سلامت نیوز : مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون گفت: مردم ما به خاطر اعتقادات مذهبی سعی می‌کنند تا در شب‌های قدر و مناسبت‌های خاص خون اهدا کنند در حالی که نیاز بیماران به خون همیشگی است و می‌توان اهدای خون را در تمام ماه مبارک انجام داد.

بشیر حاجی‌بیگی در گفت‌وگو با فارس خاطرنشان کرد: به خاطر گرمای هوا، فاصله طولانی ساعات روزه‌داری و زمان کوتاه بین افطاری و سحری هموطنان مراجعه کمتری به پایگاه‌های انتقال خون برای اهدای خون دارند.

وی افزود: در عین حال پس از اهدای خون همکاران ما باید در پایگاه‌ها روند فرآوری و آزمایشهای لازم را روی خون  انجام دهند و تازه کار آنها شروع می‌شود و مجبورند تا سحر در انتقال خون بمانند.

حاجی بیگی تأکید کرد: اگر چه مراجعات برای اهدای خون کم شده ولی نباید فراموش کرد که اعمال جراحی و نیاز به خون بیماران خاص مانند تالاسمی کم نشده و ما باید هر طور که شده خون سالم را برای این افراد تأمین کنیم.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه کمبود گروه‌های خونی منفی بیشتر از بقیه موارد است، افزود: فقط 10درصد مردم گروه خونی منفی دارند و اگر برای یک فرد با گروه خونی منفی عمل جراحی قلب باز صورت گیرد 6 واحد خون نیاز است.

حاجی‌بیگی خاطرنشان کرد: امروزه به دلیل پیشرفت مراکز پزشکی پیوند اعضا به ویژه پیوند کبد و ریه مدام انجام می‌شود که برای هر پیوند 60 واحد خون و فرآورده‌های خونی شامل 20 واحد خون کامل، 20 واحد پلاسما و 20 واحد پلاکت مصرف می‌شود و با کاهش ذخیره‌های خونی سازمان انتقال خون در تأمین این موارد با مشکل مواجه می‌شویم.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه مردم ما به خاطر اعتقادات مذهبی سعی می‌کنند تا در شب‌های قدر و مناسب‌های خاص خون اهدا کنند، افزود: این در حالی است که ما با محدودیت امکانات و نیروی انسانی مواجه‌ایم و نمی‌توانیم پاسخگوی همه مراجعه‌کنندگان در این شب‌ها باشیم.

وی از هموطنان درخواست کرد تا اهدای خون را فقط منحصر به شب‌های قدر نکنند بلکه در طول ماه مبارک برای اهدای خون مراجعه کنند.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: تعداد بیماران خاص مانند تالاسمی در استان‌های فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی بیشتر است و  نیاز به اهدای خون در این استان‌ها بیشتر است..

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha