دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 79242
سلامت نیوز : در پی هشدار هفته گذشته رییس اتحادیه وارد‌كنندگان دارو درباره تداوم مشكلات ترخیص حدود 70 میلیون دلار دارو و محصولات دارویی در گمركات كه روز گذشته هم از سوی مدیرعامل سابق كانون هموفیلی ایران موكد شد، معاون داروی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «اعتماد» رقم ریالی داروهای باقی مانده در گمرك را با توجه به زمان بری تشریفات اداری ترخیص محموله‌های دارویی طبیعی دانست.

شمسعلی رضا‌زاده در گفت‌وگو با «اعتماد» و در پاسخ به آخرین وضعیت گمركی داروهای وارداتی گفت «در حال حاضر حدود 500 قلم دارو در گمركات باقی مانده كه بخشی از این محموله مربوط به داروهای باقی مانده از سال گذشته است اما بخش عمده داروها، در ماه‌های تیر و مرداد وارد گمرك شده. طی روزهای گذشته با وارد‌كنندگان داروها تماس گرفتیم و مراحل اداری ترخیص هم در حال انجام است. امروز هم با گمركات صحبت می‌كنیم كه با توجه به فضای محدود برای نگهداری دارو نسبت به تسریع ترخیص این داروها اقدام كنند.» تایید دپوی داروهای وارداتی در انبارهای گمرك از سوی معاون داروی سازمان غذا و دارو در حالی است كه وی تمام اقلام باقی مانده در گمرك را داروهای حیاتی ذكر كرد كه این اعلام تایید ضمنی هشدار رییس اتحادیه وارد‌كنندگان دارو است كه از دپوی 70 میلیون دلار داروی حیاتی در گمركات خبر داده بود.

رضا‌زاده هم به «اعتماد» گفت: «تمام داروهای وارداتی به گمرك داروهای حیاتی بوده البته در فهرستی كه در اختیار من قرار گرفته نام برخی داروها نوشته نشده اما اظهارنظر رییس اتحادیه وارد‌كنندگان دارو درباره دپوی 70 میلیون دلاری دارو می‌تواند نزدیك به واقعیت باشد با توجه به این نكته كه موجودی دارویی گمرك هیچگاه نمی‌تواند صفر شود زیرا هر روز واردات دارو و ترخیص محموله‌های دارویی از گمرك انجام می‌شود و انجام تشریفات اداری برای ترخیص دارو هم حدود 15 روز طول می‌كشد كه صرف 15 روز برای ترخیص محموله دارویی با رقم ارزی حدود 60 میلیون دلار مطابقت دارد. البته 70میلیون دلار دپوی دارویی رقم بالایی نیست آن هم در حالی كه ما سالانه حدود 2000 میلیارد تومان واردات دارو داریم و این میزان دپو كمتر از 4 درصد واردات سالانه ما است.»

در حالی كه رییس گمركات كشور یكی از دلایل باقی ماندن محموله دارو در انبارهای گمرك را متوجه تعهد كتبی وزارت بهداشت دانسته بود، رضا‌زاده به «اعتماد» گفت كه این تعهد كتبی ضمانت وزارت بهداشت نسبت به تسویه مالی شركت‌های دارویی پس از ترخیص محموله است و از كاهش نقدینگی وارد‌كنندگان دارو نشأت می‌گیرد. وی در عین حال علت دپوی برخی اقلام دارویی از سال گذشته را فقدان نقدینگی شركت‌های وارد‌كننده، مشكلات اسناد واردات یا مشكلات با بانك‌های طرف قرارداد واردكنندگان اعلام كرد، در عین حال كه بررسی علت دپوی طولانی مدت این محموله را نیازمند بررسی موردی دانست. اظهارات شمسعلی‌زاده در حالی است كه روز گذشته، احمد قویدل؛ عضو مجمع عمومی و مدیرعامل سابق كانون هموفیلی ایران، با اشاره به وجود 70 میلیون دلار دارو در گمركات كشور، از وزارت بهداشت و سازمان بازرسی كل كشور خواست بر نحوه نگهداری این داروها در انبارهای گمرك نظارت دقیق داشته باشند.

قویدل با اشاره به مصاحبه اخیر رییس اتحادیه وارد‌كنندگان دارو درباره دپوی این محموله دارویی در گمركات كشور به مهر گفت: «حتما گروه ویژه‌یی می‌بایست در رابطه با شرایط نگهداری داروها در گمرك نظارت كنند. این گروه می‌تواند یكی از كارگروه‌های كمیته بررسی بحران دارو باشد كه رییس بنیاد بیماری‌های خاص نیز از تشكیل آن خبر داده بود. توقف داروها در گمركات عملا وضع را به گونه‌یی كرده كه وارد‌كننده هم نمی‌تواند مستندات نگهداری درست داروها ارائه كند و از سوی دیگر كمبودها نیز به گونه‌یی است كه ممكن است كنترل‌های اصولی لازم انجام نگیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha