سلامت نیوز : نتیجه‌ آزمایش‌های گروهی از پزشکان سوئیسی نشان می‌دهد که بسیاری از افراد در شب‌هایی که ماه، کامل (بدر) است، سخت‌تر به خواب می‌روند و خوابی ناآرام دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ پزشکان سوئیسی می‌گویند این اولین‌بار است که تاثیر چرخه قمری بر خواب انسان آزمایش شده است.

این پزشکان اظهار داشتند: وقتی ماه کامل است، بسیاری از مردم برای خوابیدن با مشکل روبرو می‌شوند و برای آنها از خواب خوش شبانه خبری نیست.

آنها می‌گویند: حتی اگر فرد ماه کامل را نبیند، باز هم بدخوابی در انتظار اوست.

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه‌وله، نتایج این تحقیق که در نشریه‌ «کرنت بیولوژی» منتشر شده همچنین نشان داد که ساعات خواب بسیاری از افراد نیز در شب‌هایی که ماه کامل است، کاهش پیدا می‌کند.

«کریستین کاجوچن»، روانشناس بیمارستان روان‌شناسی دانشگاه «بازل» سوئیس دراین‌باره گفت: در این مطالعه آشکار شد که وقتی ماه کامل است، افراد دست‌کم 19 دقیقه کمتر می‌توانند بخوابند و حدود پنج دقیقه بیشتر طول می‌کشد تا به خواب روند.

وی افزود: همچنین افراد تحت مطالعه روز بعد نیز گزارش دادند که خواب آنها در شبی که ماه کامل بود، سبک‌تر و ناآرام ‌بوده است.

بعلاوه میزان ملاتونین خون این افراد نیز در شبی که ماه کامل بود، افت داشت. ملاتونین هورمونی است که چرخه‌ خواب و بیداری افراد را تنظیم می‌کند.

کاجوچن افزود: به‌ نظر می‌رسد که چرخه قمری تاثیر مستقیمی بر خواب انسان دارد حتی اگر افراد ندانند که ماه در چه شبی کامل است و یا ماه کامل را نبینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha