اگر در مصرف آب زیاده‌روی کنیم شاید در آینده حتی آب فاضلاب تصفیه شده نیز گیرمان نیاید.استفاده از آب‌‌های زیرزمینی علت اصلی افزایش سرطان معده است

۳۰ درصد از آب شرب تهران در لوله‌های پوسیده هدر می‌رود
سلامت نیوز : کار‌شناس بیابان‌شناسی، گفت: اگر در مصرف آب زیاده‌روی کنیم شاید در آینده حتی آب فاضلاب تصفیه شده نیز گیرمان نیاید.

پرویز کردوانی درگفتگو با ایلنا، با بیان اینکه منابع آب هر کشور و منطقه ثبات دارد و براساس میزان بارندگی تامین می‌شود، اظهار کرد: با افزایش جمعیت توسعه علم و تکنولوژی و بالا رفتن سطح فرهنگ و بهداشت افراد و زندگی شهرنشینی مصرف آب افزایش می‌یابد. این مصرف بیشتر قطعا آلودگی بیشتری را نیز دربرخواهد داشت.

وی با بیان اینکه روز به روز بر توقع انسان نسبت به آب افزوده می‌شود، تصریح کرد: کشور ما در منطقه‌ای وجود دارد که با بارندگی کمتری نسبت به مناطق استوایی مواجه است از این رو برای تامین آب مورد نیاز باید به دنبال برخورداری از آب‌های غیرمتعارف باشیم.

اگر رویه مصرف آب در کشور با همین شیوه ادامه یابد در ۴۰ سال آینده با بحران آب مواجه می‌شویم

استاد دانشگاه تهران و کار‌شناس بیابان‌شناسی با اشاره به اینکه استفاده از فاضلاب و تصفیه آن یکی از راه‌های کاهش کم آبی است که در دنیا از آن استفاده شده است، گفت: کم آبی و کمبود آب با بحران آب مقوله متفاوتی هستند اگر رویه مصرف آب در کشور با همین شیوه ادامه یابد در ۴۰ سال آینده با بحران آب مواجه می‌شویم پس بهتر است از هم اکنون به فکر تصفیه آب فاضلاب و استفاده از آن باشیم.

در آینده نه چندان دور حتی آب فاضلاب تصفیه شده نیز گیرمان نمی‌آید

کردوانی با اشاره به اینکه اگر با این روند در مصرف آب زیاده‌روی کنیم شاید در آینده نه چندان دور حتی آب فاضلاب تصفیه شده نیز گیرمان نیاید، تاکید کرد: برای تامین آب شرب تهران چندین شهر و شهرستان درحال نابودی هستند تا آب شرب تهران و شهرنشینان تهرانی تامین شود. آب فاضلاب آب تمیزی است که شاید نو نباشد اما استفاده از آن یکی از شیوه‌های مبارزه با بحران آب است.

جمع آوری آب، باران یکی دیگر از مواردی بود که این کار‌شناس بیابان‌شناسی از آن به عنوان آب‌های غیرمتعارف نام برد و گفت: ‌این شیوه در کشور استرالیا مورد استفاده قرار گرفته است و بدون شک در کشور ما نیز قابل استفاده است برای نمونه در شهر کم آبی همچون همدان این کار می‌تواند مشکل کم آبی را حل کند.

استفاده از رطوبت هوا نیز می‌تواند کشور ما را از کم آبی نجات دهد

وی استفاده از آب شور را یکی دیگر از آب‌های غیرمتعارف نام برد و گفت: ‌ با استفاده از روش‌های آب شیرین کن می‌توان از آب شور استفاده کرد همچنین استفاده از رطوبت هوا نیز می‌تواند کشور ما را از کم آبی نجات دهد برای نمونه در چابهار در فصل تابستان هوا به قدری مرطوب است که با استفاده از شیوه‌های علمی می‌توان تولید آب کرد و حتی در زمین‌های کشاورزی استفاده کرد از این رو شهرهای پررطوبت کشورمان می‌توانند از رطوبت موجود تامین آب کنند.

استفاده از آب‌‌های زیرزمینی علت اصلی افزایش سرطان معده 

کردوانی با اشاره به اینکه به دلیل استفاده از آب‌های زیرزمینی در استان‌های مازندران و گیلان شاهد افزایش سرطان معده هستیم، ادامه داد: در این استان‌ها به دلیل کشت برنج و استفاده از کود نیترات‌دار‌، آب‌های زیرزمینی به این مواد آلوده شده‌اند ما با بهره‌مندی از روش موجود می‌توانیم از آب موجود در رطوبت استفاده کنیم که متاسفانه از این موارد غافل هستیم.

وی در ادامه از آب‌های مجازی به عنوان یکی دیگر از آب‌های غیرمتعارف نام برد و گفت: در این شیوه هر شهر براساس میزان بارش محصولات کشاورزی را کشت و برداشت می‌کنند برای نمونه در اصفهان که با جیره‌بندی آب مواجه هستیم کاشت برنج موجب می‌شود ۵ تا ۱۰ سال آینده این استان با مشکل آب مواجه شود.

۷۰ درصد از روستاهای یزد خالی شده است

انتقال آب یکی دیگر از آب‌های غیرمتعارفی است که این کار‌شناس بیابان زدایی از آن یاد کرد و افزود: شاید با شیوه انتقال آب از یک نقطه به یک نقطه دیگر مشکل آب برای شهر حل شود اما واقعیت امر این است که این انتقال موجب نابودی بسیاری از شهر‌ها و روستا‌ها شده است برای نمونه ۷۰ درصد از روستاهای یزد خالی شده است.

کردوانی با اشاره به اینکه با خرید آب از خارج از کشور می‌توان بخشی از نیازهای کشور را در تامین آب برآورده کرد، تصریح کرد: خوشبختانه کشور ما به دلیل موقعیت کوهستانی که دارد با بهره‌مندی از شیوه‌های صحیح استفاده از آب می‌تواند به حیات آبی خود ادامه دهد و نیازی نخواهد داشت که از آب‌های غیرمتعارف نامبرده استفاده کند و تنها با استفاده از فاضلاب و تصفیه آن می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات کم آبی خود را حل کند.

كلنگ نابودی روستاها و شهرها بر زمین زده شد

وی با اشاره به اینکه در هیچ کجای کشورمان در فصل تابستان مازاد آب نداریم، گفت: متاسفانه به دلیل سیاست‌های غلط و تامین آب شرب برخی از شهر‌ها و مناطق کشور کلنگ نابودی بسیاری از شهر‌ها و روستا‌ها برزمین زده شده است. شهر تهران که هیچ رودی ندارد هیچ وقت مشکل آب شرب نداشته است چراکه وزارت نیرو آب مورد نیاز را به هر طریق ممکن تامین می‌کند و تهرانی‌ها با اصراف در مصرف بدون توجه به اینکه این آب از کجا آمده است بر این بی‌آبی دامن می‌زنند. آب شرب تهران با گدایی و جدال نابرابر به هر طریقی تاکنون تامین شده است.

اگر اصفهانی‌ها تنها ۱۵ درصد در مصرف آب شرب صرفه‌جویی کنند معضل جدی نخواهند داشت

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مسئولان باید بدانند که با سیاست‌های نادرستشان چه بر سر مردم می‌آورند، گفت: با اصراف در مصرف و حدر دادن بی‌مورد آب این مشکل تشدید می‌شود اما در صورت اینکه صرفه جویی درست در استفاده بهینه از آب داشته باشیم و الگویی برای آن تعریف کنیم می‌توانیم بر مشکلات فائق شویم برای نمونه اگر اصفهانی‌ها تنها ۱۵ درصد در مصرف آب شرب صرفه‌جویی کنند معضل جدی نخواهند داشت.

کردوانی با اشاره به اینکه متاسفانه استانداران و مدیران همواره به توسعه کشاورزی، صنعت بدون توجه به معضل کم آبی تاکید دارند، از باز کردن آب برای زاینده رود خبر داد و گفت: چرا در شرایطی که آب نداریم سیاست‌های نادرستی را اتخاد می‌کنیم چرا به جای آگاه سازی مردم در استفاده بهینه مصرف آب از طریق رسانه‌های ملی و مطبوعات بر بحران آب تاکید داریم اگر آب تمام شود همه بیچاره شده‌ایم. میلیون سال‌ها آب زیرزمینی ذخیره شد تا ما انسان‌ها در عرض ۴۰ سال اخیر با غارت آن چیزی از آب‌های زیرزمینی باقی نگداشته‌ایم. آب‌های زیرزمینی پس انداز منابع آبی هستند که با استفاده بی‌رویه آن‌ها را نابود کرده‌ایم.

اگر نتوانیم در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم شاهد جنگ‌های داخلی خواهیم بود

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر نتوانیم به هر طریقی از مصرف آب صرفه‌جویی کنیم جنگ‌های داخلی در چند دهه آینده را شاهد خواهیم بود، تاکید کرد: امروزه یکی از موارد جنگ‌های بین کشوری به دلیل کمبود آب است نمونه آن رود نیل است که از چهار کشور می‌گذرد و به مصر می‌رسد ۹۸ درصد آب مصرفی مصر از رود نیل تامین می‌شود اما کشورهای بالادستی با استفاده بی‌رویه موجب اختلاف بین‌المللی شده است.

۳۰ درصد از آب شرب تهران تنها به دلیل لوله‌های پوسیده هدر می‌رود

کردوانی با اشاره به اینکه با مدیریت در تامین آب می‌توانیم نه تنها از مصرف بی‌رویه آب بلکه از هدر رفت آب نیز جلوگیری کنیم ادامه داد: ۳۰ درصد از آب شرب تهران تنها به دلیل لوله‌های پوسیده هدر می‌رود چراکه لوله کشی در تهران در سال ۱۳۲۷ انجام شده است و هم اکنون بسیاری از لوله‌های شهر پوسیده‌اند. این پوسیدگی مشکلات زیادی را برای مصرف بیش از اندازه آب از سویی و ساکنان شهر تهران کرده است.

قطع کردن آب بسیار بد است وزارت نیرو نباید آب را قطع کند

وی در ادامه با اشاره به سیاست نادرست مسئولین در زمان کم آبی و بحران آب گفت: وقتی که کمبود آب داریم سریعا صحبت از قطع آب می‌شود این در حالی است که قطع کردن آب بسیار بد است وزارت نیرو نباید آب را قطع کند چراکه با لوله‌های پوسیده‌ای که ما داریم به یکباره در لوله‌هایی که آبی وجود ندارد فشار آب وارد می‌شود و این موجب هدر رفت آب می‌شود.

آگاه‌سازی بهترین شیوه برای حل بحران كم‌آبی 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه با شلاق به دست گرفتن نمی‌توان سیاست استفاده درست از آب را به مردم آموزش داد، تصریح کرد: بهتر است به مردم بیاموزیم که چگونه از آب استفاده صحیح داشته باشند زمانی که لوله آب چکه می‌کند نسبت به ترمیم آن اقدام کنند یا از شیرهای کم مصرف در حمام و خانه‌شان استفاده کنند به مردم بیاموزیم که فرهنگ آپارتمان نشینی چیست و اینکه اگر می‌خواهیم مشکل کم آبی حل شود هر فردی باید خود آغازکننده این راه باشد راهی که ما را به حل معضل کم آبی هدایت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha