سلامت نیوز : سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارش جدید خود به مناسبت «روز جهانی هپاتیت» اعلام کرد: آمار نشان‌ می‌دهد که حدود 1.4 میلیون نفر در جهان به عفونت مزمن هپاتیت A، حدود 240 میلیون نفر به عفونت مزمن هپاتیت B و حدود 150 میلیون نفر به عفونت مزمن هپاتیت C مبتلا هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ سازمان جهانی بهداشت با انتخاب شعار "این هپاتیت است، آن را بشناسید و کنترل کنید" به مناسبت این روز در سال 2013 میلادی از دولت‌ها درخواست کرده‌ است تا تلاش‌هایشان را برای مقابله با بیماری هپاتیت تحکیم بخشند چرا که این بیماری سالانه جان 1.4 میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد و عامل اصلی ابتلا به سرطان کبد و سیروز کبدی است.

28 ژوئیه، سالروز تولد دکتر «باروخ بلومبرگ» که ویروس هپاتیت B را شناسایی و واکسن آن را تولید کرد به عنوان روز جهانی هپاتیت انتخاب شده است.

امروزه میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان با این عفونت ویروسی دست‌ و پنجه نرم می‌کنند و میلیون‌ها نفر دیگر در معرض خطر آلودگی به انواع ویروس هپاتیت هستند. حقیقت این است که هپاتیت در مراحل ابتدایی تقریبا هیچ علامت ظاهری ندارد و یک بیماری خاموش است و تا زمانی که به کبد آسیب جدی نرسد بدون علائم ظاهری در بدن باقی می‌ماند.

در حال حاضر پزشکان و متخصصان سلامت در سراسر جهان تلاش‌ می‌کنند تا به شیوه‌های مختلف سطح آگاهی‌ عمومی در مورد انواع مختلف ویروس هپاتیت،‌ چگونگی انتقال آنها، افراد در معرض خطر و نیز آگاهی از روش‌های مختلف پیشگیری و درمان این بیماری را افزایش دهند.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت تاکید شده است که برگزاری مراسم روز جهانی هپاتیت فرصتی را برای دستیابی به اهداف زیر فراهم می‌سازد:

- تقویت اقدامات پیشگیرانه،‌ نظارت و کنترل بر هپاتیت ویروسی و بیماری‌های مرتبط با آن

- افزایش دریافت‌کنندگان واکسن هپاتیت ‌B و گنجاندن این واکسن در برنامه مصون‌سازی ملی

- هماهنگی یک واکنش منسجم جهانی در جهت مبارزه با ویروس هپاتیت

بررسی‌ها همچنین حاکی از آن است که اکثریت مبتلایان به بیماری هپاتیت از بیماریشان آگاهی ندارند و همین عدم‌آگاهی موجب می‌شود که بیماری آنها به موقع تشخیص داده نشود و با پیشرفت بیشتر منجر به مرگ آنها شود. همچنین این ناآگاهی از وجود ویروس در بدن بیمار، احتمال انتقال عفونت به دیگران را تشدید می‌کند.

«سیلیویا بریاند» از متخصصان دپارتمان امراض واگیردار و همه‌گیر در سازمان جهانی بهداشت در این رابطه خاطر نشان کرد: تنها با افزایش آگاهی از انواع مختلف عفونت هپاتیت و چگونگی راه‌های پیشگیری و درمان آن‌ها می‌توان اولین گام موثر را برای کنترل کامل این بیماری و نجات جان هزاران نفر در سراسر جهان برداشت.

وی افزود: همچنین هدف از انتخاب این روز شناخت بیشتر بیماری هپاتیت به عنوان چالش سلامت عمومی جهانی و تحکیم اقدامات کنترلی و پیشگیرانه در برابر این بیماری بوده است.

بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت، در حقیقت پنج نوع اصلی هپاتیت وجود دارد که شامل هپاتیت‌های نوع E,D,C,B,A هستند. هپاتیت نوع A و E به طور معمول با مصرف غذا و آب آلوده منتقل می‌شوند و عامل انتقال سه نوع دیگر آن تماس با خون یا ترشحات آلوده است.

برآوردها حاکی از آن است که 57 درصد بیماری سیروز کبدی و 78 درصد سرطان اولیه کبد ناشی از ابتلا به ویروس هپاتیت C, B است.

آمار جهانی همچنین تایید می‌کند که در حال حاضر 150 میلیون نفر به ویروس هپاتیت C آلوده هستند و بیش از 350 هزار تن بر اثر ابتلا به بیمار‌ی‌ها و مشکلات کبدی ناشی از این نوع هپاتیت جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی هپاتیت چارچوب جهانی جدیدی را برای مقابله با این بیماری تدوین کرده است.

این چارچوب با عنوان «پیشگیری و کنترل ویروس هپاتیت» یک دستورالعمل جهانی است که چهار حوزه فعالیت در زمینه پیشگیری و درمان هپاتیت را دربرمی‌گیرد. افزایش آگاهی همراه با رشد همکاری و به جریان انداختن منابع، اولویت‌های نخست چارچوب جدید این سازمان را تشکیل می‌دهد.

هپاتیت واژه جامعی است که به معنی التهاب کبد است. التهاب در واقع واکنش بدن به آسیب‌دیدگی بافت‌ها است و بدن تلاش می‌کند تا عفونت و عامل این آسیب‌ها را از بین ببرد. همچنین هپاتیت می‌تواند از روش‌های دیگری همچون مصرف الکل و برخی مواد سمی دیگر، عوارض جانبی داروها و بیماری پانکراس فرد را مبتلا سازد.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده‌ است تنها یک سوم کشورهای جهان راهبردهای ملی برای مقابله با ویروس هپاتیت دارند و توجه به این آمار موجب شده که این سازمان بیش از گذشته اقدامات جدی کشورها را برای مقابله با این بیماری خاموش و البته مرگبار خواستار شود.

همچنین سازمان جهانی بهداشت امسال قصد دارد در آستانه روز جهانی هپاتیت برای نخستین بار آمارهای مرتبط با هپاتیت را در 126 کشور جهان منتشر کند.

«سیلیویا بریاند» می‌گوید: در حالی که 82 درصد کشورها برنامه‌های نظارت هپاتیت را تدوین کرده‌اند تنها نیمی از آن‌ها در برنامه‌های نظارت و کنترل بر بیماری‌های مزمن هپاتیت C , B که عامل بیشترین موارد ابتلا به بیماری‌ و مرگ‌ومیر در جهان هستند، شرکت دارند.

بریاند تصریح کرد: در حال حاضر اقدامات بسیاری برای پیشگیری از گسترش بیماری هپاتیت نیاز است و انجام آنها به میزان چشمگیری از هزینه‌های اقتصادی درمان و بستری بیماران در آینده می‌کاهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha