز گام های بسیاری خوبی را در این زمینه برداشته و ان شاء الله بتواند با انسجام بخشی در جامعه پرستاری و ادامه همین مسیر گام های بلند دیگری نیز در این عرصه بردارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha