سلامت نیوز : جمعیت کنترل دخانیات کشور براساس جدیدترین یافته‌های علمی منتشر کرد که مصرف دخانیات می‌تواند تمایل افراد را به سوء مصرف الکل افزایش دهد. اگرچه از مدت‌ها پیش معلوم شده بود که مصرف دخانیات، احتمال سوء مصرف الکل را بالا می‌برد، اما علل این ارتباط هنوز کاملا مشخص نبود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ آزمایش‌هایی که بر روی موش‌ها انجام شده است، نشان می‌دهد که حتی یک بار مواجهه با نیکوتین موجود در دود دخانیات، باعث ایجاد تغییراتی موقت در عملکرد پاداش‌دهی مغز و شیوه‌ی واکنش نشان دادن به الکل در موش‌ها می‌شود.

در واقع، نیکوتین با ایجاد تغییر در هورمون‌ها، خاصیت تقویت‌کنندگی الکل را بالا می‌برد. به این ترتیب، موش‌هایی که نیکوتین به بدنشان وارد می‌شد، انگیزه و تمایل بیشتری برای یافتن الکل پیدا می‌کردند. علاوه بر آن، هنگامی که این موش‌ها پس از مواجهه با نیکوتین، الکل نیز مصرف می‌کردند، کارکرد بخش پاداش‌دهی مغز آنها کاهش یافته و در نتیجه، تمایل این موش‌ها به جست‌وجوی الکل افزایش می‌یافت.

به گفته محققان، این مطالعه نشانگر سازوکارهایی است که نیکوتین از طریق آن بر کارکرد عصبی مرتبط با مصرف الکل تاثیر می‌گذارد و براساس آن می‌توان راهکارهایی را برای کاهش ارتباط مصرف دخانیات با سوء مصرف الکل ارائه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha