سلامت نیوز : سبک و شیوه زندگی هر قوم، از عناصر بومی، سنتی و اصیلی همچون غذاهای محلی تاثیر می‏‌پذیرد؛ بی‏‌شک، معرفی این غذاها و ارائه نحوه پخت آنها بویژه در ماه مبارک رمضان، در میان فراگیر شدن غذاهای مضر و کم ارزش، می‏‌تواند کمک شایانی به حفظ این میراث گذشتگان، اشاعه آن در بین نسل جدید و نیز حفظ سلامت افراد کند.

مهرداد، اهل خوزستان که حدود دو سال است در رشت زندگی می‏‌کند، به (ایسنا) می‌گوید: در گیلان با شیرینی جدیدی به نام رشته خشکار آشنا شدم و رمضان امسال این شیرینی خوشمزه را برای بستگان و دوستانم در شهرم و بعضی از استان‌‏های دیگر فرستاده‏‌ام که همگی از آن استقبال کردند.

سارا، شهروند رشتی نیز به خبرنگار ایسنا می‌گوید: حدود 10 سال است که در خانه رشته خشکار، تولید و روانه بازار می‏‌کنم. در ماه رمضان، مشتری‏‌های رشته خشکار زیادند؛ روزانه حدود 150 رشته خشکار درست می‏‌کنم.

وی که در کنار کار کشاورزی با کمک مادرش نان محلی تولید می‏‌کند، افزود: پس از برداشت برنج، مقداری از آن را آسیاب و با آرد برنج، نان محلی تولید و بسته‏‌بندی می‏‌کنم و به مغازه‏‌داران می‏‌فروشم.

سارا عنوان می‌کند: ماه رمضان ماه پر برکتی است چرا که خیلی از گیلانی‏‌ها دوست دارند با نان‌‏های محلی و خرما افطار کنند، به همین علت تعداد مشتری‌‏ها و درآمدم در این ماه 2 برابر می‏‌شود.

یک معلم بازنشسته گیلانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد: ماشینی شدن زندگی، پیشرفت و تکنولوژی حال و هوا و فضای خانه‏‌ها را تغییر داده و در این بین سفره‏‌های ایرانی هم دست خوش تغییراتی شده است. سفره‏‌های افطار و سحر با وجود همه این تغییرات هنوز هم از غذاهای محلی رنگین است.

وی افزود: گذر ایام و ماشینی شدن زندگی در گیلان هم هنوز آنقدرها رنگ و بوی سفره‏‌های مردم گیل و دیلم را عوض نکرده است به طوری که اغلب خانواده‏‌های گیلانی در طول سال، برای پرکردن سفره‏‌های خود از غذاها، نان‌‏ها و شیرینی‏‌های محلی استفاده می‌‏کنند که این کاربرد در ماه مبارک رمضان به علت تنوع غذاها و شیرینی‌‏های محلی ویژه‏ی این ماه، دوچندان می‏‌شود.

وی، پنیر سیاه مِزگی، شامی رشتی، آش کشک، کِشتا، کولاس، گّندمی، کُماج، نان روغنی، گُل پالوده، فِرنی، حلوای ترک، رشته رشتی، خاتون پنجره و رشته خُشکار را از عمده غذاهای محلی، نان‏‌ها و شیرینی‏‌های ویژه ماه مبارک رمضان در گیلان برشمرد و گفت: این غذاها در گذشته در همه مناطق گیلان، تهیه و مصرف می‏‌شد و هم اکنون هم در بیشتر مناطق بویژه در روستاهای استان پخته می‏‌شود.

فرزانه فراهانی، کارشناس تغذیه در گفت‏‌وگو با خبرنگار ایسنا ازغذاهای سنتی به عنوان بهترین الگوی غذای سالم یاد کرد و گفت: تازگی و طبیعی بودن مواد اولیه، تنوع و تضمین سلامت مصرف‏ کننده، از جمله مزایای غذاهایی است که در ماه مبارک رمضان در گیلان پخته می‏‌شود.

وی با اشاره به ارزش غذایی غذاهای محلی و سنتی، افزود: این غذاها که فاقد مواد نگهدارنده است، برای سلامت روزه‌‏دارانی که مدت طولانی گرسنه و تشنه می‏‌مانند، بسیار مفید است.

این کارشناس و مشاور تغذیه و رژیم درمانی معتقد است: سبزیجات، حبوبات و غلاتی که در تهیه غذاهای ویژه ماه مبارک رمضان در گیلان کاربرد دارد، دارای مواد مغذی همچون کربوهیدرات، پروتئین، آهن و ویتامین‏‌های A ، گروه B، C و اسید فولیک است که به سوخت و ساز بدن از جمله تنظیم کلسترول و قندخون، تأمین انرژی بدن و سلامت اعصاب کمک می‏‌کند.

وی ادامه داد: برای مثال سبزیجاتی که برای تهیه آش محلی گیلان استفاده می‏‌شود، درصد زیادی فیبر دارد و ضمن پیشگیری و درمان یبوست، با حفظ آب بدن سبب می‏‌شود فرد روزه‏‌دار در طول روز کمتر احساس تشنگی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha