سلامت نیوز : تمهیدات دستگاه‌های امدادی، خدماتی و انتظامی در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان اعلام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ همزمان با فرارسیدن شب‌های قدر، اورژانس کشور از استقرار بیش از 70 دستگاه آمبولانس در امکان پرازدحام مذهبی و زیارتی در سراسر کشور خبر داد و آن‌گونه که آرزو دهقانی، مدیر روابط عمومی اورژانس کشور می‌گوید: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته اورژانس استان قم با استقرار ۱۰ دستگاه آمبولانس، سه دستگاه موتورلانس و اتوبوس‌آمبولانس در محل‌های برگزاری مراسم شب‌های قدر نظیر حرم‌مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و مجتمع امام‌خمینی(ره) حضور خواهد داشت و تکنیسین‌های اورژانس این استان با بکارگیری پرسنل ستادی، عملیاتی و بیش از ۴۵ تن از پرسنل ستادی و عملیاتی در حالت آماده‌باش کامل هستند.

وی با اشاره به تمهیدات اورژانس در پایتخت نیز اظهارکرد: مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی پایتخت نیز اقدام به استقرار 16 آمبولانس در مکان‌های پرازدحام نظیر حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، امامزاده صالح (ع)، مهدیه تهران، امامزاده چیزر، فاطمیه تهران، حسینیه همدانی‌ها، مدرسه عالی شهیدمطهری، برج میلاد، مصلی امام‌خمینی(ره)، باغ‌فیض، مسجد ارگ، مرقد امام راحل و بقعه بی‌بی شهربانو کرده و بیش از 50 تن از پزشکان، پرستاران و تکنیسین‌های این مجموعه از ساعت 23 تا چهار صبح به ارائه خدمات مورد نیاز حاضران در مراسمات لیالی‌قدر خواهند پرداخت.

دهقانی درباره تمهیدات در نظر گرفته در شهر مشهد مقدس نیز گفت: در حرم‌مطهر امام‌رضا(ع) نیز تیم‌های فوریت‌های پزشکی در چهار محور اصلی حرم مستقر خواهند شد. علاوه بر آن عوامل اورژانس در بست نواب صفوی، پنج‌راه، رینگ حرم در محدوده طبرسی، چهاراه مقدم، باب‌الجواد(ع)، باب‌الرضا(ع)، خیایان امام‌رضا(ع)، چهارراه دانش، چهارراه شهدا، میدان شهدا و ورودی بست شیرازی نیز با بیش از 10 دستگاه آمبولانس و 20 کارشناسان فوریت‌های پزشکی حضور خواهند داشت.

مدیر روابط عمومی اورژانس کشور با بیان اینکه در استان فارس نیز 33 پایگاه در حالت آماده‌باش خواهند بود، به ایسنا گفت: طبق برنامه‌ریز‌های صورت گرفته هفت منطقه پرازدحام استان فارس از جمله حرم شاهچراغ(ع) تحت پوشش کامل امدادی قرار خواهند گرفت که طبق برآورد‌های صورت گرفته 36 دستگاه آمبولانس به همراه 75 نیرو در این محل‌ها مستقر خواهند شد و یک دستگاه آمبولانس نیز برای حرم شاهچراغ(ع) پیش‌بینی شده است.

به گفته وی، مرکز اورژانس با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و هماهنگی‌های این مجموعه و سایر مراکز درمانی آمادگی لازم برای ارائه خدمات درمانی احتمالی در کوتاه‌ترین فاصله زمانی را در لیالی‌قدر به عموم شهروندان خواهد داشت و کلیه نیروها و پایگاه‌های شهری نیز در آماده‌باش کامل هستند.

تمهیدات آتش‌نشانی‌های تهران و مشهد

سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه آتش‌نشانی به منظور تامین ایمنی هر چه بیشتر شب‌های قدر با تمام توان آماده ارائه خدمات ایمنی است، به ایسنا گفت: این سازمان از پنجم تا دهم مردادماه امسال با استقرار اکیپ‌های سیار آتش‌نشانی در مقابل اماکن مذهبی پرتردد و محل‌های برگزاری مراسم شب‌های قدر از ساعت 10 شب تا پایان این مراسم، پوشش ایمنی مناسب را فراهم کرده است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه آتش‌نشانان تهرانی در 100 ایستگاه این سازمان در آماده‌باش کامل هستند، اظهارکرد: بیش از 186 آتش‌نشان با بهره‌گیری از 67 دستگاه خودرو و موتورسیکلت آتش‌نشانی مقابل مساجد و مراکز مذهبی از جمله حرم مطهر امام (ره)، مهدیه تهران، مسجد ارک، مدرسه شهید مطهری و دانشگاه تهران مستقر خواهند شد تا بتوانند با آمادگی کامل خود را برای ارائه خدمات ایمنی به صحنه حوادث احتمالی برسانند.

وی با تأکید بر اهمیت مشارکت و همکاری شهروندان در کاهش حوادث، از عموم شهروندان در نقاط مختلف تهران خواست تا در صورت مشاهده هر گونه حادثه‌ای سریعاً با سامانه 125 تماس بگیرند و با حفظ خونسردی نوع حادثه، وسعت و آدرس دقیق محل آن را اعلام کنند.

ملکی همچنین با بیان اینکه از پیش از آغاز ماه مبارک رمضان نیز کارشناسان سازمان آتش‌نشانی اقدام به بازرسی از اماکن، حسینیه‌ها و تکایا و ارائه توضیحات و توصیه‌های لازم به آنان کرده بودند، اظهارکرد: تمامی درهای محل برگزاری مراسم احیا باید کاملا باز و در صورت بروز حادثه نیز توجه شود که اولویت خروج با بانوان، کودکان و سالخوردگان است.

خاکپور، مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی مشهد درباره تمهیدات سازمانش در شب‌های قدر نیز گفت: پیش از آغاز مراسم بازرسی‌ها و توصیه‌های لازم برای به متصدیان تکایا و محل‌های برگزاری مراسم احیا ارائه شده و هنگام مراسم نیز از آغاز تا پایان عوامل آتش‌نشانی در قالب 11 خودرو و چندین تیم در محل‌های برگزاری مراسم حضور خواهند یافت.

به گفته خاکپور، علاوه بر این تمامی 38 ایستگاه آتش‌نشانی مشهد نیز در این شب‌ها در آماده‌باش کامل خواهند بود.

تمهیدات پلیس در شب‌های قدر

سردار تقی مهری، رییس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی درباره برنامه‌های ویژه پلیس در شب‌های قدر گفت: در راستای باشکوه‌تر برگزارشدن و تامین امنیت مطلوب مراسم شب‌های قدر و نیز پیشگیری از جرایم در این شب‌ها، پلیس با حضور پررنگ در سطح شهر به حفظ نظم عمومی می‌پردازد و در این شب‌ها، با افزایش تیم‌های گشت موتوری، خودرویی و پیاده پلیس در سطح شهر تمهیدات و برنامه‌ریزی لازم برای برقراری هرچه بیشتر نظم و امنیت پیش‌بینی شده است.

رییس پلیس پیشگیری ناجا همچنین به اقدامات این پلیس برای تامین نظم و امنیت مساجد، حسینیه‌ها و اماکنی که مراسم احیاء شب‌های قدر در آنها برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: برای تمامی اماکن مذهبی از سوی پلیس تدابیر لازم اتخاذ شده است.

مهری ضمن تشکر از همکاری شهروندان با پلیس برای تامین امنیت این شب‌ها از آنان خواست در صورت مشاهده موارد مشکوک، مراتب را از طریق پلیس 110 اطلاع دهند.

ارائه خدمات و ویزیت رایگان در4000 مطب سراسر کشور در شب‌های قدر

‏دکتر محمد رییس‌زاده، رییس سازمان بسیج جامعه‌پزشکی کشور از ارائه خدمات و ویزیت رایگان در 4000 مطب توسط پزشکان بسیجی در شب‌های قدر ‏از ساعت ۲۱ تا ۲ بامداد خبر داد‎ و با بیان اینکه ارائه ‏خدمات و ویزیت رایگان در این مطب‌ها توسط پزشکان بسیجی در شب‌های قدر از ساعت 21 تا 2 بامداد انجام می‌شود، گفت: براین ‏اساس پیش‌بینی و آمادگی برای انجام 120 هزار ویزیت پایه در سه شب از ایام شب‌های قدر وجود دارد یعنی این آمادگی وجود دارد ‏تا در هر شب قدر 40 هزار ویزیت پایه رایگان برای مراجعه‌کنندگان صورت پذیرد‎.‎

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور افزود: بر این اساس مطب پزشکان بسیجی در ایام شب‌های قدر از ساعت 21 تا 2 بامداد ‏برای ارائه خدمات رایگان ویزیت پایه باز خواهد بود و اطلاع‌رسانی درباره آدرس این مطب‌ها توسط شبکه‌های استانی و پایگاه ‏اطلاع‌رسانی سازمان بسیج جامعه پزشکی صورت می‌پذیرد و در مقابل این مطب‌ها نیز اطلاع رسانی با بنر یا پلاکارد ‏صورت می‌پذیرد‎.‎

تمهیدات ترافیکی در پایتخت

سردار حسین رحیمی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران‌بزرگ تمهیدات ویژه این پلیس برای لیالی‌قدر را اعلام کرد و گفت: در هر سه شب قدر ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از ساعت 21:30 تا سحر در آماده‌باش کامل هستند و هماهنگی‌های لازم با مساجد و تکایا انجام شده و رایزنی‌های لازم در این خصوص به ویژه در مساجد و تکایایی دارای مراجعه زیاد شهروندان، صورت گرفته است که بر این اساس هر گونه توقف در اطراف مساجد و تکایا ممنوع است. از سوی دیگر پلیس تلاش خواهد کرد تا اجازه تردد در اطراف این اماکن را به جز مساجدی که به دلیل حجم انبوه جمعیت، مردم مجبور می‌شوند در پیاده‌روها و معابر مستقر شوند، به خودروها بدهد.

وی با اشاره به اینکه پلیس راهور تهران هیچ‌گونه محدودیت ترافیکی اعمال نخواهد کرد افزود: در عین حال در معابر عریض برابر تمهیدات اندیشیده شده، پلیس اجازه داده است که نسبت به پارک مورب خودروها اقدام شود. همچنین پلیس با توقف‌های دوبله در مقابل مساجد و حسینیه‌ها نیز برای روانسازی ترافیک برخورد می‌کند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین درباره ساعت اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد در ایام لیالی قدر، گفت: هیچ تغیری در ساعت اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد در این روزها صورت نمی‌گیرد و این طرح‌ها کماکان در ساعات قبلی اجرا خواهد شد.

توصیه ترافیکی به شب زنده‌داران

سرهنگ جهانی، رییس اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران نیز در این باره به حضور پررنگ پلیس راهور در شب‌های قدر از افطار تا سحر اشاره کرد و به ایسنا گفت: از همشهریان انتظار می‌رود ضمن توجه به دستورات پلیس، با ماموران همکاری لازم را داشته باشند.

رییس اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران همچنین به رانندگان توصیه کرد با توجه به تاریکی هوا و تردد عابران در معابر با توجه کامل به جلو، با سرعت مطمئنه رانندگی کنند.

وی در عین حال از عابران پیاده نیز خواست هنگام عبور از عرض معابر، برای رسیدن به مساجد و حسینیه‌ها بیش از پیش دقت کرده و از گذرگاه‌های عابرپیاده، پل‌های هوایی یا زیرگذرهای ویژه استفاده کنند و از ورود ناگهانی به معبر بپرهیزند و حتما از مناطقی عبور کنند که روشنایی کافی داشته و حضور آنان برای رانندگان عبوری قابل رویت باشد.

تمهیدات اتوبوسرانی پایتخت

به گزارش ایسنا، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران علاوه بر تقویت خطوط شبانه سامانه اتوبوس‌های تندرو، اقدام به برقراری سرویس‌های ویژه‌ای در شب‌های قدر از ساعت 22 تا اذان صبح از محل برگزاری مراسم شب‌های قدر به سمت مقاصد مختلف سطح شهر به شرح ذیل کرده است.

مراسم شب های قدر حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به مقاصد: ورامین، قرچک، کهریزک، مهدی‌آباد، زمان‌آباد، شوش،‌ دولت‌آباد، باقرشهر، خراسان، راه‌آهن

مراسم شب‌های قدر مدرسه عالی شهید مطهری به مقاصد: افسریه، میدان رسالت، پیروزی، میدان شوش، پایانه آزادی، شهدا، کلاهدوز، آذری

مراسم شب‌های قدر مهدیه تهران به مقاصد: خاوران، خراسان، میدان قیام، پایانه آزادی، سه راه آذری، تجریش، راه‌آهن، ولیعصر(عج)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha