محقق ایرانی دانشگاه واشنگتن آمریکا تکنیک درمانی اورژانسی را ارایه کرده است که با مسدود کردن حفره های ایجاد شده در شش ها در کمتر از دو دقیقه، مانع از مرگ حتمی بیماران می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهرام واعظی دانشیار و محقق برجسته دانشگاه واشنگتن آمریکا گفت: گرچه فیزیکدانان نسبت به موثر بودن این تکنیک نوین درمانی و نجات بخش تردید دارند و علت اصلی آن را شکل گیری شش ها از کیسه های هوایی متعدد می دانند که در ادامه هوا نیز انتقال امواج ماوراء صوتی را مسدود می کند اما آزمایشات جدید نشان داده اند که با استفاده از تکنیک های فراصوتی می توان سطح حفره های ایجاد شده در شش ها را مسدود کرد.

وی اضافه کرد : این تکنیک نوین هنوز در مراحل آزمایشی است، اما امروزه از تکنیک امواج فراصوتی متمرکز با شدت بالا در طیف وسیعی از درمانهای پزشکی استفاده می شود. این نکته به معنای آن است که همه کاری که پزشکان و جراحان در یک فرآیند درمانی باید انجام دهند تنها عبور دادن حسگری به درون بدن بیمار و استفاده از امواج غیرقابل رویت فراصوتی برای درمان زخم ها خواهد بود.

به گزارش مهر، محققان هم اکنون در حال آزمایش استفاده از این تکنیک با استفاده از پرتوهایی هستند که ده ها هزار بار قویتر از پرتوهای به کار گرفته شده در تصویربرداری برای اهداف مختلف از جمله بی حس کردن درد و تخریب بافت های سرطانی است.

به نظر می رسد چشم اندازی که دانشمندان درخصوص انجام اعمال جراحی بدون خونریزی و استفاده از ابزار برش پوست و بافت و در ادامه بخیه زدن مطرح کرده اند با استفاده از این تکنیک نوین و پروژه محقق ایرانی دانشگاه واشنگتن محقق خواهد شد و در آینده نزدیک دیگر نیازی به انجام اعمال جراحی تهاجمی نخواهد بود.

واعظی می گوید: لنزهای ماوراء صوتی می توانند پرتوهای ماوراء صوت را با شدت بالا بر روی نقطه ای خاص در درون شش های بیمار متمرکز کنند. این فرآیند مشابه متمرکز کردن نور خورشید با استفاده از ذره بین بر روی نقطه ای خاص است. در این فرآیند نقطه فوق العاده داغ اما بسیار کوچک و در حد و اندازه دانه برنج ایجاد می شود.

آنچه که واعظی در دانشگاه واشنگتن در حال انجام آن است، استفاده از پرتوهای ماوراء صوتی برای گرم کردن سلول های خونی است تا محل زخم یا بریدگی ترمیم شود. در این تکنیک بافت میان سیستم پرتویی و نقطه مورد نظر تحت تاثیر قرار نمی گیرد و شاید این نکته یکی از مهمترین موارد متمایز کننده آن محسوب شود.

به گزارش مهر، این محقق ایرانی که عمده پروژه های تحقیقاتی اش بر حوزه هایی نظیر توقف فوری خونریزی ها، درمان از طریق پرتوهای ماوراء صوتی و موارد مشابه متمرکز است می گوید که آزمایشات اخیرش که بر روی شش خوک ها انجام شده است نشان می دهند که این پرتوها نقاط مورد نظر را تنها در مدت یک یا دو دقیقه ترمیم می کنند.

واعظی و تیم همراهش در مرکز ماوراء صوت پزشکی و صنعتی در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه واشنگتن بیش از یک دهه است که بر روی استفاده از این پرتوهای قدرتمند برای درمانهای مختلف کار می کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha