دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 79273

چاقی یک بیماری است که لازمه کنترل و درمان آن تغییر شیوه زندگی از جمله تغییر رژیم غذایی، تغییر میزان تحرک و حتی ساعات خواب است.

چه میزان در ماه وزن کم کنیم؟

سلامت نیوز : یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی معتقد است: بسیاری از داروهای غیر مجاز که این روزها برای کاهش وزن تبلیغ می‌شوند عوارض کبدی و کلیوی دارند.

علی اشرف رشیدی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، خاطرنشان کرد: چاقی یک بیماری است که لازمه کنترل و درمان آن تغییر شیوه زندگی از جمله تغییر رژیم غذایی، تغییر میزان تحرک و حتی ساعات خواب است.

وی ادامه داد: از آنجایی که بسیاری از افراد چاق برای کاهش وزن خود عجول هستند و کاهش وزن مد نظر آنها در مدت کوتاهی امکان پذیر نیست، به سمت داروهای کاهش وزن که این روزها بازار بسیار داغی دارند روی می آورند.

به گفته این کارشناس تغذیه، هر گونه روش میانبر برای کاهش وزن مضر است و کم کردن وزن در یک مدت کوتاه به قسمت‌های دیگر بدن آسیب می‌زند.رشیدی، کاهش وزن مناسب را حدود 2.5 تا سه کیلو گرم در ماه عنوان کرد.

وی در خصوص مکانیسم داروهای کاهش وزن، خاطرنشان کرد: برخی از این داروها باعث کاهش جذب چربی، برخی باعث دفع چربی، برخی باعث افزایش دفع آب از بدن، برخی باعث افزایش متابولسم و سوخت و ساز بدن و برخی نیز باعث کاهش کلی جذب مواد به بدن و افزایش دفع می‌شوند.

این کارشناس تغذیه یادآور شد: برخی داروهای کاهش وزن که در داروخانه‌های مجاز عرضه می‌شوند و مجوز وزارت بهداشت دارند را می‌توان تحت نظر یک متخصص استفاده کرد، اما اگر به صورت خودسرانه مصرف شوند و یا فردی سر خود، دارویی که برای دیگری تجویز شده است را مصرف کند می‌تواند عوارضی ایجاد کند.

رشیدی با اشاره به داروهایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند، گفت: این داروها هیچ پایه علمی ندارند و اکثر آنها به صورت قاچاق و بدون مجوز وارد کشور می‌شوند.

وی افزود: این داروها که از آنها به عنوان داروهای اسپانیایی و کانادایی یاد می‌شود به هیچ وجه در شبکه‌های خود این کشورها تبلیغ نمی‌شود و متاسفانه توسط برخی افراد سودجو و تنها در شبکه‌های فارسی زبان مطرح می‌شوند.

این کارشناس تغذیه، عوارض عصبی، کلیوی و کبدی را از جمله پیامدهای استفاده از این داروها دانست و تصریح کرد: حتی برخی از این داروها اعتیاد آور هم هستند.

رشیدی با تاکید بر این‌که بهترین روش برای کاهش وزن، کم کردن آرام بوسیله رژیم علمی و کارشناسانه است، تصریح کرد: رژیم‌های غذایی خودسرانه که یک وعده غذایی شام و یا صبحانه در آن حذف می‌شود و یا گروهی از کربوهیدرات‌ها از جمله نان و برنج از آن فاکتور گرفته می‌شود می‌تواند باعث آسیب دیدن بدن شود. در یک رژیم غذایی مناسب باید از همه گروه‌های غذایی مصرف کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha