هجدهمین كنگره سراسری سل با حضور وزیر بهداشت، استاندار كردستان و جمعی از استادان، پژوهشگران و مسوولان دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور از روز گذشته در سنندج در حال برگزاری شد.

وزیر بهداشت در مراسم گشایش هجدهمین كنگره سراسری سل گفت: ‌٥/١٣ درصد مبتلایان به بیماری سل در ایران را اتباع بیگانه تشكیل می‌دهند.
دكتر باقری لنكرانی افزود: آمار مبتلایان به سل در ایران حدود هشت هزار نفر است كه یك هزار و ‌٨٠ نفر آنها خارجی هستند.
وی افزود: در جهان سالانه حدود ‌٩ میلیون نفر به بیماری سل مبتلا می‌شوند كه نشانه فراگیر بودن این بیماری در جهان می‌باشد.
وزیر بهداشت از درمان بیماران مبتلا به سل در برخی درمانگاه‌ها و مطب خصوصی انتقاد كرد و گفت: چنین بیماری‌های حساس به دلیل تاثیرات زیادی كه بر اجتماع دارند باید در بیمارستان‌ها و مراكز تخصصی درمان شوند.
وی با بیان این كه یكی از دلایل برگزاری كنگره سل عمل به تعهدات بین المللی در زمینه كنترل سل است، اظهار داشت: طبق تعهدات بین‌المللی تا سال ‌٢٠١٥ میلادی باید شیوع سل را در كشور تا ‌٥٠ درصد كاهش دهیم كه براساس همین تعهد باید این بیماری تا سال ‌٢٠٥٠ ریشه كن شود و تعداد مبتلایان به این بیماری به كمتر از یك نفر در هر یك میلیون نفر برسد.
دكتر باقری لنكرانی افزود: روند فعلی مبارزه با سل در كشور كه بر مبنای روش مدیریت موردی است نمی‌تواند تعهدات بین‌المللی ما را پاسخگو باشد و باید در این زمینه به صورت اساسی و پیشگیرانه عمل كنیم.
وی در ادامه تصریح كرد: روند مبارزه با سل در كشور افتخار آمیز است و برخی از كشورها نه تنها دراین مبارزه همكاری نمی‌كنند بلكه بیماران كشور خود را برای درمان به كشورهای همسایه اعزام می‌كنند.
وی گفت: جهان با كمبود نیروی متخصص در زمینه درمان و كنترل سل مواجهه است كه این كمبود مهمترین چالش بیماری سل می‌باشد.
گفتنی است، در هجدهمین كنگره سراسری سل كه به مدت سه روز برگزار می‌شود، ‌٥٨ مقاله به صورت سخنرانی و ‌١٧٧ تحقیق نیز به صورت پوستر ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha