سلامت نیوز : عضو هیئت مدیره انجمن راینولوژی ایران گفت: خارش، تورم و التهاب گوش در کمین شناگران استخرهای کلردار است و استخرهایی که با ازن ضد عفونی می شوند سالمتر هستند.

ابراهیم رزم‌پا در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بیماری گوش شناگران در واقع التهاب پوست و مخاط کانال خارجی گوش است که به علت تحریک مداوم با آب و مواد ضد عفونی کننده آب استخرها به خصوص مواد شیمیایی مانند کلر به وجود می‌آید.

عضو هیئت مدیره انجمن راینولوژی ایران گفت: علائم اولیه این التهاب می‌تواند خارش جزئی و درد کم گوش باشد که اگر این التهاب و تورم ادامه پیدا کند می‌تواند در مراحل شدید به خارش و درد بیشتر منجر شود و در موارد حادتر نیز باعث بسته شدن کانال گوش و گرفتگی و سنگینی گوش شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: بسیاری از افراد با احساس خارش و ناراحتی در ناحیه گوش، کلید و گوش پاک کن را داخل گوش کرده و گوش خود را می‌خارانند که این کار باعث به وجود آمدن خراش‌های سطحی در کانال گوش و در نهایت ایجاد عفونت در گوش می‌شود که در مراحل بعدی علاوه بر درد شدید ناحیه گوش، ترشح نیز پدیدار می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن راینولوژی ایران گفت: اولین و مهمترین درمان در مواجهه با خارش و تورم گوش خشک کردن گوش است. بهتر است افراد برای خشک کردن گوش از سشوار استفاده کنند و از وارد کردن دستمال یا گوش پاک کن که باعث تحریک بیشتر گوش می‌شود و تأثیری بر خشک کردن گوش ندارد بپرهیزند.

رزم پا ادامه داد: این دسته از افراد دقت کنند که تماس کمتری با آب داشته باشند یا اینکه در استخرهایی که از مواد شیمیایی مثل کلر و شوینده‌ها برای ضد عفونی کردن آب استفاده می‌کنند استفاده نکنند.

عضو هیئت مدیره انجمن راینولوژی ایران گفت: امروزه دیده شده که بعضی از استخرها از موادی مانند ازن برای ضد عفونی کردن آب استفاده می‌کنند که ترجیحاً آب این استخرها سالم‌تر است.

متخصص گوش، حلق و بینی ادامه داد: افراد در مواجهه با خارش و التهاب گوش بهتر است - با رعایت موارد ذکر شده - به پزشک مراجعه کنند تا متخصص گوش، حلق و بینی، ترشحات و جرم موجود در گوش را خالی کند و به اصطلاح گوش را تمیز کند چرا که اگر گوش دارای جرم باشد و آب وارد گوش شود حجم آن بیشتر شده و تحریک و درد بیشتری را برای فرد به دنبال دارد.

رزم‌پا در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر مزایای استفاده از گوشی شنا در استخر گفت: استفاده نکردن این گوشی‌ها بهتر از استفاده کردن آن است چرا که دیده شده آب از کنار این گوشی‌ها وارد گوش می‌شود اما اگر گوشی‌هایی پیدا شد که پوشش مناسب داشته باشند و از ورود آب به کانال گوش بکاهند استفاده از آن‌ها مفید است.

عضو هیئت مدیره انجمن راینولوژی ایران افزود: در مواردی که فرد با درد و تورم گوش مواجه است و گوش عفونی نیست می‌تواند از قطره بتامتازون استفاده کند اما اگر تورم گوش همراه با عفونت بود استفاده از آنتی‌بیوتیک موضعی یا سیستمیک نیز تجویز می‌شود.

وی افزود: در موارد نادری با گوش دردهای متورمی مواجه می شویم که عفونت آن قدر شدید است که نیاز به بستری بیمار در بیمارستان و تزریق آنتی بیوتیک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha