سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش با بیان اینکه بیماران مبتلا به سوهاضمه یا سندروم روده تحریک پذیر منعی برای روزه‌داری ندارند، اظهار داشت: بهتر است این افراد از خوردن غذاهای سنگین همچون آش رشته، حلیم، غذاهای چرب و ترشیجات در ماه رمضان بپرهیزند.

دکتر محمد جعفر فره وش در گفت و گو با ایسنا ؛ با اشاره به وعده های غذایی که معمولا در سه نوبت صرف می شود، تصریح کرد: احساس ضعف و بی حالی روزه داران در روزهای ابتدایی ماه رمضان طبیعی به نظر می رسد و موضوع جدی نیست بطوری که با گذشت زمان دستگاه گوارش به این روال عادت کرده و از وضعیت جدید تبعیت می کند.

وی به روزه داران توصیه کرد: از غذاهای سبک همچون نان و پنیر، ماست، فرنی در هنگام افطار استفاده شود. همچنین مصرف برنج و غذاهای گوشتی ساده مثل مرغ به عنوان وعده شام یکی دو ساعت پس از افطار، به شرطی که در حجم کم باشد، مناسب است. چرا که این نوع غذاها در حفظ انرژی بدن برای انجام فعالیت های روزانه حین روزه داری بسیار کمک کننده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، کمبود آب بدن را یکی از دلایل ابتلا به یبوست در روزه داران مطرح کرد و گفت: این افراد بهتر است به منظور پیشگیری از این عارضه و رفع آن هنگام افطار و در ساعات پس از آن تا می توانند از آب، میوه های تازه و سبزیجات فراوان استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: به علت کاهش فعالیت بدنی با توجه به گرمای هوا، لازم است روزه داران پیش از خواب و در ساعات پایانی شب فعالیت ورزشی مختصری داشته باشند تا علاوه بر حفظ سلامت خود دچار اضافه وزن در ماه مبارک رمضان نشوند.

دکتر فره وش روزه گرفتن برای بیماران گوارشی که زخم فعال معده و اثنی عشر داشته یا افرادی که سابقه خونریزی از زخم های معده دارند همچنین مبتلایان به ناراحتی های کبدی، انواع هپاتیت و بیماری التهابی روده باریک را منع کرد و از اشخاصی که دچار سو جذب یا کمبود ویتامین در بدن خود هستند، خواست تا از روزه داری خودداری کنند.

وی یاداور شد: اشخاصی که سابقه خونریزی از زخم های معده را ندارند یا در حال مصرف دارو هستند می توانند با مشورت پزشک خود اقدام به روزه داری کنند و زمان مصرف داروهای مربوطه را در ساعات مابین افطار تا سحر تنظیم نمایند. همچنین بیماران مبتلا به سو هاضمه یا سندروم روده تحریک پذیر هیچ منعی برای روزه گرفتن ندارند و تنها لازم است تا از خوردن غذاهای سنگین همچون آش رشته، حلیم، بطور کل غذاهای چرب و ترشیجات در ماه رمضان بپرهیزند.

این فوق تخصص گوارش در پایان برای رفع تشنگی در طول روز به روزه داران توصیه کرد: مصرف میوه و سبزیجات همچون کاهو و خیار را در وعده سحر فراموش نکنند چرا که گنجاندن این مواد در رژیم غذایی افراد علاوه بر جلوگیری از عطش در حین روزه، مواد مغذی مورد نیاز بدن روزه داران را نیز تامین می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha