سلامت نیوز : یک متخصص پزشکی هسته‌ای قرار گرفتن لنز چشم، اندام‌های جنسی مردان و پوست در معرض اشعه را حساس‌تر از سایر عضو بدن دانست و گفت: در صورتی که اندام‌های جنسی ذکر شده در یک زمان مقدار زیادی اشعه دریافت کند خطرناک است.

دکتر سعید زنگنه در گفت وگو با ایسنا ، به موضوع تاثیر اشعه و اقدامات پزشکی هسته‌ای بر سلامت افراد اشاره کرد و اظهار داشت: مقدار زیادی از اتم‌های ناپایدار از طریق یونیزاسیون به عناصر و اتم ها تبدیل می‌شود که این فرایند، رادیواکتیویته خوانده می‌شود.

این متخصص پزشکی هسته‌ای با اشاره به اینکه افراد، نگران سلامتی خود در برخورد با تشعشات هستند، افزود: ما در پیرامون خود با تشعشات برخورد مختلفی داریم اما باید به این امر واقف بود که نباید مقدار اشعه دریافتی سالانه به بدن از طریق راههای مختلف از حد مجاز خود عبور کند.

وی در ادامه، خاطرنشان کرد: تعدادی از افراد به علت شغلشان و عده ای دیگر از راه محیطی در معرض دریافت تشعشات قرار می‌گیرند، اما این موضوع نباید موجب ایجاد نگرانی در افراد شود.

دکتر زنگنه قرار گرفتن لنز چشم، اندام جنسی مردان، و پوست در معرض اشعه را حساس تر از سایر عضو بدن دانست وگفت: در صورتی که عضوهای ذکر شده در یک زمان مقدار زیادی اشعه دریافت کنند خطرناک است.

این متخصص با اشاره به اینکه ورود تدریجی تشعشات به بدن عارضه‌ای به دنبال ندارد، افزود: دریافت یکباره اشعه از حد مجاز خود به بدن موجب کم خونی و بروز سرطان در افراد می شود. افرادی که در معرض آلودگی‌های ناشی از بمباران‌های جنگی و انفجار نیروگاه‌های اتمی قرار می‌گیرند این حادثه بروز سندرم حاد تشعش را در آنان به دنبال دارد.

وی با بیان این مطلب که آن دسته از افراد که در محیط کار خود با اشعه سروکار دارند به هیچ عنوان دچار سندرم حاد تشعش نمی‌شوند، تصریح کرد: بیمارانی که جهت اقدامات تشخیص به مراکز درمانی برای تصویربرداری مراجعه می کنند، باید مطلع باشند که مقدار دریافتی اشعه به بدن بسیار اندک است و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

دکتر زنگنه در ادامه، یادآور شد: زمانی که زنان جهت اقدامات درمانی به مراکز تشخیصی پرتودرمانی مراجعه می کنند، مسوولین باید از وضعیت باردار بودن آنها اطلاع داشته باشند چرا که برای جنین در حال رشد به خصوص در سه ماهه اول به دلیل شکل گیری ارگان‌های بدن بسیار خطرناک است.

زنان باردار در صورت ضرورت تصویربرداری با اشعه باید از پوشش سربی استفاده کنند

این متخصص پزشکی هسته‌ای با بیان اینکه عبور اشعه از بدن مادر و رسیدن آن به جنین موجب سقط، عقب ماندگی ذهنی و عدم تشکیل ارگان های بدن می شود، گفت: در صورتی که جنین بیش از حد مجاز اشعه دریافت کند، طبق قوانین مادر مجاز به سقط آن است. بنابراین تصویربرداری برای زنان در زمان بارداری ممنوع است و در صورت اجبار باید از امکانات امنیتی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه زنان در زمان شیردهی نباید از روش‌های پزشکی هسته‌ای استفاده کنند، خاطرنشان کرد: زنان شیردهی که مجبور به استفاده از اقدامات پزشکی هسته‌ای هستند باید 24 ساعت شیردهی خود را متوقف کنند، چرا که اشعه وارد شیر آنان شده و برای کودک شیرخوار مضر است.

دکتر زنگنه در ادامه، تصریح کرد: افرادی که در معرض مواد رادیواکتیویته قرار گرفته‌اند بهتر است که تا یک روز از کودکان و زنان باردار به دلیل کم شدن میزان مجاز اشعه دریافتی سالانه آنان فاصله داشته باشند.

وی در خصوص افرادی که سرو کارشان با اشعه است، گفت: در صورتی که این دسته از افراد بیشتر از حد مجاز سالیانه خود اشعه دریافت کنند احتمال بروز کم خونی، سرطان خون، آسیب به سلول های مغز و استخوان در آنان بالا می رود. بنابراین برای اطلاع داشتن از وضعیت جسمانی خود باید هر شش ماه یکبار آزمایش خون دهند.

وی در پایان با بیان اینکه کارگران معدن و افرادی که دائم پروازهای هوایی دارند البته بسته به طول مسافت و زمان پرواز آنان بیشتر در معرض تشعشات هستند، اظهار داشت: باید در کنار مضرات ناشی از اشعه دریافتی به فواید آن هم واقف بود چرا که در اقدامات تشخیصی بسیار به افراد در درمان بیماری آنان کمک کرده و افراد نباید نگران هیچ گونه مساله‌ای باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha