سلامت نیوز : عباس ربانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری دویستمین پیوند کبد در دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: پیوند اعضاء از 60 سال پیش در ایران شروع شده ولی از دهه 80 بخاطر گسترش داروهایی که جلوی رد پیوند را می گیرد، پیوند اعضائ بویژه کبد جهش خوبی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه قانون پیوند اعضای در سال 80 به تصویب رسیده، گفت: زمینه‌سازی فرهنگی برای اهدای عضو از افراد مرگ مغزی از همان سال آغاز شد.

به گفته سرپرست سابق تیم پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، نخستین پیوند کبد در سال 78 انجام شد که بیمار دو ماه پس از پیوند فوت کرد.

ربانی افزود: اما پیوند بعدی که در سال 80 انجام شد موفقیت آمیز بود و فرد پس از 12 سال هنوز زنده است.

وی کوتاه شدن زمان جراحی پیچیده‌ای مانند پیوند کبد را یکی از پیشرفتهای علمی در کشور دانست و گفت: در ابتدا زمان پیوند کبد 12 تا 16 ساعت طول می‌کشید اما اکنون به 5 تا 6 ساعت کاهش یافته است.

در ادامه این نشست، اتابک نجفی سرپرست تیم پزشکی پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: بیهوشی در عمل‌های جراحی پیوند کبد سنگین است تا حدی که ممکن است منجر به نارسایی کلیه، قلب و سیستم اعصاب شود.

وی تصریح کرد: در برخی موارد به دلیل آنکه بخش زیادی از شکم باز می‌شود و فرد مشکل انعقاد خون هم داشته باشد، با مشکل مواجه می‌شدیم تا حدی که 60 تا 70 واحد خون مصرف می‌شد درحالیکه اکنون با مصرف فاکتورهای انعقادی با 3 تا 5 واحد خون در جراحی به نتیجه می‌رسیم ، در عین حال بیمار با افت فشار خون مواجه نشده و تنها یک روز در اتاق ICU می‌ماند.

ایران یکی از معدودکشورهای منطقه است که جراحی پیوند کبد در آن انجام می شود و اکنون علاوه بر دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز، پیوند کبد در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در حال انجام است و در سال گذشته بیش از 400 پیوند کبد در کشور انجام شده که 200 مورد آن در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha