سلامت نیوز : رییس سازمان نظام پرستاری بر ضرورت هدفمند شدن سرانه بهداشت و درمان تاکید کرد و گفت: تنها مرجع هدفمند کردن این سرانه شورای عالی بیمه سلامت است، زیرا وزارت بهداشت به تنهایی توان رسیدگی و حل مشکلات بهداشتی – درمانی را ندارد.

محمد میرزابیگی در گفت وگو با (ایسنا)، با اشاره به اینکه امر درمان را باید مدیریت شده پیش برد، عنوان کرد: اکنون پزشکان نیاز القایی در بیماران ایجاد می‌کنند به عنوان مثال به بیمار می‌گویند فلان عمل را هم می‌توانی انجام بدهی، در حالی که این نیاز وجود نداشته است اما با پیشنهاد پزشک برای بیمار به دغدغه و نیاز تبدیل می‌شود. این نوع نگاه باید در نظام سلامت اصلاح شود.

رییس سازمان نظام پرستاری با تاکید بر ضرورت حاکم شدن نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد و پاسخگویی در سیستم بهداشتی درمانی کشورعنوان کرد: متاسفانه امروز و در نظام پرداخت مبتنی بر فی-فور-سرویس، بسیاری از اعمال جراحی که در کشور انجام می‌شود، غیر ضروری است. به عنوان مثال بیمار بدحال سرطانی را که می‌دانیم عمل جراحی هیچ فایده‌ای برایش ندارد، صرفا برای گرفتن پول عمل می‌کنیم در حالی که سیستم باید به بیمار پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: اکنون وقتی شخصی بیمار می شود پزشک علاوه بر ویزیت و نسخه، به فراخور حال وی آزمایش و سی تی اسکن و ... می‌نویسد. علت هم این است که بیمه بابت هر کدام از این خدمات پول می‌دهد و این همان نظام "فی – فور – سرویس" است. چرا پزشک وقتی هنوز از حواس پنج‌گانه خود برای معاینه بیمار استفاده نکرده است، دست به نوشته آزمایش و تصویربرداری‌های مختلف می‌زند؟

دارومحوری، برای پزشک ما پول روی پول می آورد

میرزابیگی افزود: در حالی که با لمس کردن بدن بیمار و حالاتش می‌توان وضعیت او را دریافت. متاسفانه چون دارو محوری – تجهیزات محوری و بیمار محوری همین طور برای پزشک ما پول روی پول می‌آورد، بدون توجه به بیمار چندین برگه آزمایش دستش می‌دهد و همین‌طور می‌شود که مسوولان بیمارستان میلاد اعلام می‌کنند 90 درصد نتایج ام. آر. آی در یک سال طبیعی بوده است این هزینه‌های نابجا همه بیت‌المال هستند.

رییس سازمان نظام پرستاری ضمن تاکید بر هدفمند کردن سرانه بهداشتی – درمانی در کشور عنوان کرد: تنها مرجع هدفمند کردن این سرانه شورای عالی بیمه سلامت است، زیرا وزارت بهداشت به تنهایی توان رسیدگی و حل مشکلات بهداشتی – درمانی را ندارد. فعال شدن شورای عالی بیمه و پیگیری آمورش زیر نظر مستقیم رییس‌جمهور می تواند در این خصوص کمک‌ کننده باشد.

میرزابیگی ادامه داد: جز شورای عالی بیمه سلامت و وزارت بهداشت هیچ مرجعی را قبول ندارم که در سیستم دخالت کنند. لازم است شورای عالی بیمه سلامت برای پیشبرد هرچه بهتر امور درمانی و بهداشتی کشور، چند کمیسیون تخصصی از جمله کمیسیون اقتصاد سلامت تشکیل دهد.

به متخصصان امر اقتصاد بهداشت بها نمی‌دهیم

وی با بیان اینکه نخبه‌های اقتصاد و سلامت باید در این کمیسیون‌ها حضور یافته و به سیستم درمانی کشور تزریق شوند تا وضعیت را اداره کنند، عنوان کرد: اکنون به کارشناسان و متخصصان امر اقتصاد بهداشت بها نمی‌دهیم و این افراد در نهایت در دانشگاه مشغول تدریس می شوند.

رییس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه برخلاف فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مردم نباید جز درد و رنج بیماری، رنج دیگری داشته باشند، اکنون وقتی مردم بیمار می‌شوند اولین و مهم‌ترین دغدغه‌شان این است که پول بیمارستان و خرج عمل را چگونه فراهم کنند، گفت: بسیار پیش می آید یک روستایی برای بستری در بیمارستان ناچار می شود گاو و گوسفند، املاک و سایر منابع درآمدی‌اش را بفروشد و صرف بیمارستان کند، مجموعه این مسائل باعث می شود برخی از آنها برای گذران ادامه زندگی در حاشیه شهر دست به فروش سیگار، مواد مخدر و ... بزند و همه زندگی‌اش را تباه ‌کند.

میرزابیگی درباره نقش سازمان نظام پرستاری برای برقراری اهداف متعالی پیش بینی شده در برنامه های بالادستی نظام از جمله سندچشم انداز 20 ساله عنوان کرد: سازمان نظام پرستاری و نظام پزشکی می‌توانند به عنوان بازوهای مشورتی و نظارتی وضعیت سلامت مردم را به طور مداوم پایش کنند و در این امر مهم نقش مشارکتی مهمی ایفا کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: دولت آینده مشکلات درمان و بیمه را با کلید تدبیرش حل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha