سلامت نیوز : مرگ، تقدیر رانندگی پر خطر با خودروهای ناایمن در جاده‌های ناایمن ایران است. جاده‌هایی كه اكثر آنها به تجهیزات ایمنی مجهز نشده‌اند، فاقد شانه خاكی و گاردریل‌اند، و همین عدم ایمنی جاده‌ها در كنار نا‌ایمن بودن خودروها و اشتباهات رانندگی و توجه نكردن به قوانین راهنمایی و رانندگی باعث شده تا كشورمان در رتبه پنجم تصادفات رانندگی در جهان قرار بگیرد. حوادث رانندگی اینقدر در كشورمان تكرار شده‌اند كه به عنوان پدیده‌های اجتماعی از آنها نام برده می‌شود. پدیده‌ای كه باید ساعت‌ها كار كارشناسی درخصوص آن انجام شود تا شاید بتوان از آمار بالای مصدومان و متوفیان این حوادث كاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ در كنار حوادث جاده‌ای می‌توان به آتش‌سوزی خودروها به عنوان یكی از دلخراش‌ترین حوادث نام برد. حادثه‌ای كه در كمتر از 5 دقیقه از شروع به تمام خودرو سرایت كرده و تلفات مالی و جانی فراوانی را به‌دنبال خواهد داشت. در اكثر این حوادث گرفتارشدگان در خودرو تا قبل از رسیدن نیروهای امدادی در آتش‌سوخته و جان می‌بازند. این در حالی است كه اندكی با توجه به ایمنی خودروها در كنار ایمن‌سازی جاده‌ها و كمی توجه به مقررات راهنمایی و رانندگی می‌توان تا حد زیادی از تلفات حریق‌های جاده‌ای كاست. موضوعی كه دوباره انگشت‌های اتهام را به سوی كارخانه‌های خودرو‌سازی نشانه رفته است.

آمارهای عملیات‌های جاده‌ای هلال‌احمر ناشی از وقوع 25 هزار و 724 حادثه در جاده‌های كشور از ابتدای سال گذشته تا روز گذشته است كه از این تعداد 266 مورد آن منجر به حریق خودرو شده كه 40 كشته بر جای گذاشته است. در این میان استان اصفهان با 42 مورد حریق جاده‌ای رتبه نخست را در میان سایر استان‌ها به خود اختصاص داده است. سال 88 برای نخستین بار در كشور اطفای حریق جاده‌ای به هلال‌احمر سپرده شد. موضوعی كه تا قبل از آن متولی نداشت و به حال خود رها شده بود. اما تفویض اختیار اطفای حریق جاده‌ای به هلال‌احمر همچون بسیاری از اقداماتی كه در دولت نهم و دهم صورت گرفت، بدون اقدام كارشناسی شده و تخصیص بودجه مكفی بودو در همان زمان هم با اعتراض‌های زیادی مواجه شد. از جمله اشكالاتی كه به این طرح گرفته می‌شود، واگذاری اطفای حریق به هلال‌احمر بدون انجام آموزش‌های تخصصی در این باره است چرا كه تنها با در اختیار داشتن كپسول «واتر‌میس» به تنهایی نمی‌توان حریق خودروها را در كنار اشتعال بنزین و روغن خودرو اطفا كرد.

هلال‌احمر در اطفای حریق جاده‌ای دست تنهاست

مرتضی مرادی، ‌مدیر كنترل و هماهنگی عملیات سازمان هلال‌احمر با اشاره به این نكته كه این آیین‌نامه هیچ پشتوانه قانونی و حمایتی نداشت، به تهران امروز می‌گوید: «سال 88 بر اساس مصوبه هیات وزیران در آیین‌نامه ایمنی و حمل‌ونقل، وظیفه اطفای حریق جاده‌ای بر عهده سازمان امداد و نجات هلال‌احمر قرار داده شد اما همان زمان با رئیس‌جمهور، وزارت كشور، وزارت بهداشت و كمیسیون ایمنی راه‌ها مكاتبه‌هایی صورت گرفت مبنی بر اینكه هلال‌احمر فاقد امكانات كافی و نیروی تخصصی دوره دیده در این زمینه است در عین حال حریق‌های جاده‌ای به‌گونه‌ای است كه اطفای آنها از عهده هلال‌احمر خارج است،‌اما این موضوع هیچ‌گاه مورد توجه قرار نگرفت.»

به‌گفته وی «حوادث جاده‌ای با توجه به ماهیت خاصی كه دارند از دیگر حوادث حریق متمایز هستند. در این نوع حوادث خودروها دارای تركیبی از انواع سوخت‌ها هستند(كامیون‌ها، خودروهای سواری، كامیونت‌ها،‌اتوبوس‌ها و... هر كدام از سوختی متفاوت از دیگری استفاده می‌كنند)، مواد شیمیایی به كار رفته در خودروها از قبیل رنگ خودرو یا موادی كه داخل سیستم‌های مختلف خودرو مثل داشبورد و صندلی‌ها، یا سیستم‌های ایمنی به كار برده شده در خودرو، یا سیستم‌های الكترونیكی كه در خودروهای جدید وجود دارد، در هنگام حریق خودرو به‌گونه‌ای عمل می‌كنند كه این تركیب مواد شیمیایی در حریق‌های دسته‌بندی‌شده‌ای كه تاكنون وجود داشته گنجانده نشده و زمانی كه این نوع حریق اتفاق می‌افتد نیاز به ماده‌ای برای اطفای حریق داریم كه متاسفانه نه فقط ما كه آتش‌نشانی هم فاقد این سیستم است.»

مهم‌ترین مسئله در حریق خودرو، سرعت بالای حریق است به‌گونه‌ای كه اگر در خودرو حریق اتفاق بیفتد در كمتر از 5 دقیقه به تمام خودرو سرایت می‌كند استاندارد جهانی نجات دادن افراد حادثه دیده در جهان زیر 5 دقیقه است اما در كشورمان به‌رغم تمام آموزش‌ها نتوانسته‌ایم به این ركورد دست پی دا كنیم. این در حالی است كه مجهزترین سیستم‌های امدادی در كشورما نیز در كمتر از 5 دقیقه نمی‌توانند خود را به محل حادثه برسانند و در اكثر حریق‌های جاده‌ای قبل از رسیدن نیروهای امدادی خودرو كاملا در آتش‌سوخته است. مرادی در این باره می‌گوید: «هلال‌احمر دارای نیروهای تخصصی برای اطفای حریق‌های جاده‌ای نیست و این كار از عهده هلال‌احمر خارج است، از طرف دیگر قرار دادن این بار بر دوش هلال‌احمر كار كارشناسی شده‌ای نبود چرا كه نه امكانات خاص این كار در اختیار این نیرو قرار گرفت و نه بودجه‌ای به آن اختصاص داده شد و خاص بودن این نوع حریق‌ها آن را از عهده هلال‌احمر خارج كرده است.»

به‌گفته وی وقوع حریق در جاده‌ها از وسعت زیادی برخوردار است. این حادثه از حریق در خودروهای كوچك شروع شده و تا حریق در تانكرهای حمل مواد شیمیایی می‌تواند اتفاق بیفتد كه هلال‌احمر برای اطفای این نوع حریق‌ها امكانات ندارد. ایمن‌سازی جاده‌ها موضوعی است كه مرادی به آن تاكید كرده و می‌گوید: باید فكری اساسی برای ایمن‌سازی جاده‌ها و خودروها كرد و باید یك متولی برای این كار معرفی شود. برای كاستن از تعداد حریق‌های جاده‌ای اول باید تعداد تصادفات جاده‌ای را كم كرد و بعد اگر تصادفی به وقوع پیوست به فكر سرعت بخشیدن به انتقال مصدومان و رسیدگی به حادثه بود، نه اینكه بدون مقدمه تمام اقدامات را بدون هیچ‌گونه كار كارشناسی گردن یك سازمان انداخت.

ناایمنی علت اصلی حریق خودروهاست

جلال ملكی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران نیز با اشاره به این نكته كه احتمال آتش‌سوزی در خودروهای قدیمی و فرسوده بیشتر است، به تهران امروز می‌گوید:‌ اینطور نیست كه بخواهیم برای همه خودروها یك نسخه واحد بپیچیم یا بگوییم خودروهای دو گانه سوز احتمال آتش‌سوزی بیشتری دارند. در برخی موارد شاهد این بوده‌ایم كه خودروهای دوگانه‌سوز كه به صورت شركتی و زیرنظر مهندسان مربوطه تاییدیه استاندارد را گرفته‌اند در بعضی تصادفات دچار مشكل نشده‌اند اما انواع استاندارد این خودروها كه در تعمیرگاه‌های غیرمجاز دوگانه‌سوز شده‌اند و تجهیزات مناسب ندارند ریسك خطر بالایی دارند. در این خودروها انفجار سیلندر یا نشت سوخت از آن باعث خسارات زیادی می‌شود.

به‌گفته وی مقاومت خودرو از اركان مهمی است كه باید مد نظر قرار بگیرد این در حالی است كه كارخانه‌های خودروسازی هنوز بر سر نصب وسایل ایمنی در خودروها به نتیجه نرسیده‌اند و همچنان شاهد پلاك شدن خودروهای ناایمن در كشور هستیم. این در حالی است كه با رعایت استانداردها در ایمن‌سازی خودرو می‌توان راه خطر را در جاده‌های كشور ببندیم. وی درخصوص همكاری بخش خصوصی در اطفای حریق جاده‌ای می‌گوید: «تاكنون تجربه چنین كاری را در كشور نداشته‌ایم و این موضوع نیازمند مطالعه كامل و جامع است. همچنین باید تجربه كشورهای دیگر در این باره بررسی شود چرا كه این اقدام كاری است كه مسئولیت‌پذیری بالایی را می‌طلبد.» به‌گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی «برای خاموش‌كردن حریق‌هایی كه در خودرو اتفاق می‌افتد باید از كف و پودرهای خاموش‌كننده استفاده شود و بنزین و روغن به علت قابل اشتعال بودن قابلیت خاموش شدن با آب را ندارند به همین دلیل در حریق‌های خودرو از خاموش‌كننده‌های پودری برای اطفای حریق استفاده می‌شود و سازمان آتش نشانی به تمامی تجهیزات برای اطفای حریق خودروها مجهز است.»

با تمام این احوال سازمان هلال‌احمر بدون كمترین امكاناتی و تنها با در اختیار داشتن كپسول‌های اطفای حریق «واتر میس» كه در هنگام استفاده آب را به صورت پودر خارج می‌كند به جنگ با حریق‌های كوچك و بزرگ جاده‌ای می‌رود این در حالی است كه اگر در كنار تفویض اختیار به این سازمان بودجه و امكانات كافی در اختیار آنها قرار می‌گرفت و در عین حال مسئولان راهسازی به موضوع ایمن‌سازی جاده‌ها و شركت‌های خودروسازی به ایمن‌سازی خودروها دقت كافی كنند و رانندگان نیز به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی خود را ملزم بدانند می‌توان امیدوار بود كمتر شاهد حوادث دلخراش حریق خودرو و به‌دنبال آن سوختن عده‌ای زیادی از هموطنان درجاده‌های كشور باشیم. حادثه‌هایی كه با كمی تدبیر می‌توان از وقوع آنها جلوگیری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha