سلامت نیوز : محمد حسن طریقت منفرد در مراسم افتتاح مجتمع نیمه صنعتی صنایع غذایی (پایلوت پلنت) خاطرنشان کرد: بار بیماری‌ها در چند دهه گذشته تغییر جدی پیدا کرده و از بیماری‌های واگیر به غیر واگیر تغییر جهت داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: متأسفانه بیماری‌های غیر واگیر که جهان به عنوان سونامی در انتظار آن است به مراتب مشکل‌آفرین‌تر از بیماری‌های واگیر است چرا که بیماری‌های واگیر به عنوان اپیدمی در مدت کوتاهی به وجود می‌آید و تکلیف آن مشخص می‌شود ولی بیماری‌های غیر واگیر هزینه‌بر و طولانی مدت است.

به گفته وزیر بهداشت در آینده هیچ کشوری قادر نخواهد بود هزینه بیماری مزمن و مستمر را تأمین کند.

طریقت منفرد تغذیه را یکی از ارکان اصلی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر برشمرد و گفت: متأسفانه نه تنها در ایران بلکه در دنیا گرفتار فراهم کردن غذای سالم بر سر سفرها هستیم چرا که تولید، نگهداری و فرآوری غذا گرفتاری‌های زیادی دارد و در دهه‌های گذشته با تولید سموم شیمیایی این مشکل بیشتر شده است.

وی ادامه داد: همان‌هایی که کودهای شیمیایی را به وجود آوردند به این نتیجه رسیدند که اکنون باید به شدت از مصرف آن پرهیز کنند و عرصه دانشگاهی باید در این راستا بیشتر ورود کند تا به غذای سالم دسترسی پیدا کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه نمی‌توان همه تولیدات مواد غذایی را کاملاً در جهت سلامت سوق داد اگر بتوانیم به یکی از نیازهای غذایی تکیه کنیم ممکن است سریع‌تر بتوانیم حداقل مردم را از مصرف مواد غذایی ناسالم بری کنیم و نان بهترین ماده غذایی است که بخش اصلی سفره غذایی خانوارها به ویژه ایرانیان را تشکیل می‌دهد که می توانیم روی آن برای تولید غذای سالم سرمایه گذاری کنیم.

وزیر بهداشت غنی کردن و افزودن مواد مغذی و انرژی زا به نان را یکی از راهکارهای بهبود تغذیه در کشور عنوان کرد و گفت: امروزه صنعت نان گسترش زیادی یافته و می‌توان با غنی کردن نان آن را به صورت غذایی 100 درصد کامل در اختیار مردم قرار داد.

در ادامه حسن ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی استفاده از ظرفیت دانشمندان علوم تغذیه در صنایع غذایی کشور را بسیار ضروری دانست و گفت: می‌توانیم در همین راستا غذای سالم‌تری را برای مردم تهیه کرده، سبد غذایی مطلوبی را به مردم ارائه کنیم.

وی ایجاد مجتمع نیمه صنعتی صنایع غذایی را برای ارزیابی و سنجش ایمنی غذایی بسیار ضروری برشمرد و افزود: در این مجتمع عملیات فراوری، تولید و ارزیابی مواد غذایی در مقیاس کوچک انجام می‌شود و متخصصان می‌توانند امنیت آن را بسنجد در عین حال تولید مواد غذایی سالم بین دانشجویان صنایع غذایی ترویج می‌شود.

مجتمع نیمه صنعتی صنایع غذایی (پایلوت پلنت) پیش از ظهر امروز در انستیتو تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دو فاز غلات و لبنیات افتتاح شد. قرار است تا دو سال آینده ۳ فاز فرآورده‌های گوشتی، میوه و سبزی و کنسرو نیز به بهره‌برداری برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha