یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 79209
سلامت نیوز : یک فوق تخصص خون با بیان اینکه گودی زیرچشم یا سفیدی زیر ناخن‌ها، علامت ابتلا به کم خونی نیستند، اظهار کرد: این تظاهرات ممکن است به علت کمبود مواد مختلف – که آهن هم می‌تواند جزو آنها باشد- در بدن اتفاق بیفتد که منشا آن " سوءجذب" بوده و شیوع بالایی هم ندارد.

دکتر سیدرضا صفایی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه شایع‌ترین کم خونی دنیا، "کم خونی ناشی از کمبود آهن" است که عمدتا زنان در سنین باروری گرفتار آن می‌شوند و می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد، عنوان کرد: خونریزی‌های ماهانه یک عامل بروز کم خونی است. همچنین زایمان موجب از دست رفتن آهن بدن می‌شود.

وی افزود: علاوه بر عوامل یاد شده، میزان ذخیره آهن بدن باید در حد مناسبی باشد. اگر ترکیبات غذایی آهن‌دار بویژه گوشت قرمز به اندازه کافی مصرف نشود، میزان ذخیره آهن کاهش پیدا می‌کند. ممکن است کمبود آهن در تعداد قابل توجهی از زنان یک یا چندبار در طول عمرشان اتفاق بیافتد.

دکتر صفایی، با بیان اینکه معمولا در این حالت ضعف، خستگی، رنگ‌پریدگی، تپش قلب، سرگیجه و سردرد بنا بر شدت کم‌خونی، رخ می‌دهد، اظهار کرد: از این میان، رنگ‌پریدگی شایع‌ترین علامت کم‌خونی است. باید توجه داشت زنانی که میزان ذخیره آهن بدنشان کم است دچار ضعف و بی‌حالی می‌شوند، اما شاید لزوما کم خون نباشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: گودی زیرچشم یا سفیدی زیر ناخن‌ها، علامت ابتلا به کم خونی نیستند. این تظاهرات ممکن است به علت کمبود مواد مختلف – که آهن هم می‌تواند جزو آنها باشد- در بدن اتفاق بیافتد که منشا آن " سوءجذب" بوده و شیوع بالایی هم ندارد.

وی با اشاره به اینکه کمبود آهن می‌تواند چه در مردان و چه در زنان در سنین غیرباروری هم اتفاق بیفتد، گفت: به عنوان مثال در دختربچه‌ها که هنوز خونریزی ماهیانه ندارند و یا در زنان پس از سن یائسگی، باید به دنبال علت‌های دیگری برای بروز کم خونی بود که ناراحتی‌های گوارشی از جمله زخم معده، التهابات مری، التهابات دستگاه گوارش، روده بزرگ و تومورهای معده، مری و کلون از جمله آنهاست.

این متخصص داخلی ادامه داد: به همین علت وارسی بیماری‌های زمینه‌ای در این سنین برای یافتن علت کم خونی لازم است و سلامت دستگاه گوارش باید بلافاصله مورد بررسی قرار بگیرد.

صفایی ضمن ارائه این توصیه که اگر زنان با علامت‌هایی چون خونریزی‌های غیر طبیعی و طولانی مدت برخوردند، حتما به پزشک مراجعه کنند، گفت: همچنین اگر بیمار دردی در ناحیه معده داشته باشد یا مدفوعش سیاه رنگ باشد، شاید دچار خونریزی گوارشی شده باشد که باید توسط متخصص گوارش ویزیت شود زیرا اگر هر کدام از ناراحتی‌های گوارشی طولانی بشوند ممکن است کم خونی به همراه داشته باشند.

این فوق تخصص خون ادامه داد: لازم است پروتئین‌ها و ترکیبات آهن‌دار بویژه گوشت قرمز در سبد غذایی گنجانده شود. البته صحیح است که مصرف گوشت قرمز به میزان زیاد مناسب نیست و باعث بالارفتن چربی و ... می‌شود، اما نباید آن را به طور کامل از سفره حذف کرد.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از نوجوان‌ها بویژه دختران گوشت قرمز دوست ندارند، در صورتی که گوشت حاوی ترکیبات آهن و ویتامین ب 12 است و اگر کسی برای مدت طولانی از دریافت این مواد مغذی محروم باشد دچار کم خونی خواهد شد. گوشت قرمز را باید دو تا سه وعده درهفته مصرف کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha