سلامت نیوز : مجید حاجی فرجی امروز در مراسم افتتاح مجتمع نیمه صنعتی صنایع غذایی (پایلوت پلنت) با اشاره به خدمات انستیتو تحقیقات تغذیه اظهارداشت: فعالیت این انستیتو در زمینه تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی به 51 سال پیش و با مصوبه مجلس شورای ملی برمی‌گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با تأکید بر اینکه رسالت اصلی ما برآورد میزان مصرف مواد غذایی در خانوارها است، افزود: این طرح هر 10 سال یکبار انجام می‌شود و آخرین آمار ما مربوط به 11 سال پیش است ولی برای طرح جدید برنامه‌ای تدوین شده تا با تأمین اعتبار کافی از سوی وزارت بهداشت به اجرا درآید.

وی در مورد تفاوت‌های طرح جدید مصرف مواد غذایی در خانوارها گفت: علاوه بر اجرای این طرح در کشور برای اولین بار طرح امنیت غذایی را به صورت استانی انجام خواهیم داد و برآورد ایمنی غذایی و سنجش پارامترهای بیوشیمیایی در بخشی از استان‌ها از دیگر موارد جدید این طرح خواهد بود.

تدوین سبد مطلوب غذایی ایرانیان یکی دیگر از کارهای انجام شده در انستیتو تحقیقات تغذیه است که حاجی‌فرجی به آن اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته بر اساس یافته‌های موجود سبد مطلوب غذایی برای 14 رده سنی تدوین شد و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت تا در شورای عالی سلامت به تصویب برسد؛در این طرح حداقل نیازهای غذایی افراد دیده شده است.

وی تصریح کرد: تدوین سند ملی امنیت غذایی و سند ایمنی غذا با همکاری مجموعه های مختلف از دیگر فعالیتهای مفید در راستای بهبود تغذیه جامعه ایرانی بوده است.

حاجی‌فرجی با اشاره به اینکه امنیت تغذیه در رأس تامین نیازهای سلامت جامعه است، افزود: برای نخستین بار این سند تدوین شد که بخش اول آن در مفاهیم تغذیه، شناخت وضع موجود تغذیه، جهت‌گیری‌های آینده و ارائه راهکارهای استراتژیک در همین راستاست.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود از تدوین سند مراقبت‌های تغذیه کودکان با همکاری وزارت بهداشت خبر داد و افزود: در همین راستا ارتقاء کیفیت نان با تشکیل یک کارگروه تخصصی در دستور کار قرار گرفت چرا که بحث نان چالش‌های سی و چند ساله‌ای دارد و امیدواریم با غنی‌سازی نان و حذف نمک و جوش شیرین بتوانیم نان سالم‌تری را در اختیار جامعه قرار دهیم.

وی از تهیه فرمول‌ خمیر آماده نان و ترمیکس خبر داد و گفت: این خمیرها حاوی مواد مغذی است که به صورت فریز شده در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا هرکسی در هر موقعیتی در منزل یا کارگاه نیمه صنعتی بتواند نان سالمی برای خود تهیه کند و مشکلات نان‌های مسطح که سال هاست با آن دست به گریبانیم حل شود.

وی راه‌اندازی مجتمع نیمه صنعتی صنایع غذایی با عنوان پایلوت پلنت را برای انجام تحقیقات روی مواد غذایی در دانشگاه بسیار مفید دانست و افزود: این مجتمع باید در 5 گروه غلات، لبنیات، گوشت، روغن، میوه و سبزیجات فعالیت کند و از مرحله فرمولاسیون، تولید تا بسته‌بندی پیش برود.

وی ادامه داد: از 3 سال پیش کار احداث این مجتمع را آغاز کردیم و 6.5 میلیارد تومان برای تکمیل آن برآورد هزینه شد که علیرغم تمام سختی‌ها در جذب اعتبار، امروز 2 فاز آن در حوزه غلات و لبنیات به بهره‌برداری رسید.

وی اظهار امیدواری کرد با کمک معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تا 2 سال آینده 3 فاز دیگر نیز به بهره‌برداری برسد.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه وزارت بهداشت تأمین تجهیزات صنایع غذایی را به دلیل تحریم‌ها سخت دانست و گفت: علیرغم تحریم‌ها تجهیزات را با 2 یا 3 واسطه خریداری کردیم که هنوز بخشی از آنها پشت در‌های گمرک کشورهای مبداء مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha