دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۳
کد خبر: 79289

سلامت نیوز : عضو تیم پیوند کبد علوم پزشکی تهران گفت: با توجه به تعداد زیاد مراجعان و محدود بودن تعداد مرگ مغزی نیاز به اولویت‌بندی بیمارن برای نوبت پیوند کبد داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محسن نصیری طوسی - مدیر گروه داخلی بیمارستان امام خمینی گفت: بیماران مزمن کبدی خدمات پزشکی را در قالب درمان و تجویز دارویی دریافت می‌کنند تا به زندگی خود ادامه دهند ولی گاهی به مرحله‌ای از بیماری می‌رسند که عوارض مزمن کبدی بروز و با خطر فوت بیمار همراه می‌شود.

وی ادامه داد: برای افرادی که از نارسایی کبد رنج می‌برند، درمان جایگزین دیگری وجود ندارد و در این شرایط، افراد کاندیدای پیوند کبد می‌شوند.

نصیری طوسی در رابطه با نحوه پذیرش بیماران برای انجام عمل جراحی، گفت: به علت تعداد زیاد مراجعان و محدود بودن تعداد مرگ مغزی مجبور به اولویت بندی بیمارن برای انجام عمل جراحی پیوند کبد هستیم که البته این اولویت‌بندی بر اساس شاخص‌ها و معیارهای علمی است.

مدیر گروه داخلی بیمارستان امام خمینی اظهارکرد: در سال گذشته تعداد مراجعات پیوند کبد حدود 300 مورد بوده است که از این تعداد صد بیمار به عنوان اولویت اول تعیین شده‌اند اما از این تعداد نیز تنها نیمی موفق به پیوند کبد شده‌اند.

وی از توسعه مراکز پیوند کبد در دانشگاه‌های مختلف کشور ابراز امیدواری کرد که با گسترش این مراکز در سایر دانشگاه‌ها تعداد اعمال بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای اینکه پیوند رد نشود متدهای دارویی و درمانی وجود دارد. این داروها جلوی پس زدن پیوند را می‌گیرد ولی خطر بیماری‌های قلبی عروقی، امکان بروز سرطانهای پوست و غدد لنفاوی را افزایش می‌دهد و باید با تمهیدات لازم و تجویز سایر داروها جلوی این عواض گرفته شود.

این متخصص گوارش افزود: در صورتی که بیماران با مراقبت پزشکی و دارو تا سال‌ها پس از عمل جراحی به درمان ادامه دهند می‌توانند به فعالیت‌های عادی خود بازگشته و حتی ازدواج کرده و بچه‌دار شوند.

نصیری طوسی عنوان کرد:عوارض یک بیماری که خطر مرگ و میر آن 20 تا 30 درصد بود با پیوند کبد به 10 درصد کاهش داده می‌شود و بعد از پیوند نیز مراقبت‌های مربوط به آن تمام نمی‌شود و بیمار باید تا آخرعمر تحت مراقبت باشد تا از عوارض آن جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha