سلامت نیوز : رییس سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت "تغذیه ناسالم" را یکی از رفتارهای مخاطره‌آمیز نوجوانان و جوانان در قرن بیست ویکم عنوان کرد و گفت: اضافه وزن و چاقی در گروه سنی شش تا 18 سال کشور 21.2 درصد گزارش شده است که البته این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی – عروقی و فشار خون در سنین میانسالی باشد.

دکتر گلایل اردلان در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: از آنجا که نوجوانان و جوانان در سنین رشد هستند، قرن بیست و یکم ممکن است از نظر هویت برای آنها مشکلات زیادی را ایجاد کند که این هویت‌ها عمدتا مسایل اجتماعی و معنوی را شامل می‌شوند.

وی افزود: بر این اساس از آنجا که تفریح‌های سالم جایگزین برای گروه سنی نوجوان و جوان در جامعه کم است، ممکن است گرایش آنها به سمت رفتارهای مخاطره‌آمیز بیشتر باشد که یکی از این رفتارهای مخاطره‌آمیز، تغذیه ناسالم است؛ به طوری که یکی از مواردی که به انسان لذت می‌دهد، تغییر ذائقه است و این تغییر ذائقه می‌تواند به سمت مواد غذایی آماده باشد.

به گفته وی، آخرین آمار حاکی از آن است که مجموع اضافه وزن و چاقی در گروه سنی شش تا 18 سال کشور 21.2 درصد است که به ویژه چاقی شکمی در این گروه سنی قابل توجه است. همچنین چاقی شکمی در پسران بیشتر از دختران گزارش شده است. البته این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی – عروقی و فشار خون در آینده و در سنین میانسالی باشد.

هفت درصد نوجوانان و جوانان پتانسیل ابتلا به کبد چرب دارند

اردلان افزود: بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که هفت درصد نوجوانان و جوانان از نظر پاراکلینیکی و کلینیکی پتانسیل ابتلا به کبد چرب را داشته‌اند. به این معنا که فرد ممکن است چاق باشد اما علامتی از ابتلا به کبد چرب را نداشته باشد اما به عنوان مثال با یک سونوگرافی جایگزین شدن قطرات چربی در کبد مشخص می‌شود و به تدریج این قطرات چربی افزایش می‌یابد و به دنبال آن نیز آنزیم‌های کبدی افزایش می‌یابند. به این ترتیب به مرور زمان سندرم متابولیک در نوجوانان و جوانان ایجاد می‌شود.

رییس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت گفت: این مباحث ما را بر آن می‌دارد که نه تنها باید در زمینه ارائه آموزش‌ها به جوانان و نوجوانان فعالیت بیشتری صورت گیرد، بلکه باید در ارائه این آموزش‌ها به والدین نیز فعالیت شود. البته ارائه این آموزش‌ها به تنهایی از سوی اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت امکان‌پذیر نیست و در این زمینه همکاری‌های بین بخشی لازم است.

وی در این باره افزود: در این زمینه شهرداری‌ها همکاری خوبی با وزارت بهداشت داشته‌اند و متون آموزشی درباره ارتباط با والدین و ارتباط با نوجوان و جوان را در فرهنگسراها آموزش می‌دهند و در این مسیر از رابطین شهرداری نیز استفاده شده است.

اردلان در پایان گفت: در مجموع لازم است در ارایه آموزش‌ها از پتانسیل‌های جامعه استفاده شود و صرفا به نیروهای بهداشتی و مراقبی مدرسه اکتفا نشود؛ چرا که هر کسی می‌تواند یک "سفیر سلامت" در جامعه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha