سلامت نیوز : استرس، تغذیه نامناسب،‌ خستگی و خواب ناکافی، وراثت و حساسیت‌های فصلی از مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده‌ کبودی و گودی اطراف چشم‌ها هستند که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند.

زهرا رمضانی، یک متخصص پوست و زیبایی در گفت‌وگو با (ایسنا)، عنوان کرد: ظاهر شدن کبودی‌ها در اطراف چشم در بسیاری از موارد به جریان خون نامناسب و اختلال بافت های لنفی مربوط می‌شود.

وی با بیان این‌که در بسیاری از موارد سیاهی دور چشم منشأ وراثتی دارد، افزود: سبک زندگی نادرست مانند استعمال دخانیات،‌ مصرف الکل و سیگار،‌ خواب ناکافی و کمبود آب در ایجاد سیاهی و هلال در زیر چشم مؤثر است.

وی با اشاره به این‌که شایع‌ترین نوع سیاهی زیرچشم، گونه ارثی آن به نام واریس سیاهرگ‌ها است و هیچ ارتباطی با یک بیماری زمینه ‌ی و یا کمبود خواب ندارد، افزود: اگر در زیر چشم‌ها طوق تیره‌ای بوجود آید، احتمالا، یکی دیگر از افراد خانواده نیز چنین علایمی دارد؛ همچنین پوست در ناحیه زیرچشم نازک است، بنابراین در افراد با رنگ پوست روشن، خونی که از میان سیاهرگ‌های بزرگ نزدیک به سطح پوست عبور می‌کند از بیرون مشاهده می‌شوند که رنگ آبی به پوست می‌دهد.

رمضانی با بیان این‌که هرچه پوست روشن تر باشد این حلقه‌ها تیره‌تر خواهد بود، افزود: در هر دو نوع پوست سفید و یا تیره، تیرگی پوست زیرچشم می‌تواند ناشی از افزایش بیش از حد طبیعی رنگدانه‌ها در این ناحیه از پوست باشد.

وی با ذکر این نکته که رنگ پریدگی ناشی از خستگی، سرماخوردگی، عفونت سینوس‌ها و یا در خلال چرخه عادت ماهانه یا بارداری در تشدید تیرگی این حلقه‌ها مؤثر است، بیان کرد: جدا از توارث، در افراد مستعد به حساسیت نیز در خلال فصل گرما این سایه زیرچشم قابل مشاهده است.

این کارشناس با بیان این‌که این حلقه سیاهی در افراد مبتلا به اگزما و یا ناراحتی‌هایی که خارش پوست دارند می تواند بروز کند، افزود: در این افراد، التهاب و مالش چشم‌ها باعث ضخیم‌تر شدن و تیرگی پوست می‌شود.

رمضانی با اشاره به این‌که نمی‌توان این حلقه را به تمامی از بین برد، تصریح کرد: افراد می‌توانند با انجام برخی اعمال در کم کردن میزان تیرگی پوست این ناحیه تلاش کنند.

وی با ذکر این‌که میوه‌ها و سبزیجات حاوی فیبرها،‌ ویتامین‌ها و ‌مواد معدنی هستند، گفت: خوردن میوه‌ها و سبزیجات عامل حفظ رطوبت پوست و تأمین حداکثر انرژی می‌شود،‌ همچنین ریزمغذی‌های موجود در آنها باعث سلامت و شادابی پوست می‌شود.

این کارشناس با تأکید بر این‌که نباید از مواد شیمیایی و کرم‌های رنگ بر، برای پوست زیرچشم استفاده کرد، تصریح کرد: این مواد تنها بر لایه‌های سطحی پوست تأثیر می‌گذارند و در از بین بردن هاله سیاه زیرچشم مؤثر نخواهند بود.

رمضانی خاطرنشان کرد: به افراد توصیه می‌شود روزانه حداقل یک و نیم لیتر آب نوشیده شود تا رطوبت کافی بدن حفظ شود؛ پوست اطراف چشم‌ها بسیار حساس است و لازم است تا با نوشیدن مقدار آب کافی از آن محافظت کرد.

رمضانی، کمبود خواب را یکی از مهم‌ترین علل بروز کبودی اطراف چشم‌ها دانست و افزود: افراد باید با رعایت پیش گرفتن ریتم معمول،‌ در ساعت مشخص بخوابند و مطمئن شوند که به اندازه کافی درطول شب استراحت کنند.

این کارشناس ادامه داد: استفاده ازعینک‌های آفتابی و بهره گیری از کرم‌های حاوی ویتامین‌ها برای کاهش این حلقه ها به افراد توصیه می شود، همچنین در مواردی که افراد دارای حساسیت فصلی هستند باید تا حد امکان در غیر موارد ضروری در منزل بمانند.

وی با بیان این‌که صرف نظر از علت، با استفاده از کمپرس آب سرد، مصرف بابونه و چای سبز، آب لیمو، در پیش گرفتن بهداشت و سبک زندگی مطلوب و استفاده کمتر از لوازم آرایش راهکارهای مؤثری برای کاهش سیاهی زیر چشم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha