سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: وضعیت دارو در کشور به خصوص افزایش چند برابری قیمت‌ها، اسفبار است.

عابد فتاحی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: قیمت داروها بطوری در کشور افزایش یافته که متاسفانه شاهد تحت فشار بودن خانواده بیماران هستیم، شخصا چندین بار شاهد بودم که در برخی مواقع افراد توان خرید داروهایی ضروری همچون داروهای بیماری تشنج را ندارند و شرمنده بیمار خود می شوند؛ با دیدن چنین صحنه‌هایی، خود نیز از وضعیت موجود شرمنده می شوم، البته تمامی مسوولان باید شرمنده باشند.

فتاحی با بیان اینکه هزینه‌های پزشکی هر سال افزایش پیدا می‌کند، افزود: تجهیزات و خدمات و داروهای مورد نیاز بیمارستان‌ها از قیمت بالایی برخوردار است، هر چند که بخش دولتی سعی می کند که قیمت ها را با شیب مناسبی افزایش دهد و بخش خصوصی نیز برای اینکه توان رقابت با بخش دولتی را از دست ندهد همین رویکرد را دنبال می‌کند، ولی در کل می توان گفت که هزینه های مراکز بهداشتی و درمانی بالاست و این مراکز مجبور به افزایش قیمت‌ها هستند.

نماینده مردم ارومیه با اشاره به نقش بیمه‌ها در بخش درمان افزود: تنها راه چاره برای کاهش فشار قیمت خدمات درمانی بر روی مردم پرداخت قسمتی از هزینه‌های درمانی مردم توسط بیمه‌هاست و بیمه‌ها باید حدود 70 درصد این هزینه‌ها را تقبل کنند، همچنین در حوزه بیماری های خاص دولت موظف به کمک به این بیماران است و در ارتباط با دارو و خدمات درمانی این بیماران، باید به آنها یاری شود.

وی در ارتباط با راهکارهای حل مشکلات پیش روی بخش بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: مهم ترین عامل حل مشکلات حوزه بهداشت و درمان مدیریت درست و کارآمد است، مسئله دوم بودجه مربوط به بخش درمان است و باید بودجه مورد نیاز وزارت بهداشت در اختیار وزارتخانه قرار گیرد، نکته سوم بحث مربوط به بیمه‌ها است زیرا طبق قانون اساسی باید بیمه ها پوشش هزینه های درمانی را به عهده بگیرند.

وی در ارتباط با نقش فعلی بیمه‌ها در حل مشکلات درمانی مردم افزود: طبق قانون باید 70 درصد هزینه ها توسط بیمه ها و 30 درصد توسط مردم تقبل شود درحالی که فعلا برعکس شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه پرداخت یارانه دارو در حل مشکلات مربوط به آن اثر چندانی ندارد، افزود: اگر به دنبال حل مشکلات دارو هستیم باید نرخ ارز مربوط به دارو را کم کنیم به طوری که اگر با ارز مبادله ای دارو وارد شود هیچ کس توان خرید دارو را نخواهد داشت و بهتر است که با دلار هزار و 226 تومان وارد شود.

وی با بیان اینکه در حوزه دارو با تحریم مواجه نیستیم، تاکید کرد: بیشر مشکلات مربوط به حوزه دارو مربوط به مدیریت داخل و ارز تخصیصی به دارو است و هیچ کشوری اقدام به تحریم کشور ما در حوزه دارو نکرده است.

فتاحی خاطرنشان کرد: دارو مانند ماشین و کالاهای لوکس نیست و مسئولین باید تمام تلاش خود را برای تامین داروی مورد نیاز مردم به کار گیرند، با اختصاص یک تا دو میلیارد دلار تمام مسائل مربوط به دارو حل می شود و این پول زیادی نیست، همچنین شرکت‌هایی که مبادرت به واردات دارو می‌کنند داروهای مورد مردم را به بازار سیاه نداده و در انبار خود ذخیره نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha