سلامت نیوز : محمدحسن طریقت منفرد امروز در حاشیه افتتاح مجتمع نیمه صنعتی صنایع غذایی در انستیتو تحقیقات تغذیه برگزار شد در مورد تحت پوشش قرار گرفتن دارو و بیمه درمان زیر نظر وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران گفت: موافق این کار نیستیم چرا که بیمه تأمین کننده منابع است و وزارت بهداشت تأمین کننده خدمات، بیمه خریدار و وزارت بهداشت فراهم کننده است هیچ جای دنیا خریدار نمی‌تواند زیر بلیت فروشنده باشد. بیمه باید جایگاه خود را داشته باشد و اگر الان بیمه هنوز به این جایگاه نرسیده باید اجازه داده شود تا خود را شکل دهد.

* برخی داروخانه‌ها داروی خارجی را برای سود بیشتر جایگزین داروی ایرانی کرده‌اند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با انتقاد از عملکرد برخی داروخانه‌ها در ارائه دارو به بیماران گفت: متأسفانه دیروز با مسئله‌ای مواجه شدم که داروخانه‌ها برخلاف روال عادی وقتی نسخه‌ای به آنها می‌رسد می‌گویند فلان قلم دارویی از نوع ایرانی را نداریم و نمونه خارجی را با چندین برابر قیمت به بیمار می‌فروشند.

وی گفت: این ادعای آنها در اکثر موارد کذب است و باید سیستم‌های نظارتی بر این موضوع دقت بیشتری داشته باشند البته 10 هزار داروخانه در سراسر کشور داریم که نظارت بر همه آنها کار آسانی نیست ولی از مردم می‌خواهیم که اگر هزینه نسخه‌شان بیشتر از حد معمول شد با شماره 1490 تماس گرفته تا موضوع را پیگیری کرده خسارت بیمار را پرداخته و تکلیف داروخانه را روشن کنند.

وی از داروسازان و داروخانه‌ها خواست تا در وضعیت فعلی اقتصادی بار اضافی به مردم تحمیل نکنند.

* فقط 30 قلم دارو کمیاب است

طریقت منفرد در مورد وضعیت کمبود دارویی در کشور گفت: کمبودها رفته رفته به حداقل می‌رسد و تعداد داروهایی که تا الان دسترسی به آنها محدود است به زیر 30 قلم رسیده است.

وی ادامه داد: با همت بانک مرکزی، گمرک، سازمان غذا و دارو و با افزایش تخصیص ارز و تأمین ثبت ریالی قرار است تا مواد دارویی را برای یک سال آینده تأمین کنیم.

به گفته وزیر بهداشت هماهنگی بین سازمان استاندارد و صنایع ضروری است و قصد داریم طی این هفته تفاهم‌نامه‌ای میان این چند نهاد منعقد کنیم تا بتوانیم با همکاری آنها در امر امنیت و بهداشت تغذیه وظایفمان را بهتر انجام دهیم.

طریقت منفرد در پاسخ به اینکه قرار بود دیروز مابه‌التفاوت قیمت داروی بیماران خاص به حساب بیماران زیر پوشش تأمین اجتماعی واریز شود اما این اتفاق نیفتاده گفت: دوست داشتیم این کار را از مدتها پیش انجام می‌دادیم ولی در اجرا مشکلاتی وجود داشت و یکی از نیازها شماره حساب خانواده‌ها بود که در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌هاست و در این راستا مشکلات قانونی وجود داشت که حل شد.

وی ادامه داد: مابه‌التفاوت قیمت داروی بیماران خاص را از زمانی که دارو گران شد تا اول مرداد خودمان به بیماران می‌پردازیم و بعد با هماهنگی شورای امنیت ملی به این نتیجه رسیدیم که وزارت بهداشت یارانه دارو را در اختیار بیمار قرار دهد و انتظارمان این است که این یارانه در سیستم معمول بیمه که همیشه با تأخیرهای طولانی همراه است نرود.

حسن ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در ادامه این توضیحات در مورد پرداخت یارانه دارو به بیماران خاص گفت: روز گذشته شماره حساب‌ها به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی داده شد و وزارت بهداشت هم پول را به حساب این دانشگاه واریز کرد و طی امروز و فردا مابه‌التفاوت قیمت دارو به بیماران خاص زیر پوشش تأمین اجتماعی به حسابشان واریز می‌شود.

طریقت منفرد در مورد پرداخت این مبلغ به بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت هم گفت: لیست بیماران بیمه زیر پوشش بیمه سلامت را هم اواخر هفته گذشته دریافت کرده‌ایم و ممکن است تعداد زیادی از بیماران داخل این لیست‌ها باشند و بعد از اینکه مردم باور کردند مابه‌التفاوت قیمت دارو قابل پرداخت است می‌توانند با سامانه 1490 تماس بگیرند و مشخصات خود را اعلام کنند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه ظاهراً مشکل پرداخت یارانه دارو به امضا نشدن تفاهمنامه با وزارت رفاه مربوط است گفت: علت تأخیر در امضای تفاهمنامه با وزارت رفاه وجود یک سری تغییرات در این تفاهمنامه است ولی در عین حال یکسری از افراد و بیماران خاص تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند که باید به آنها هم برای تأمین دارو کمک شود که البته این داستان برای بیمه موضوع جدیدی است که باید در تفاهمنامه‌ای با وزارت رفاه آن را حل کنیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه گفته می‌شود برخی بیمارستان‌های خصوصی تا تسویه نشدن حساب بیمار او را در بیمارستان نگه می‌دارند خاطرنشان کرد: قرار نیست این اتفاق بیفتد ولی بیمارستان‌ها همواره دو مشکل عمده دارند یکی مطالبه طولانی از بیمه‌ها و دیگری تأخیر در تخصیص اعتبارات اما در مجموع این مشکلات دلیلی برای نگه داشتن بیمار تا تسویه حساب نیست.

وی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه، ظاهراً آمریکا تحریم تجهیزات پزشکی برای ایران را برداشته گفت: غربی‌ها از این حرف‌ها زیاد می‌زنند و برداشتن تحریم تجهیزات پزشکی به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند چرا که مشکل اصلی تحریم ارتباطات بانکی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha