سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه، اظهار کرد: خوردن نوشیدنی‏‌های کافئین‏ دار نظیر قهوه و نوشابه، تشنگی و عطش فرد روزه‏‌دار را تشدید می‏‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ نیلوفر ناظمیان مسئول درمانگاه جواد الائمه دامغان خاطرنشان کرد: روزه‏‌داران باید از خوردن مواد غذایی همچون شکر، آرد سفید و غذاهای خیلی چرب و خامه‏‌دار پرهیز کنند و همچنین خوردن نوشیدنی‏‌های کافئین‏ دار همانند قهوه و نوشابه توصیه نمی‏‌شود چرا که موجب دفع شده و تشنگی و عطش فرد روزه‏‌دار را تشدید می‏‌کند.

مسئول درمانگاه جواد الائمه دامغان اظهار کرد: سلامتی و تندرستی یک هدیه الهی است و خوشبختی انسان بدون سلامتی معنا ندارد؛ بنابراین نباید با سهل انگاری و غفلت موجب ایجاد بیماری‏‌های روحی و جسمی شویم.

وی عنوان کرد: باید در زمان روزه‏‌داری برای شیوه غذا خوردن خود برنامه‏‌ریزی کرده و آن را مدیریت کنیم.

وی گفت: روزه نه تنها دارای اثرات معنوی بسیاری است؛ بلکه به لحاظ روحی و روانی بسیار تأثیرگذار و مفید است.

ناظمیان با اشاره به ضرورت رعایت اصول تغذیه در ماه مبارک رمضان، گفت: غذای مصرفی در ماه رمضان باید ساده باشد و نباید زیاد با تغذیه انسان در غیر ماه مبارک رمضان متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه در ماه رمضان نیز همانند دیگر ماه‏های سال، سه وعده غذایی شامل سحری، افطار و شام توصیه می‏‌شود، گفت: این سه وعده غذایی باید متنوع و در برگیرنده پنج گروه غذایی شامل نان، سیب‏‌زمینی، گوشت، ماهی، تخم‏ مرغ، حبوبات، شیر و لبنیات، میوه و سبزیجات باشد.

مسئول درمانگاه جواد الائمه دامغان با توجه به کم شدن آب بدن فرد روزه‏‌دار در طول روز افزود: اگر فرد روزه‏‌دار از فاصله افطار تا سحر بین 8 تا 12 لیوان آب بنوشد علاوه بر دفع سموم از بدن از یبوست نیز جلوگیری می‏‌شود.

ناظمیان با اشاره به استفاده کردن غذاهای پرفیبر در این ماه افزود: خوردن آهسته غذا و دست کشیدن از غذا پیش از سیر شدن کامل برای حفظ سلامتی بسیار مؤثر است و برای پخت و پز غذاها از روغن جامد استفاده نشود و بهتر است طبخ غذا به صورت آب‏پز و یا با استفاده از روغن‏های گیاهی باشد.

این متخصص تغذیه افزود: بهتر است فرد روزه‏‌دار افطار خود را با خوردن چای ولرم و خرما آغاز کند و همچنین در زمان افطاری خورن شیر گرم، نان، پنیر، سبزیجات و سوپ نیز بسیار مناسب است.

ناظمیان گفت: استراحت و زمان خوابیدن نیز باید به گونه‏‌ای تنظیم شود که زمان سحر کمی زودتر از خواب بلند شده و از هر گونه تعجیل در خوردن سحری جلوگیری شود تا سلامتی فرد روزه‏‌دار به خطر نیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha