یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 79148
سلامت نیوز : آتش‌سوزی مهمان ناخوانده‌ای است که می‌تواند در زمانی کوتاه، دارایی و سلامتی افراد را به خطر بیندازد اما می‌توان با رعایت برخی نکات و اصول ایمنی از وقوع این اتفاق ناخوشایند که تلفات جانی و مالی زیادی به بار می‌آورد جلوگیری کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ درباره اتفاق‌هایی که باعث بروز این حادثه تلخ در کشور می‌شود به گفت‌وگو با «جلال ملکی» سخنگوی آتش‌نشانی پایتخت پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

بیشترین علت آتش‌سوزی‌ در پایتخت چیست؟
نمی‌توان برای وقوع‌ آتش‌سوزی در تهران دلایل قطعی عنوان کرد؛ اما یکی از علت‌های شایع آتش‌سوزی در تهران بافت فرسوده شهر و سیم کشی‌های فرسوده برق است. چیدمان غلط و حجم زیاد اجناس نیز به این مشکل دامن می‌زند؛ زیرا در چنین فضایی وقتی آتش‌سوزی می‌شود دسترسی آتش‌نشانان به لایه‌های دیگر سخت خواهد بود درحالی‌که با چیدمان منظم می‌توان از گسترش آتش جلوگیری کرد. در کل می‌توان گفت که حوادث آتش‌سوزی در بافت فرسوده شهر بیشتر از سایر مناطق است. در مناطق مسکونی هم روشن ماندن سیگار، شعله وسایل گرمایشی و قرار گرفتن اجاق گاز کنار پنجره پرده‌دار از علل شایع آتش‌سوزی است.

در کدام فصل آتش‌سوزی بیشتر رخ می‌دهد؟
به علت اینکه استفاده از وسایل گرمایشی و سوخت‌های فسیلی در زمستان بیشتر می‌شود، حوادث آتش‌سوزی نیز در این فصل بیشتر است. خوشبختانه مقایسه آمار سه ماهه اول سال92 و سه ماهه دوم سال 91، نشان می‌دهد که آتش‌سوزی‌های پایتخت با کاهش قابل ملاحظه‌ای همراه بوده‌ که علت آن هم رعایت و آگاهی بیشتر شهروندان نسبت به مسایل ایمنی در برابر آتش‌سوزی است. سازمان آتش نشانی نیز با آموزش عمومی و رایگان ایمنی در برابر آتش‌سوزی که در مدرسه‌ها، بیمارستان‌ها، مساجد و مراکز صنعتی و کارخانه‌ها ارایه می‌کند، نقش مهمی در کاهش آتش‌سوزی‌ها دارد. البته متأسفانه با وجود آموزش‌های رایگان و بازدید کارشناسان بازهم افرادی هستند که موارد ایمنی را رعایت نمی‌کنند.

چرا مردم موارد ایمنی را رعایت نمی‌کنند؟ راهی برای الزام آنان به رعایت نکات ایمنی وجود دارد؟
شاید بتوان گفت که فرهنگ مردم نقش مهمی در رعایت کردن یا بی‌توجهی نسبت به ایمنی دارد. کم نیستند افرادی که اعتقادی به رعایت اصول ایمنی ندارند و تصور می‌کنند که حادثه فقط سراغ همسایه می‌رود؛ البته تقصیر هم ندارند، آنان سال‌ها به این روش کار و زندگی کرده‌اند و اتفاقی برایشان نیفتاده است و باورشان نمی‌شود که ممکن است خطری آنان را تهدید کند؛ به همین دلیل زیر بار هزینه‌های ایمن‌سازی نمی‌روند. در این میان ما روی همکاری رسانه‌ها خیلی حساب کرده‌ایم؛ زیرا آنها می‌توانند نقش موثری در فرهنگ‌سازی رعایت موارد ایمنی داشته باشند. البته این نکته را به یاد داشته باشید که آتش‌نشانی نمی‌تواند افراد را به رعایت نکات ایمنی ملزم کند؛ شاید در آینده با تصویب قوانینی ، بتوان این کار را کرد. در نهایت مردم باید به این باور برسند که رعایت اصول ایمنی به نفع خودشان است و اگر مردم به این باور برسند خودشان دنبال ایمنی می‌روند.

استفاده از خاموش‌کننده‌ها مانند کپسول تا چه اندازه در کاهش حوادث آتش‌سوزی کمک می‌کند؟
استفاده از کپسول‌ها تنها راه اطفای حریق نیست؛ اما یکی از بهترین راه‌ها برای مهار آتش‌سوزی محسوب می‌شود. این خاموش‌کننده‌ها برای مکان‌های کوچک مانند مغازه‌ها یا حتی خودروها که جزو وسایل منقول هستند و ممکن است زمانی از شهر خارج شوند و دسترسی به ایستگاه آتش‌نشانی نداشته باشند، می‌تواند علاوه‌بر تضمین سلامت خودرو، به سلامت دیگران نیز کمک کند. سازمان آتش‌نشانی در طرحی رانندگان تاکسی را آموزش و خاموش‌کننده‌ای به رایگان به آنان داد که همین کار در کاهش آمار آتش‌سوزی‌ها تأثیر داشته است. توصیه می‌کنیم همیشه حداقل یک دستگاه خاموش‌کننده در منزل، محل کار یا خودروی خود داشته باشید.

پیشنهاد شما برای پیشگیری از آتش‌سوزی تلخ چیست؟
پیشنهاد من این است که قبل از هر چیز افراد و بخصوص خانم‌های خانه دار، زمانی که قصد خروج از منزل را دارند، حتماً اجاق گاز را خاموش کنند. آنان به گمان اینکه کار زیادی ندارند و زود بر می‌گردند، اجاق گاز را روشن نگذارند زیرا هیچ تضمینی برای بازگشت به موقع به منزل وجود ندارد؛ ممکن است آنان درگیر کاری شوند و فراموش کنند که اجاق گاز را روشن گذاشته‌اند و برای برگشت باید عجله کنند. در چنین مواردی غذاهایی که سرریز می‌شوند، شعله گاز را خاموش می کنند و نشت گاز باعث آتش‌سوزی می‌شود. در یک کلام نباید به ترموکوبل گاز اعتماد کرد. همچنین موارد زیادی مشاهده شده است که وزش باد ملایم پرده آشپزخانه را به شعله گاز نزدیک کرده و باعث آتش‌سوزی شده است. درباره محل کار نیز افراد باید قبل از ترک محل کار خود وسایل برقی و گازی غیرضروری را خاموش کنند. همچنین اگر خدایی ناکرده آتش‌سوزی اتفاق افتاد، مردم باید خونسردی خود را حفظ کنند و قبل از هر کاری با شماره 125 تماس بگیرند، نه زمانی که دیگر آتش همه جا را فرا گرفته و گسترده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha