حال بیماران پارکینسون خوب نیست، این بیماران که برخی به تعویض فوری باتری‌های شارژ‌کننده الکترود‌های مغزی نیاز دارند .این باتری‌ها که تا سال گذشته 13 تا 18‌میلیون‌تومان قیمت داشته در سال جدید ابتدا حدود 26‌میلیون‌تومان و در حال حاضر به قیمت 56‌میلیون‌تومان رسیده است.

بیماران پارکینسون در معرض خطر مرگ و اختلال حرکتی قرار گرفتند
سلامت نیوز : حال بیماران پارکینسون خوب نیست، این بیماران که برخی به تعویض فوری باتری‌های شارژ‌کننده الکترود‌های مغزی نیاز دارند، با افزایش قیمت ناگهانی این باتری‌ها و ناتوانی از خرید در معرض خطر مرگ و اختلال حرکتی قرار دارند. این باتری‌ها که تا سال گذشته 13 تا 18‌میلیون‌تومان قیمت داشته در سال جدید ابتدا حدود 26‌میلیون‌تومان و در حال حاضر به قیمت 56‌میلیون‌تومان رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ برخی از بیماران مبتلا به پارکینسون از روش کاشت الکترود‌های مغزی استفاده می‌کنند، این روش شامل جراحی برای قراردادن دو الکترود جهت تحریک عمقی مغز است. این دو الکترود از طریق دو سوراخ کوچک در جمجمه کار گذاشته می‌شوند و از راه زیرپوستی به یک‌باتری در قفسه سینه وصل می‌شوند و تقریبا هر پنج‌سال یک‌بار این باتری‌ها نیاز به تعویض دارند. با شرایط پیش‌آمده و افزایش ناگهانی قیمت این باتری‌ها و ناتوانی بیماران از تهیه آن، پزشکان با پایین‌آوردن درجه این باتری‌ها سعی کرده‌اند این بیماران را سر پا نگه دارند تا شاید بتوانند در این مدت، هزینه این باتری‌ها را تهیه کنند.

دکتر شهیدی، متخصص مغز و اعصاب در باره مشکلات این بیماران گفت: بیمه، این باتری‌ها را تحت پوشش قرار نداده است، زمانی که قیمت این باتری‌ها 13 الی 18‌میلیون‌تومان بود وزارت بهداشت حمایت بیشتری می‌کرد و 13‌میلیون‌به این بیماران وام تعلق می‌گرفت، اما در حال حاضر با افزایش ناگهانی که این باتری‌ها داشته‌اند، این مبلغ وام، ناکافی است و از طرفی وزارت بهداشت هم همان مبلغ را وام نمی‌دهد. ضمن اینکه آن زمان هم که 13‌میلیون‌تومان وام می‌دادند بعد از پنج‌سال این باتری‌ها باید تعویض می‌شد و این موضوع، بار مالی زیادی برای این بیماران داشت.

دکتر شهیدی مشکل عمده بیماران را افزایش قیمت ناگهانی این باتری‌ها دانست و گفت: زمانی بیماران با 18‌میلیون‌تومان این باتری‌ها را تهیه می‌کردند و حدود پنج‌سال تا اتمام باتری فرصت داشتند که دوباره این مبلغ را تهیه کنند، اما با افزایش ناگهانی قیمت به 56‌میلیون‌تومان، تعداد زیادی از بیماران، غافلگیر شدند، این باتری برای این بیماران حیاتی است، برخی از این بیماران روی ویلچر بوده‌اند و به کمک این باتری‌ها راه می‌روند، سر کار می‌روند و زندگی معمولی دارند، این افراد اگر بخواهند این وضعیت مطلوب را داشته باشند باید 50‌میلیون‌ تومان تهیه کنند که از توان این افراد خارج است.

با وضعیت پیش آمده ما باید این بیماران را به حال خود رها کنیم، که این با روحیه جامعه ما سازگار نیست، ما نمی‌توانیم ببینیم که کودکی که از روی ویلچر بلند شده، مانند دیگران راه می‌رفته، مدرسه می‌رفته تنها به خاطر هزینه باتری، دوباره به روی ویلچر برگردد. آقایی که مادرش مبتلا به پارکینسون است می‌گوید درجه باتری را پایین آورده‌اند تا دیرتر تمام شود اما سه ماهی می‌شود که باتری تمام شده و مادرش را زمینگیر کرده، 20‌میلیون تومان ‌به حساب شرکتی ریخته‌اند تا باتری را وارد کند، باتری در حال حاضر در گمرک است اما 36‌میلیون‌ تومان دیگر درخواست کرده‌اند که توانایی پرداختش را ندارند و باید با قرض و فروختن ماشین و... 36‌میلیون تومان ‌دیگر را تهیه کنند، از طرفی هشت‌درصد مالیات گمرک بر بار مشکلاتشان افزوده است. وی می‌گوید به وزارت بهداشت مراجعه کرده تا این باتری را با قیمت ارز مرجع تهیه کند، اما وزارت بهداشت اعلام کرده ارز مرجع ندارد. با اینکه بیمار تحت پوشش بیمه است، بیمه اعلام کرده این مورد جزو اقلام تحت پوشش نیست.

بسیاری از بیماران پارکینسونی در حال حاضر با این مشکل دست‌به‌گریبان هستند و با گذشت زمان، زنگ خطر اتمام باتری‌ها به صدا درمی‌آید، زنگ خطری برای مرگ، ویلچرنشینی، ازدست‌دادن شغل و پایان زندگی معمول روزانه‌ای که به این باتری‌ها وابسته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha