یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹

این روزها دیدن پسران با آرایش دخترانه در خیابان‌های شهر زیاد شده است. پسرانی كه كمتر شباهتی به پسران نسل قبل خود دارند و گرایش به داشتن ظاهر زنانه در آنها بیشتر دیده می‌شود.

جلال و شكوه مردان ایرانی در خطر است
سلامت نیوز : این روزها دیدن پسران با آرایش دخترانه در خیابان‌های شهر زیاد شده است. پسرانی كه كمتر شباهتی به پسران نسل قبل خود دارند و گرایش به داشتن ظاهر زنانه در آنها بیشتر دیده می‌شود. تنوع طلبی پسران امروزی به حدی رسیده كه كارخانه‌های سازنده لوازم آرایشی نیز بیكار ننشسته اند و انواع ست‌های لوازم آرایش مردانه را روانه بازار كرده‌اند تا از قافله زن نما شدن پسران و مردان عقب نمانند. آمار استفاده 7 درصدی از لوازم آرایش توسط مردان در ایران نشان از اقبال پسران و مردان جوان ایرانی به استفاده از لوازم آرایشی دارد كه تا قبل از این به عنوان لوازم آرایش زنانه شناخته می‌شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ انواع كرم، رنگ‌های مخصوص گریم، انواع ژل، آدامس و چسب مو، اسپری‌های خوشبو‌كننده، ریمل، سایه چشم و... كه تا پیش از این به عنوان لوازم آرایش زنانه شناخته می‌شدند این روزها در سالن‌های آرایش مردانه به وفور یافت می‌شوند و میزان استفاده از آنها كم‌كم به قدری زیاد شده است كه بیم آن می‌رود گوی سبقت را در استفاده از این لوازم آرایش از سالن‌های آرایش زنانه بربایند.

استفاده از لوازم آرایش توسط مردان و پسران جوان در حالی در كشورمان اتفاق می‌افتدكه بر اساس آمارها سن استفاده از لوازم آرایش نسبت به دو دهه گذشته در كشورمان 10 سال كاهش یافته و به گفته كارشناسان نوجوانان 17 ساله نیز كه تا دهه‌های گذشته در استفاده از لوازم آرایش محتاط‌تر عمل می‌كردند این روزها گوی سبقت را از مادران خود ربوده‌اند. این در حالی است كه ایران در مصرف لوازم آرایشی دارای رتبه دوم در آسیا و رتبه هفتم در جهان است و اگر وضع به همین منوال پیش برود احتمال اول شدن در دنیا را در مصرف لوازم آرایش نباید نادیده بگیریم.

به گفته كارشناسان گرایش به داشتن ظاهر زنانه توسط مردان می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، تنوع طلبی، كنجكاوی و ابراز وجود از دلایلی است كه جوانان به اقتضای سن‌شان حاضر به استقبال از هر نوع تغییر می‌شوند تا از این طریق بتوانند در گروه همسالان و در مرحله بعد در مقابل جنس مخالف خود ابراز وجود كنند و مورد توجه قرار بگیرند. دكتر جعفر بای با اشاره به رواج استفاده از آرایش‌های زنانه در میان پسران، به تهران امروز می‌گوید: طبیعتا همه انسان‌ها گرایش به جلوه‌گری و خودنمایی دارند، بخصوص جوانان كه علاقه‌مند هستند با نمایاندن خویش بیشتر در جامعه دیده شوند اما نكته قابل توجه این است كه برخی از جوانان برای اثبات خود و برای تحسین دیگران خود را با شیوه‌های نامناسب می‌آرایند.

به گفته این جامعه‌شناس، اینگونه پسران برای اثبات خویش و خودنمایی در جامعه از روش‌های مختلفی استفاده می‌كنند این در حالی است كه در گذشته داشتن اخلاق پهلوانی و قهرمانی و داشتن زور بازو معیار اصلی برای «مرد بودن» پسران نامیده می‌شد اما این روزها مورد توجه قرار گرفتن به سبك آرایش زنانه ساده‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین روش برای افرادی است كه نمی‌توانند با قدرت بازو و توانایی‌های ذهنی خود را به جامعه نشان دهند و از آسان‌ترین روش یعنی تغییر در چهره و ظاهر استفاده می‌كنند تا تحسین دیگران را نسبت به خود داشته باشند. به گفته این جامعه‌شناس، آرایش كردن پسران به كمبود اعتماد به نفس، ضعف، تزلزل باورهای اعتقادی،‌كمرنگی اندیشه‌های دینی، سستی اصول اخلاقی و مذهبی و فروپاشی نظام اخلاقی در جامعه بر می‌گردد به همین دلیل است كه روز به روز شاهد افزایش انواع جراحی‌های زیبایی در مردان و پسران جوان هستیم.

لوازم آرایش مردانه

مغازه‌های لوازم آرایشی این روزها مملو از لوازم آرایش زنانه و مردانه‌ای است كه به تفكیك از هم جدا شده‌اند تا مشتری با خیال راحت جنس و مارك مورد نظر خود را انتخاب كند. اگر تا چند سال قبل خرید كرم ضد آفتاب بدون رنگ برای مردان مایه خجالت بود و استفاده از آن در ملاعام باعث خجالت و شرمساری می‌شد این روزها اما استفاده از انواع كرم‌های آرایشی، پنكیك‌های مردانه، ریمل، فرمژه و برق لب به موضوعی عادی برای پسران تبدیل شده است. پسرانی كه حاضرند ساعت‌ها در سالن‌های آرایش مردانه وقت بگذارند تا در نهایت زمانی كه از سالن بیرون می‌آیند بیشتر ظاهری دخترانه داشته باشند تا مردانه.

سالن‌هایی كه مسئولان آنها نیز برای جذب هر چه بیشتر مشتری خود را به شكل و شمایل دخترانه در آورده‌اند و به دیوارهای سالن نیز تصاویری از پسران ابرو برداشته، اصلاح كرده، با مدل‌های عجیب و غریب آرایش مو خودنمایی می‌كنند. اصلاحات آرایشی در آرایشگاه‌های مردانه اما كمی با سالن‌های آرایش زنانه متفاوت است.اگر چه در قدیم اصطلاحی رایج بود با این مضمون كه «مرد است و ابرویش» اما این اصطلاح این روزها جایگاهی نزد پسران ندارد و آنچه در آرایشگاه‌های زنانه به برداشتن ابرو معروف است در سالن‌های آرایش مردانه به آن «كار ابرو» اطلاق می‌شود.

اقدامی كه در سالن‌های آرایش مردانه صندلی مخصوص به خود را دارد و پیرایشگران مجربی كه گفته می‌شود دوره مخصوص این كار را دیده‌اند «كار ابرو» را برای مشتریان جوان و بعضا دامادها با هزینه 15 تا 30 هزار تومانی انجام می‌دهند. در كنار اینها كارهایی از قبیل مش و رنگن یا رنگ‌های مد سال كه یخی و تیتانیومی است نیز مشتری‌های فراوانی دارد. مشتری‌هایی كه بیشتر ترجیح می‌دهند به جای استفاده از فویل از كلاه برای مش كردن استفاده كنند تا مش‌هایی یك دست‌تر داشته باشند.

كمرنگ شدن نقش پدران در خانواده

مسعود آبیار، روان‌شناس و مشاور خانواده با اشاره به اینكه الگو پذیری نقش مهمی در رفتار آینده نوجوانان و جوانان دارد، می‌گوید: آنچه مسلم است اینكه پسران بعد از 7سالگی تمایل بیشتری به گذراندن وقت خود با پدر دارند و به همین دلیل است كه بیشترین الگوی رفتاری و جنسیتی را در این سن و سال از پدر خود می‌گیرند اما مشكل زمانی است كه ارتباط پدر و پسر به دلایل مختلفی كم می‌شود و پدر فرصت كافی برای بیشتر وقت گذاشتن با پسر را ندارد و ناچار الگوهای مادرانه به جای الگو پدر جایگزین می‌شود و این پسران به الگوهای جنسیتی زنانه تمایل پیدا می‌كنند.

به گفته وی زمانی كه پدری برای پسرش وقت نمی‌گذارد پسر خانواده جذب الگوهای زنانه‌ای مثل آرایش یا مهمانی‌های زنانه می‌شود و به سمت عملی كردن آنها پیش می‌رود. دلیل دیگری كه می‌توان برای این كار عنوان كرد فضای باز ارتباطی و آشنایی با دیگر الگوهای فرهنگی است. الگوهایی كه مخصوص دنیای غرب بوده و این رفتارها را تقویت و تشویق می‌كند و زمینه‌های فكری را به‌وجود می‌آورد. آبیار تاكید می‌كند: یکی از راه‌های موثر برای مقابله با چنین پدیده‌هایی این است که پدران در ارتباط‌ با فرزندان‌شان سرمایه‌گذاری کنند و وقت بیشتری را با آنها بگذرانند و نقش تربیتی خود را به خوبی ایفا کنند. همچنین کودک باید با یکسری برنامه‌های فرهنگی موثر تربیت شود که تاكید روی تفاوت‌های جنس مذکر و مونث و کارکردهای هر جنس را داشته باشد.

جعفر بای نیز در این باره می‌گوید:‌ زمانی كه نیازهای كاذب در خانواده به‌وجود می‌آید موازنه دخل و خرج در خانواده از بین می‌رود و پدر اسیر تولید سرمایه برای هزینه‌های خانواده می‌شود و به این ترتیب نقش پدرانه در خانواده كمرنگ می‌شود و جایگاه پدری به سستی می‌گراید. این در حالی است جوان امروزی اسیر مسائل ظاهری همچون زیور آلات زنانه، بلند كردن موی سر، آرایش كرد، تاتو، انجام جراحی‌های زیبایی، رنگ و مش كردن مو، از بین بردن چین و چروك صورت و... می‌شود و تلاش می‌كند تا در حالت مردانگی چهره‌ای زن واره داشته ابشد.

به گفته بای مشكل ما این است كه در گذشته چین و چروك در چهره مردان قداست داشت و ارزشمند محسوب می‌شد. مردان در گذشته نیازی به رنگ كردن موی سر نداشتند چرا كه سفید شدن موها مظهر كارآزمودگی و منشا عزت و احترام و مبنای عزت و افتخار برای یك مرد بود اما به‌دنبال تغییر در نظام ارزشی جامعه تعصبات اعتقادی و قومی نیز دستخوش تغییر شده‌اند و نكته تاسف‌آور ماجرا آنجاست كه جوامع روستایی نیز از این تغییرات به دور نبوده‌اند و این روزها می‌توان جوانان روستایی را نیز با ظاهری زنانه مشاهده كرد.

آمار سازمان بهداشت جهانی حكایت از فروش 22 رژ لب در هر ثانیه در جهان دارد حالا با استقبالی كه جوانان ایرانی از آرایش كردن از خود نشان می‌دهند بعید نیست كه دستكم یكی از این رژ لب‌ها نیز در ایران توسط پسران خریداری شود تا ظاهرشان بیشتر شبیه دختران شود، ظاهری كه به تنها از آرایش صورت گذشته بلكه به رنگ و مش كردن مو، انواع بافت‌های فانتری، اكستنشن، پاكسازی و جوانسازی صورت و انواع تاتوهای ریز و درشت تك رنگ و چند رنگ با قیمت‌های سر به فلك كشیده، رسیده تا شاید در سایه این تغییرات جوان‌تر و جذاب‌تر به چشم بیایند و در موقعیت‌های خانوادگی و شغلی موفق‌تر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha