دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 79260
سلامت نیوز : شکی نیست طول عمر بشر در سال‌های اخیر بیشتر شده است. در برخی از نقاط جهان، سالمند شدن جامعه به معضل اصلی اقتصادی، اجتماعی و البته پزشکی آن جامعه بدل شده است، اما سوال این است که آیا به موازات زیاد شدن طول عمر، کیفیت آن یعنی آرامش، نشاط و شادابی بشر زیادتر شده یا خیر؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ در گذشته ای نه چندان دور بیشتر افراد جامعه مجبور به ورزش روزانه بودند. کار در مزرعه، دامداری و انواع کارهای خدماتی موجب فعالیت روزانه زن و مرد و حتی نوجوانان می شد. از طرفی، مواد غذایی کم بود و مردم نمی توانستند پرخوری کنند. ورزش روزانه و خوردن غذا به میزان کم موجب می شد زندگی بانشاط و آرامش جریان داشته باشد.

آن زمان ها مشکل اصلی که سلامت را تهدید می کرد، بیماری های عفونی کشنده بود که بشر توان مقابله با آنها را نداشت. سل، جذام، طاعون، وبا و بیماری های مشابه بشر را تهدید می کرد و هر روز جان هزاران نفر را می گرفت و علم پزشکی قدرت کافی برای مهار آنها را نداشت.

سال هاست که توانسته ایم بر مهاجمان کشنده ای مثل آبله، طاعون، حصبه، وبا و دیفتری غلبه کنیم و بیماری هایی مثل مالاریا و جذام را نیز اکنون فقط در نقاط عقب مانده جهان مشاهده می کنیم.

اما واقعیت تلخ این است که مهاجمان جدیدی از سوی خود انسان تولید شده است. اشعه مضر خورشید که قبلا از سوی لایه ازن فیلتر می شد، اکنون با شدت روزافزون بدن انسان ها را هدف قرار می دهد. انواع مواد شیمیایی که برای کشتن حشرات استفاده می شود در خاک و هوا انباشته شده است.

دود ماشین ها و کارخانه ها در هوا پراکنده است و با هر تنفس به ریه ها و گردش خون وارد می شود. رنگ ها و طعم دهنده های مصنوعی در بیشتر غذاهای فرآوری شده وجود دارد و هر روز برای سود بیشتر به تنوع آنها افزوده می شود. همه اینها با ورود به سلول ها مواد زاید و مضری تولید می کند که در نهایت باعث بیماری می شود.

زیادشدن شیوع انواع سرطان ها در زندگی امروز ناشی از همین مواد زاید و مضری است که آنها را رادیکال آزاد می نامیم. در کنار زیاد شدن سرطان، بیماری های قلبی ـ عروقی نیز نسبت به گذشته بیشتر شده است که دلیل آن در ادامه می آید:

با مکانیزه شدن کشاورزی، دامداری و کارهای خدماتی، ورزش روزانه تعطیل شد و بشر غذای بیشتری برای خوردن در اختیار دارد. اکنون بیشتر مردم زیاد می خورند و کمتر حرکت می کنند. پرخوری و کم تحرکی موجب بیماری «ایکس» می شود.

این بیماری را می توان مربع مرگ نامید. در چهارگوشه این مربع، چهار بیماری مخفی شامل چاقی شکمی، فشار خون، زیادی انسولین خون و زیادی چربی های نابجای خون جای گرفته است و در قلب این مربع تنگ شدن رگ های قلبی و مغزی که عامل سکته است، قرار دارد البته علم پزشکی با تعویض رگ ها توانسته جلوی مرگ ناشی از تنگی عروق را هم بگیرد، ولی آیا بعد از این اعمال جراحی، شادابی و نشاط گذشته وجود دارد؟

واقعیت این است که با کنترل عفونت ها طول عمر بشر زیاد شده است، ولی صنعتی شدن و پرخوری در کنار بی تحرکی موجب زیادشدن سرطان ها و تنگ شدن رگ های قلبی و مغزی شده است. اکنون بشر بیشتر عمر می کند، ولی آیا سالم تر است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha