سلامت نیوز : معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ناهنجاری‌های مادرزادی از دلایل مهم مرگ کودکان زیر یک ماه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمدرضا میرزایی، شنبه، 5 مرداد در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان که در دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد، اظهار کرد: در این خصوص پیش بینی شده کارهای پژوهشی در استان صورت گیرد.

وی افزود: مرگ مادر باردار یکی از شاخص‌های توسعه کشورها به شمار می‌رود. شاخص مرگ مادر باردار در مازندران به صفر رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: پوشش مراقبتی پیش از بارداری در استان به 77.8 درصد رسیده است. همچنین میزان مرگ کودک زیر یک ماه و زیر 5 سال، کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: حوادث و سقوط از دلایل عمده مرگ کودکان زیر پنج سال است که در صورت افزایش دانش سلامت افراد، مرگ کودکان ناشی از بروز این گونه حوادث نیز کاهش می‌یابد.

میرزایی عنوان کرد: کاهش رشد جمعیت در کشور نگران کننده است. در سال 65 میزان باروری، 6.4 درصد بود که در حال حاضر به 1.7 درصد رسیده که با این کاهش میزان باروری کلی، در آینده دچار مشکل جمعیتی خواهیم شد.

وی یادآور شد: میزان باروری کلی در مازندران 1.3 درصد و میزان رشد جمعیتی استان 1.03 درصد است درحالی که میزان باروری کلی در کشور 1.7 درصد و رشد جمعیت ملی 1.29 درصد برآورد شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تحرک نداشتن، پایین بودن سطح سواد سلامت مردم و تغذیه نامناسب و مصرف قلیان و سیگار را مهمترین تهدید در حوزه بیماری‌های غیرواگیر دانست و افزود: سعی داریم با مشارکت سایر سازمان‌ها این تهدیدها را برطرف کنیم.

میرزایی با تاکید بر این‌که باید بیماری‌های غیرواگیر در مازندران جدی گرفته شود، اظهار کرد: بیماری قلبی عروقی 43 درصد، سرطان‌ها 13 درصد و دیابت 9 درصد فوتی‌ها را در استان به خود اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره به تدوین برنامه راهبردی 4 ساله متناسب با مازندران، گفت: برنامه راهبردی در قالب قوت‌ها، فرصت ها، ضعف‌ها و تهدیدها دیده شده است. به منظور تدوین این برنامه از 5000 نفر پرسش شد. در این برنامه به 20 مشکل اصلی استان اشاره شده است. 1500 نفر از پرسش شوندگان زباله را مشکل اصلی استان دانستند.

میرزایی عنوان کرد: در این پرسشگری، دفع غیربهداشتی فاضلاب، مشکل آب، فقر و بیکاری، اعتیاد، حیوانات اهلی و وحشی و سگ‌های ولگرد، پایین بودن سطح آگاهی بهداشتی مردم و مشکل کمبود جاده و آسفالت و تغذیه نامناسب از دیگر مشکلات مازندران عنوان شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با یادآوری این‌که بحث پیشگیری و ارایه خدمات بهداشتی اولیه مهمترین بیانیه سازمان بهداشت جهانی در سال 1987 بوده است، ادامه داد: این امر منشأ ایجاد نظام شبکه بهداشت و درمان بوده است.

میرزایی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی، تامین سلامت مردم به عنوان یک هدف اجتماعی و سیاسی را مهمترین محور فعالیت در سال 2013 پیش بینی کرد که بر 6 بند مهم تاکید شده است. تعهد به سلامت و عدالت در سلامت، تخصیص منابع مورد نیاز سلامت، تقویت ظرفیت وزارت بهداشت و تعامل سازنده با سایر بخش‌های حکومتی و دولتی، ایجاد ظرفیت و مهارت لازم در سازمان‌ها و نهادها برای تامین سلامت مردم، اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه در حوزه سلامت و بسیج اجتماعی و بهره مندی از جوامع مدنی و سازمان‌های مردم نهاد از جمله محور 6 گانه فعالیت سازمان بهداشت جهانی در سال 2013 است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha