دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۴

استرس می‌تواند در انواع مختلف مانند حاد مزمن و استرس حاد عارضی باشد.

آیا انواع استرس را می‌ شناسید؟
سلامت نیوز : استرس موقعیتی است که معمولا با یک وضعیت تهدید‌آمیز که خارج از کنترل ماست، ایجاد می‌شود اما انواع خاص خود را دارد که در این مقاله بیشتر آنها را می‌شناسیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ استرس می‌تواند در انواع مختلف مانند حاد، مزمن و استرس حاد عارضی باشد.در این مقاله، شایعترین انواع استرس را مورد بحث قرار می‌دهیم؛ بنابراین شما می‌توانید آنها را به راحتی شناسایی کنید و اقدامات مناسب برای مدیریت موثر بر روی آنها انجام دهید.

آیا می دانستید؟

خنده می‌تواند در مدیریت استرس به کاهش سطح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین به شما کمک کند.

در دنیای رقابتی سریع امروز، استرس اجتناب ناپذیر است؛ استرس واکنش غریزی بدن ما به یک موقعیت خاص، فکر یا احساس است.

استرس می‌تواند از منابع مختلف راجع به یک برنامه کاری گیج‌کننده تا از دست دادن یک دوست و یا یک رابطه مشکل دار بوجود آید.

صرف نظر از منبع، استرس همیشه می‌تواند با تغییر در شیوه زندگی و تغییر در روش درک ما از یک عامل استرس‌زا خاص مدیریت شود.

به عنوان مثال، در تغییرات مربوط به کار به عنوان یک فرصت برای یادگیری چیزهای جدید را می‌توان مشاهده کرد، این در حالی است که دیگران ممکن است به دلیل یادگیری چیزهای جدید و مواجه شدن با چالش‌های جدید احساس اضطراب کنند.

بنابراین، واکنش ما به یک عامل استرس زای خاص تا حد زیادی به چگونگی درک آن بستگی دارد.استرس می‌تواند «خوب» یا «بد» باشد، اگر چه عبارت «استرس» معمولا به مفهوم بد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به جزء استرس خوب و بد، چندین نوع دیگر از استرس وجود دارد که شما باید در مورد مدیریت استرس بهتر و کارآمد آگاه باشید.برای بیشتر آگاه کردن ما در این مقاله به انواع استرس و جزییات آن می‌پردازیم.

استرس خوب

استرس خوب شکل مثبتی از استرس است؛ این استرس می‌تواند فرد را برای انجام بهتر کار خود تحریک کند تا سریع‌تر عمل کند.یک فرد می‌تواند در کسب یک شغل جدید و یا ملاقات با یک شخصیت معروف وضعیت ویژه‌ای از هیجان و همچنین روح‌بخش را دریافت کند.

این نوع استرس، «استرس خوب» نامیده می‌شود که از نظر جسمی و روانی برای فرد مضر نیست.این نوع از استرس می‌تواند اثر مثبت بر سلامت و عملکرد فرد حداقل در کوتاه مدت داشته باشد.

پریشانی

پریشانی یا آنچه که ما معمولا عبارت استرس را به ‌کار می‌بریم، دارای اثر منفی بر سلامت و رفاه عاطفی است.پریشانی اغلب احساسات شدیدی را مانند خشم، تحریک‌پذیری، ترس، اضطراب و وحشت را ایجاد می‌کند.

گاهی اوقات، پریشانی همچنین می‌تواند با علائم فیزیکی مانند تپش قلب، تنگی نفس و افزایش فشار خون آشکار شود.پریشانی یا استرس بد به سه نوع پریشانی حاد، پریشانی‌های حاد عارضی و پریشانی مزمن طبقه‌بندی می‌شود.

پریشانی و اضطراب حاد

پریشانی حاد شایع‌ترین نوع استرس است که به طور ناگهانی رخ می‌دهد و شما را وحشت‌زده و بهت زده می‌کند.اگر چه استرس حاد فقط برای مدت زمان کوتاهی طول می‌کشد، این نوع تقریبا همیشه نیازمند یک واکنش است.

استرس حاد اغلب واکنش پرواز و یا جنگ را در فرد ایجاد می‌کند.مصاحبه شغلی و یا یک امتحان که شما به اندازه کافی در آن آماده نیستید، برخی از نمونه‌هایی از استرس حاد هستند.

نشانه‌های استرس حاد را به راحتی می‌توان شناخت. این علائم می‌تواند شامل ناراحتی عاطفی، سردرد، میگرن، افزایش ضربان قلب، تپش قلب، سرگیجه، تنگی نفس، دست‌ها یا پاها سرد و عرق کردن بیش از حد باشد.

پریشانی حاد عارضی

اصطلاح استرس حاد عارضی که معمولا برای یک موقعیت، زمانی که استرس حاد تبدیل به هنجار می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.بنابراین، استرس حاد عارضی با حملات مکرر از استرس حاد توصیف می‌شود.

افرادی که این نوع استرس را دارند اغلب خودشان برای سازماندهی زندگی خود تقلا می‌کنند و لیست کامل و بی پایان از چیزهایی که باید انجام دهند را تکمیل می‌کنند.آنها اغلب در این لیست خواسته‌های غیر ضروری را قرار می‌‌دهند و به خود فشار می‌آورند که این نوع استرس در نهایت می‌تواند باعث بی‌قراری و زود‌رنجی آنها شود.

مردم مبتلا به ناراحتی حاد عارضی همیشه در عجله به سر می‌‌برند.این نوع از استرس می‌تواند به مشکلات مربوط به کار منجر شود، علاوه بر آن، روابط میان فردی را از بین می‌برد.از علائم شایع استرس حاد عارضی تحریک‌پذیری، سردرد مداوم، تنش، میگرن، فشار خون بالا و درد قفسه سینه می‌باشد.

پریشانی مزمن

پریشانی مزمن استرسی که برای مدت طولانی همچنان ادامه دارد؛ استرس مزمن معمولا از یک رویداد  طولانی مدت یا شرایطی که نمی‌تواند کنترل شود، ‌ناشی می‌شود.فقر، احساس به دام افتاده در یک شغل نفرت‌انگیز، یک رابطه مشکل‌دار و یک تجربه بد روحی در دوران کودکی، برخی از نمونه‌هایی از رویدادها یا شرایطی است که می‌تواند به استرس مزمن منتهی ‌شود.

استرس مزمن اغلب حس ناامیدی و بدبختی را بوجود می‌آورد و می‌تواند سلامت جسمی و روانی را ویران کند.خستگی روانی و جسمی ناشی از استرس مزمن گاهی اوقات می‌تواند باعث مشکلات بهداشتی مانند، حملات قلبی و سکته مغزی شود.در این نوع استرس همچنین می‌تواند به افسردگی، خشونت و خودکشی در موارد شدید منجر شود.

شاید این بدترین جنبه‌ استرس مزمن است که مردم به این نوع از استرس گرفتار می‌شوند، از این روز اغلب نادیده گرفته می‌شوند و یا به عنوان یک شیوه زندگی مورد توجه قرار می‌گیرند.درمان استرس مزمن آسان نیست و معمولا به درمان پزشکی و رفتاری، همراه با تکنیک‌های مدیریت استرس نیاز است.

طبقه‌بندی‌های دیگر

گاهی اوقات استرس یا اضطراب به چند دسته دیگر مانند فیزیکی، شیمیایی، عاطفی، روانی، پس از سانحه، روانی و معنوی تقسیم می‌شود.دکتر«کارل آلبرشت» مشاور مدیریت، مدرس و نویسنده چهار نوع استرس را در کتاب خود با عنوان «استرس و مدیریت» تعریف کرده است.

این چهار نوع از استرس به استرس زمان، استرس پیش‌بینی، استرس موقعیتی و استرس برخورد شناخته شده است.استرس زمان، در این استرس ما در یک زمان و دوره معین کوتاه چیزهای زیادی را باید انجام دهیم.

استرس پیش‌بینی، استرسی است که ما را در رابطه با تجربه داشتن در آینده نگران می‌کند.استرس موقعیتی، در این نوع استرس که معمولا با یک وضعیت تهدیدآمیز همراه است که خارج از کنترل ما ایجاد می‌شود.

به عبارتی دیگر، هنگامی که ما در مورد ملاقات و برقراری ارتباط با یک شخص خاص و یا یک گروه از مردم احساس اضطراب داریم با استرس برخورد مواجه می‌شویم.بنابراین، استرس می‌تواند چند نوع داشته باشد و بر این اساس درمان و مدیریت آن به طور قابل ملاحظه‌ای می‌تواند متفاوت باشد.

گام اول مدیریت استرس شناسایی نوع استرسی است که شما در حال تجربه آن هستید و همچنین نوع عوامل استرس‌زا (وقایع و افکار) که در حال ایجاد استرس است، می‌باشد.هنگامی که استرس خاص خود را شناسایی کردید، شما می‌توانید اقدامات مناسب برای کنترل و یا مدیریت آن انجام دهید.

مدیتیشن، یوگا و تکنیک‌های تمدد اعصاب همراه با نگرش مثبت نسبت به زندگی، می‌تواند تا حدزیادی در کنترل استرس به شما کمک کند.اما گاهی اوقات، کمک‌های حرفه‌ای ممکن است برای از بین بردن و یا کنترل عوامل تنش‌زا، به ویژه اینکه اگر به سلامت جسمانی و روانی شما آسیب وارد آورد، ضروری باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha