یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۰
کد خبر: 79198

سلامت نیوز : یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ضمن هشدار نسبت به شیوع آرتروز کمری در کارمندانی که زیاد می‌نشینند، گفت: وقتی به صورت خمیده روی صندلی می‌نشینیم، مهره دیسک بیرون زدگی پیدا می‌کند، در واقع آرتروز افرادی را که صاف نمی‌نشینند و روی صندلی خم می‌شوند را تهدید می‌کند.

دکتر لیلا صدیقی‌پور در گفت‌و‌گو با (ایسنا)، با بیان اینکه کمر درد، دردهای گردنی و دردهای عضلانی پراکنده در میان کارمندان بسیار شایع هستند، گفت: به چند نکته باید توجه داشت، نخست ابزار کار این افراد از جمله میز، صندلی و مانیتور کامپیوتر است که از آن تحت عنوان ارگونومی یاد می‌شود و در دنیای مدرن امروز مورد توجه قرار دارد.

وی ادامه داد: ارگونومی یعنی ابزار کارشما متناسب با نیازهای فیزیولوژیک بدنتان باشد. همین که ارتفاع میز با قد فرد متناسب باشد، مانیتور در راستای چشم‌ها قرار بگیرد و خیلی کوتاه یا بلند نباشد و از زیرپایی برای نشستن‌های طولانی استفاده شود، یعنی شما قواعد ارگونومی را رعایت کرده‌اید. صندلی‌ هم بهتر است متناسب با ساختار بدنی فرد بوده و انحنا و قوس بدن در آن لحاظ شده باشد و ارتفاع اش به درستی تنظیم شود.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، کارمندان پشت کامپیوترنشین بویژه تایپیست‌ها را هم فراموش نکرده و تاکید کرد: کسانی که با کامپیوتر سروکار دارند، ماوس و صفحه کلید را به طور صحیح مورد استفاده قرار دهند. اگر دست به هنگام استفاده از این وسایل هم راستای بدن قرار نگیرد و متناسب با وضعیت بدنی افراد نباشد، دردها و اختلالات اسکلتی - عضلانی به سراغشان خواهد آمد.

وی درباره ارتباط میان ابتلا به آرتروز در پی استفاده مداوم از ماوس و صفحه کلید کامپیوتر نیز توضیح داد: قطعا استفاده مداوم و غیرصحیح با صدماتی همراه است. جدای از آرتروز، سندروم‌های گیرافتادگی عصب‌های مچ دست، گرفتگی مچ دست و سندروم تونل کارناپال در کسانی که از ماوس و صفحه کلید به طرز بدی استفاده می‌کنند، بسیار شایع است.

صدیقی‌پور افزود: اما گردن درد افرادی را گرفتار می‌کند که به مدت طولانی در یک موقعیت ثابت قرار می‌گیرند، بویژه افرادی که هنگام مطالعه یا نوشتن سرشان را پایین می‌اندازند. این اشخاص به میزان زیادی در معرض ابتلا به آرتروز گردن هستند.

وی ضمن هشدار نسبت به اینکه آرتروز کمری هم در کمین کارمندان نشسته است، گفت: وقتی به صورت خمیده روی صندلی می‌نشینیم، مهره دیسک بیرون زدگی پیدا می‌کند، در واقع آرتروز افرادی را که صاف نمی‌نشینند و روی صندلی خم می‌شوند را تهدید می‌کند.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تاکید کرد: البته این گونه نیست که کارمندان تصور کنند اکنون همگی در معرض ابتلا به آرتروز هستند، بلکه تاکید ما بیشتر بر انجام اقدامات پیشگیرانه است. در واقع اصلاح شیوه‌های غلط نشسستن، برخاستن و استفاده از وسایل به شکل صحیح آن در محیط‌های کاری که چندان هم سخت نیستند، می‌تواند از ابتلای فرد به این مشکلات دست و پاگیر در آینده و همچنین پرداخت هزینه‌های سنگین درمان جلوگیری کند.

وی ضمن توصیه بر رعایت قواعد ارگونومی و لزوم متناسب‌سازی محیط کار بویژه در ادارات، توصیه کرد: علاوه بر این لازم است افراد موقعیت خود را چندین بار در طول روز تغییر بدهند و در حین کار هر نیم ساعت تا یک ساعت وضعیت خود را تغییر دهند، از پشت میزشان برخیزند و حرکات کششی انجام بدهند.

صدیقی‌پور افزود: انجام حرکات نرمشی در هر روز، پیاده‌روی سبک و شنا سه روز در هر هفته و انجام تمرین‌های آرامش‌بخش و دوری از تنش‌ها و استرس‌های روحی هم از جمله اقداماتی است که توجه به آنها بسیار پسندیده و کمک‌ کننده است.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با اشاره به اینکه همچنین لازم است کارمندان به علائم برخی بیماری‌ها و دردها توجه کنند، اضافه کرد: اگر افراد علائمی مانند درد در نواحی مختلف یا گزگز را مشاهده کردند هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنند. زیرا هرچه قدر این دردها زودتر تشخیص داده شوند، مداوایشان راحت‌تر است و می‌توان جلوی پیشرفت‌شان را گرفت. بنابراین هرچه بیماری پیشرفته‌تر باشد، درمان سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha