سلامت نیوز : از سال گذشته که مشکلات دارویی در کشور شروع شد علی رغم وعده های داده شده نه تنها کم نشد بلکه روز به روزهم بر شدت مشکلات افزوده شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین ؛ برخی کارشناسان معتقدند که مشکلات دارویی کشور از سالها قبل وجود داشته است و شدت یافتن آن در سال گذشته قابل پیش بینی بوده است،بااینحال مصطفی کریمی مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو این موضوع را رد می کند و می گوید که به خاطر تحریم دچار مشکل شدیم.
گفت و گوی خبرآنلاین با وی را می خوانید:

کارشناسان مشکل کمبود دارو را به خاطر سوءمدیریت مدیران وزارت بهداشت و درمان می دانند که در زمان تحریم و گرانی دارو نتوانستند این مشکل را حل کنند.شما چه پاسخی به این انتقادها دارید؟
مشکل دارو وتامین آن همانند زنجیر دارای پارامترهای برون سازمانی است.متاسفانه به خاطر تحریم های ناجوانمردانه کشورهای مدعی حقوق بشر،ابزارهای دخیل در تامین دارو دچار مشکل شدند و به تبع آن ما کمبود دارو پیدا کردیم.البته در مواقعی خود تحریمی از تحریم موثرتر شده است. چون با وجود اینکه عنوان می‌کنند دارو در فهرست تحریم نیست اما ابزار و ادوات کاری حوزه دارو دچار تحریم شده است.


برخی تولیدکنندگان دارو معتقدند که این مشکلات قابل پیش بینی بود اما وزارت بهداشت هیچ کاری نکرد؟
به هر حال نباید فراموش کرد که در بحث کمبودهای دارویی تنها سازمان غذا و دارو مقصر نیست بلکه نیازمند همکاری و هماهنگی ارگان‌های دیگر نیز هست که باید به نحو احسن انجام شود تا مشکلات مربوط به تامین دارو روی روال بیفتد و کمبودها مرتفع شود. بسیاری از مشکلات از سال گذشته به سال 92 منتقل شده است. در برآوردی که انجام داده‌ایم در 15 فروردین سال 92 ، 300 قلم دارو دچار کمبود شده بودند اما خوشبختانه با تمام تلاش‌هایی که انجام شد کمبودها کاهش پیدا کردند و اکنون تنها با کمبود 75 قلم دارو در کشور مواجهیم. بنابراین از زمانی که ما وارد این سازمان شدین سعی کردیم مشکلات را حل کنیم.

اما در همین زمان قیمت داروها بالا رفت و بسیاری از بیماران به ویژه بیماران خاص با کمبود دارو مواجه شدند.این افزایش قیمتها چرا کنترل شده نبود؟
با توجه به افزایش قیمت موادی که در تامین و تولید مواد اولیه دارویی به کار می روند و همچنین افزایش هزینه های مختلف تولید ، واردات دارو و تبدیل نرخ ارز از مرجع به معامله ای،برای حفظ توان تولیدی و ادامه فعالیت شرکتها،اصلاح قیمت صورت گرفت.به عبارتی،چون قیمت پارامترهای سایر اقلام افزایش می یابد،قیمت فعلی نمی تواند چرخه اقتصادی شرکتهای دارویی که بنگاههای کوچک اقتصادی هستند را بچرخاند لذا چاره ای جز اصلاح آن نبود.


حدود دو ماه پیش اعلام شد که داروهای فراوانی در گمرک باقی مانده و به خاطر عدم اختصاص ارز امکان ترخیص آن وجود ندارد،اما بعدا وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد که این داروها بیشتر زیبایی و لوکس هستند.بالاخره داروی درمانی در گمرک وجود دارد؟
بله.با توجه به تبدیل نرخ ارز مرجع به مبادله ای و الزام پرداخت مابه التفاوت آن برای ترخیص ، از طرفی نداشتن اعتبارلازم و ریال معادل آن برای پداخت این مابه التفاوت توسط شرکتها و همچنین عدم اطمینان شرکتهای دارویی بابت اختصاص ارز مبادله ای ،با وجود مساعدتهایی که شد ترخیص انجام نشد.


آماری از تعداد اقلام دارویی که در گمرک وجود دارد اعلام می کنید چون هر بار آمار متفاوتی اعلام می شود؟

حدود 330 تن دارو در گمرک رسوب کرده است.


در این میان عدم هماهنگی در میان دستگاههای اقتصادی دولت هم اعلام می شود؟

به طور حتم اگر گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی با ما همکاری کند می‌توانیم این کمبود دارو را ظرف مدت دو هفته برطرف کنیم.بانک مرکزی نباید در تامین ارز، وزارت بهداشت را دور بزند چراکه این اقدام باعث مشکلات دارویی و واردات دارو در کشور می‌شود.


وجود داروی بیهوشی تاریخ گذشته و چینی صحت دارد؟
الان ما کمبود داروی بیهوشی را رفع کردیم اما متخصصانی که از داروهای چینی و تاریخ گذشته استفاده می کنند خوشان باید پاسخ بدهند چون ما داروی بیهوشی وارد کردیم و مشکل را رفع کردیم. چین جزو منابع مجاز تامین دارو نیست و تاکنون هیچ گونه فرآورده ساخته شده نهایی از چین وارد نکرده ایم، به این معنا که نمی توانیم از هر کشوری دارو وارد کنیم.


الان ما از کدام کشورها مجاز به واردات دارو هستیم؟
کمیسیون قانونی ساخت و ورود دارو، 39 کشور را به عنوان منابع مجاز تامین دارو معرفی کرده است. درخواست برای واردات از سوی این کشورها به علت این که استانداردهای نظارتی و کنترلی بالایی دارند، قابل پذیرش است که البته آن هم دارای شرایطی است. این فهرست هفت یا هشت کشور آسیایی هستند. واردات دارو از هند امکان پذیر است، اما پیش از آغاز، همکاران ما خطوط تولیدی کارخانجات هندی را بازدید می کنند و از رعایت استانداردهای Gmp مطمئن می شوند.
به نظر شما بهتر نیست در شرایط کنونی به جای پرداخت نقدی به بیماران،بیمه ها را تقویت کنیم تا مانند کشورهای دیگر سازمانهای بیمه ای از بیماران حمایت کنند؟
بله ما هم موافقیم که با توجه به موارد مشابه در کشورهای دیگر یارانه دارو با پرداخت مابه التفاوت افزایش قیمتها از طریق بیمه ها،به نظر می آید روش مناسبی باشد.به شرط اینکه در سیستم بیمه ای بسترهای لازم ایجاد شده باشد و صرفا مدیریتی نباشد.


این ما به التفاوت قیمت دارو به بیمه شدگان چگونه پرداخت می شود؟

ما لیست بیمه شدگان سازمان بیمه خدمات درمانی را گرفتیم البته ممکن است نام برخی افراد داخل این لیستها نباشد پس از اینکه مردم باور کردند که این ما به التفاوت قیمت دارو از سوی وزارت بهداشت پرداخت می‌شود می‌توانند با سامانه 1490 تماس بگیرند و مشخصات خود را اعلام کنند.


افرادی که از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند،چطور باید این مابه التفاوت را بگیرند؟
کمک به افرادی که پوشش بیمه‌ای ندارند برای بیمه چیز جدیدی است که در تفاهمنامه‌ای در نظر داریم این مشکل را حل کنیم.

الان چند رقم کمبود دارویی داریم؟
حدودا به 60 قلم کاهش یافته است.


الان راهکار شما برای حل مشکلات دارویی در کشور چیست؟
تغییر نگرش مدیران برون سازمانی به دارو،اختصاص ارز جداگانه در قالب بودجه سالیانه که بعد از ابلاغ تمام و کمال آن در اختیار وزارت بهداشت و درمان قار گیرد.تامین کمبود پرسنل کارشناسی،پرداخت حقوق مکفی و مناسب برای عدم خروج کارشناسان از سازمان غذا و دارو و پوشش بیمه ای داروهای ضروری و حذف داروهای otc از پوشش بیمه ای و ایجاد خط اعتباری مناسب با بهره پایین برای تامین نقدینگی شرکتها برای تامین دارو و مواد اولیه.این عمده راهکارهای ما در سازمان برای حل مشکلات دارویی است.


چرا داروهای otc از پوشش بیمه ای باید خارج شوند؟
چون حجم مصرف بالاست و بار مالی زیادی را برای بیمه ها دارد.


آقای دکتر، مسئله بلوکه کردن برخی داروها توسط شرکت‌های پخش تا زمان افزایش قیمت‌ها صحت دارد؟

خیر. به محض اطلاع یافتن از این مسئله بازرسی هایی از شرکت‌های پخش انجام دادیم و متوجه شدیم این مسئله به هیچ وجه صحت ندارد .


مشکل دیگر این است که برخی داروخانه‌ها به بهانه اینکه داروی ایرانی ندارند، برای کسب سود بیشتر، داروی خارجی را به بیماران می دهند.چرا با آنها برخورد نمی شود؟
متاسفانه این موضوع شنیده شده و اگر مردم به ما گزارش بدهند حتما با آن برخورد می کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha