سلامت نیوز : یک روانشناس کودک معتقد است: کودکان بیش فعال معمولا مادرانی دارند که دوران بارداری همراه با عصبانیت و استرس را تجربه کرده‌اند.

عظیم عظیمی در گفت وگو با (ایسنا) ، گفت: زمانی می توان از بیش فعالی به عنوان یک اختلال و عارضه یاد کرد که با نقص در تمرکز و توجه کودک خصوصا به مسائل درسی همراه باشد.

وی ادامه داد: کودکانی که زیاد فعالیت می کنند، اما در جزئیات زندگی، کارهای روزمره و امور درسی خود با مشکل مواجه نیستند را نمی توان بیش فعال دانست.

به گفته این روانشناس، دلایل زیست شناختی و بیولوژیکی متعددی برای بروز بیش فعالی کودکان مطرح است، اما بین اکثر کودکان بیش فعال داشتن مادرانی مضطرب و عصبی در دوران بارداری، مشترک بوده است.

عظیمی افزود: مشاهده شده برخی مادرانی که اختلالات متابولیکی و تغذیه نامناسب داشته‌اند نیز کودکان بیش فعال دارند.

وی درباره علائم این اختلال خاطرنشان کرد: کودکان بیش فعال اغلب با کارهای جزئی از قبیل چیدن پازل، نقاشی کردن و ... همچنین مسائل درسی، بازی کردن، جمع آوری وسایل و اسباب بازی‌ها و ساماندهی تکالیف و برنامه‌های خود مشکل دارند و نسبت به آنها بی توجه هستند.

این روانشناس کودک یادآورشد: کودکان بیش فعال معمولا وقتی که مورد خطاب مستقیم قرار می گیرند توجه نشان نمی دهند، موقع راه رفتن با اشیا برخورد می‌کنند و نمی‌توانند بدون حرکت یک جا بنشینند، از دستورها پیروی نمی‌کنند، خود را در موقیعت‌های غیرمتعارف قرار می‌دهند و بیقرار هستند.

عظیمی تصریح کرد: کودکان بیش فعال جنب و جوش فراوانی دارند، پرحرف هستند و با اختلالت اضطرابی مواجه می شوند.

وی توصیه کرد: چنانچه خانواده‌ای مشکوک به بیش فعالی کودک خود بود یابد حتما به روانشناس کودک مراجعه کند تا تست های لازم در این خصوص انجام شود.

به گفته این روانشناس در صورت لزوم روانشناس کودک را برای درمان دارویی به روانپزشک ارجاع می دهد و گاهی نیز این اختلال با روان درمانی کودک و خانواده و یا ترکیبی از دارو و روان درمانی کنترل می شود.

عظیمی با تاکید بر اینکه نارسایی مغزی عامل بیش فعالی، با افزایش سن کودک و رشد وی اصلاح می شود، افزود: این به آن معنا نیست که می توان کودک را به حال خود رها کرد چون این اختلال عوارضی از جمله اضطراب، استرس، وسواس، افت تحصیلی و ... را برای کودک به همراه دارد و می تواند در شکل گیری شخصیت وی موثر باشد و در سلوک رفتاری وی اختلال ایجاد کند.

وی گفت: آمارها نشان می دهد بیش فعالی در پسرها بیشتر از دخترها دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha