سلامت نیوز : رییس مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دومین بانک استخوان کشور در مشهد در آینده ای نزدیک راه اندازی می شود، با راه اندازی این مرکز نه تنها نیازهای کشور تامین می شود بلکه توان کشور در صادرات نسوج پیوندی به دنیا نیز افزایش می یابد.

دکتر محمد حسین ابراهیم زاده در گفتگو با ایسنا  گفت: عملکرد بانک استخوان فراوری و ذخیره سازی بافت های استخوانی، غضروفی، تاندون، مینیسک و مفصل است که از بیماران مرگ مغزی یا اجساد تازه فوت شده با کسب رضایت اولیای دم، گرفته و مراتب اداری و قانونی آن نیز انجام شده است.

وی افزود: در این بانک استخوان‌ها و نسوج پس از فراوری برای استفاده جراحان ارتوپدی در سراسر کشور ذخیره سازی و در معرض استفاده قرار می گیرد. ایران یکی از چند کشور اصلی است که مجوز شرعی و قانونی را بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان و تایید بسیاری از مراجع تقلید برای استفاده از فناوری نسوج پیوندی از بیماران فوت شده یا مرگ مغزی گرفته است.

ابراهیم زاده بیان کرد: امروزه یکی از اعمال رایج ارتوپدی و جراحی تروما در کشور نسوج پیوندی است و برای بسیاری از آسیب های مفصلی، نقص های استخوانی، تروماتیک و مادرزادی مورد استفاده قرار می گیرد.

رییس مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: مزیت نسج های پیوند مورد استفاده در ارتوپدی این است که نیاز به استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی ندارد و بدن میزبان معمولا واکنش ایمنی خاصی را انجام نمی دهد. بنابراین استفاده از آن آسان و برای بیمار و پزشک از نظر علمی و درمانی دارای فواید زیادی است.

ابراهیم زاده در پایان گفت: محققانی که در مرکز فعالیت می کنند همکاران متخصص جراحی ارتوپدی، پرستاران دوره دیده در رشته بانک اعضا، تکنسین های اتاق عمل هستند. با راه اندازی این مرکز نه تنها نیازهای کشور تامین می شود بلکه توان صادراتی این محصول به دنیا افزایش می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha