سلامت نیوز : سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در صورتی‌که بتوان تنها 20 درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی کرد می‌توان مشکل بحران آب شرب شهروندان را بر طرف ساخت.  عباس پاپی زاده بالنگان در گفت‌و‌گو با «قانون» با اشاره به اینکه هنوز هم برای آبیاری در بخش کشاورزی از روش‌های سنتی استفاده می‌شود، افزود: در حال حاضر در حدود 62 درصد از مصرف آب در بخش کشاورزی وجود دارد و این درحالی‌است که، متوسط بهره‌وری آب در این بخش، 30 درصد است.  به گفته پاپی‌زاده در دیگر کشورها این میزان بهره‌وری در حدود 60 تا 65 درصد است.

وی تصریح کرد: مشکل اینجاست ما هنوز موفق نشده‌ایم به تکنولوژی‌های روزی که اکنون در تمام کشورهای دنیا برای آبیاری در بخش کشاورزی و بالا بردن سطح بهره‌وری ومدیریت آب استفاده می‌شود، دست پیدا کنیم  و مسئله مهم‌تر آنکه بخش اعظمی‌از شبکه‌ها و تجهیزات آبی در کشور فرسوده هستند و باید مورد بازسازی قرار گیرند.  سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، در عین حال که اعتقاد دارد، در 20 سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه سدسازی صورت گرفته است اظهار داشت: ایران به شدت در بحث مدیریت مصرف  بهینه آب ضعف دارد و فشار این ضعف مدیریت نیز بر دوش شهروندان است.

  بحران سرمایه‌گذاری
 یکی از بحران زده ترین مناطقی که همواره از مشکل بی‌آبی یا کمبود آب شرب رنج می‌برند شهرهای جنوبی کشور مانند اهواز، دزفول، آبادان و خرمشهر هستند. جالب اینکه این شهرها اکثرا در کنار رودخانه‌ها قرار دارند. برای مثال شهر دزفول در حالی بحران کم آبی را تجربه می‌کند که  رودخانه دزفول 15 کیلومتر در میان این شهر قرار دارد و می‌تواند به میزان کافی آب شرب شهروندان در شهرهای جنوبی کشور را تامین کند.  حال پرسش اساسی این است که چرا این مناطق در چنین وضعیت بحرانی بی‌آبی قرار گرفته اند. سخنگوی کمیسیون کشاورزی در پاسخ به این پرسش به بحران سرمایه‌گذاری در این خصوص اشاره کرد. وی با بیان اینکه برای ایجاد شبکه آبی از رودخانه دزفول به حد اقل 120 میلیارد تومان بودجه لازم است تصریح کرد: متاسفانه به دلیل فرسوده بودن شبکه آبیاری در شهر 285 هزار نفری دزفول هنوز اقدامی‌در خصوص تامین آب شرب منطقه از طریق این رودخانه صورت نگرفته‌است.

  ساماندهی  مصرف آب شهرداری‌ها
پاپی زاده در ادامه گفت‌و گویش با «قانون» اظهار کرد: مشکل دیگری که موجب بروز چنین بحران‌های آبی در کشور می‌‌شود آن است که تفکیکی برای مصرف آب شرب و آب خام در کشور وجود ندارد. برای مثال شهرداری‌ها برای آبیاری فضای سبز و گل و گیاه عموما از آب شرب استفاده می‌کنند و همچنین که این اتفاق را نیز می‌توان در مصارف خانگی هم مشاهده کرد که برای آب دادن به باغچه یا شستن ماشین هم از آب شرب استفاده می‌شود. به گفته سخنگوی کمیسیون کشاورزی دولت باید با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی تلاش کند تا بتواند مانند دیگر کشورهای دنیا تفکیکی برای مصرف آب شرب و آب خام در کشور ایجاد کند.

  افت شدید ذخیره آب در 41 سد
از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که حجم آب موجود در مخازن 41 سد کشور از جمله زاینده رود، لار و سیمره تا پایان هفته گذشته به کمتر از 30 درصد رسید؛ در عین حال سد کرج بیش از 90 درصد حجم مخزن موجودی آب دارد. براساس این گزارش، تا پایان هفته گذشته 51 درصد از کل ورودی‌های آب به مخازن سدهای کشور و 45 درصد از کل آب‌های خروجی از سدها متعلق به سدهای استان خوزستان بوده است. حجم آب 41 سد کشور از جمله سدهای سفیدرود، لار، خداآفرین، دانشمند، سیمره، زاینده رود، ساوه، 15 خرداد، بارزو، ملاصدرا و سیوند تا پایان هفته گذشته به کمتر از 30 درصد ظرفیت مخزن این سدها رسید. در پایان هفته گذشته 12 سد از جمله بارون، کارون 4، کوثر، نهند، دولت آباد، شهید عباسپور و کرج افزون بر 90 درصد حجم مخزن موجودی آب دارند. همچنین در پایان هفته گذشته، تنها سد بوکان در حال سرریز گزارش شده است. همچنین 36 سد کشور در زمان حاضر با کاهش 20 درصدی حجم آب خود در مقایسه با زمان مشابه پارسال مواجه هستند که سدهای سفیدرود، لار، شهید رجایی، تهم، طالقان، سیمره، خداآفرین، ساوه، اکباتان، آبشینه، چاه نیمه 4 و دوستی از آن جمله محسوب می‌شوند.

35 سد کشور در زمان حاضر از افزایش بیش از 20 درصدی ورودی آب در مقایسه با زمان مشابه پارسال برخوردار هستند که سدهای شهید قنبری، کرخه، دز، کارون 3 و 4، کوثر، استقلال، پیشین، جگین، 15 خرداد، گلپایگان و سیوند از آن جمله محسوب می‌شوند. همچنین 53 سد کشور در زمان حاضر با کاهش بیش از 20 درصدی ورودی آب خود در مقایسه با زمان مشابه پارسال مواجه هستند که سدهای سفیدرود، لار، شهید رجایی، بارزو، طالقان، تهم، گاوشان، قشلاق، بوکان، درودزن، ساوه، کرج، لتیان، اکباتان، چاه نیمه‌ها، دوستی، کارده و شهید دهقان از آن جمله هستند.

  سرانه مصرف آب ۲ برابر شد
همچنین مدیر روابط عمومی‌آبفای استان تهران با بیان اینکه تصفیه‌خانه‌ها و تأسیسات با ۱۰۰ درصد ظرفیت مشغول کارند، گفت: در صورت تداوم مصرف زیاد آب، ناچار به جیره‌بندی آب خواهیم بود؛ لذا مردم تا حد امکان از مصارف غیرضروری بپرهیزند. قادر خانی‌زاد در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که دلایل افت فشار و بعضا قطعی آب در برخی مناطق تهران چیست، اظهار داشت: برخی مناطق به تناسب مصرف بالای آب، با محدودیت رو به رو می‌شوند. وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم در افت فشار، عدم رعایت میزان مصرف آب است، گفت: در چندین سال گذشته، با وجود جمعیت ثابت در تهران، این اولین باری است که سرانه مصرف آب به شدت افزایش یافته است. خانی‌زاد افزود: هم‌اکنون سرانه مصرف آب به 3 میلیون و 420 هزار متر مکعب رسیده است و این میزان نسبت به دوره‌های گذشته رقم بسیار بالایی است؛ این میزان نشان می‌دهد که در مصرف صحیح آب، تلاش نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha