اگر می‌خواهید از ابتلا به زوال عقل در دوران پیری در امان بمانید از دندانهایتان مراقبت كنید.

این توصیه، پیام یك مطالعه جدید است كه در آن بین از دست دادن دندانها و بروز زوال عقل در سنین بالا ارتباطی كشف شده است. به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری رویترز از نیویورك، محققان در تحقیق "راهبه‌ها" پرونده دندان پزشكی و نتایج آزمایش عملكرد مغزی ‪ ۱۴۴‬تن را كه در مدت ‪۱۲‬ سال جمع‌آوری شده بود بررسی كردند. تحقیق راهبه‌ها یك تحقیق درازمدت در مورد پیری و آلزایمر در بین راهبه‌های كاتولیك مدرسه خواهران نوتردام است.

این افراد ‪ ۷۵‬تا ‪ ۹۸‬سال سن داشتند.

در بین كسانی كه در اولین آزمایش ادراكی از نظر زوال عقل سالم بودند كسانی كه هیچ دندانی نداشتند یا كمتر از ‪ ۹‬دندان برایشان مانده بود دو برابر كسانی كه دستكم ‪ ۱۰‬دندان در دهان داشتند به زوال عقل در سنین بالاتر مبتلا شدند.

حدود یك سوم افراد بی‌دندان یا كم دندان هنگام انجام اولین آزمایش ادراكی به زوال عقل دچار بودند.

دكتر "پاملا اسپاركس اشتاین" از دانشكده پزشكی دانشگاه كنتاكی و همكارانش این یافته‌ها را در مجله انجمن دندان پزشكی آمریكا ارایه كردند.

برخی تحقیقات قبلی نشان داده است سطح بهداشت دهان و دندان به علت بی‌توجهی به این امر در مبتلایان به زوال پایین‌تر است.

این تحقیق جزو معدود مطالعاتی است كه نقش رعایت بهداشت را در بروز زوال عقل بررسی كرده است.

دكتر اشتاین می‌گوید بیماریهای معمولی ممكن است بطور هم زمان در بروز زوال عقل و از دست دادن دندانها نقش داشته باشند. علاوه بر بیماریهای لثه، كمبودهای تغذیه‌ای دوران كودكی، عفونتها یا بیماریهای مزمن بطور هم زمان باعث از دست دادن دندانها و آسیب مغزی می‌شوند.

 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha