با اجباری شدن تست هایپوتیروئید در ایران، 80 درصد نوزادان از نظر كم كاری تیروئید غربال می‌شوند اما در حالی اولین تست اجباری را در ایران شاهدیم كه كشورهای پیشرفته 25 آزمایش اجباری برای نوزادانشان دارند.

به گزارش سلامت ینوز به نقل ازفارس، محمدحسن هاشمی مدنی، دبیر علمی اولین كنگره بین‌المللی ارتقای كیفیت خدمات آزمایشگاههای تشخیص طبی ایران و ششمین كنگره كشوری آن، گفت: این كنگره 24 تا 27 بهمن امسال در مركز همایشهای رازی تهران با حضور مهمانان و كارشناسان خارجی برگزار می‌شود.
وی گفت: استانداردهای آزمایشگاهی، اعتبار سنجی آزمایشگاههای تشخیص طبی، آزمایشگاه و نظام مراقبت از بیماریها، مقررات بین المللی، مدیریت منابع انسانی در آزمایشگاههای تشخیص طبی، چالشهای حقوقی و اخلاقی، تجهیزات و فرآورده‌های تشخیصی، بیماری‌های گوارشی، كلیه و مجاری اداری، بیماریهای غدد، روماتیسم، طب سالخوردگان، سرطانها، بیماریهای قلبی و عروقی، طب نوزادان، تسهای سریع بر بالین بیمار، روشهای تشخیص مولكولی، تازه ها و تحقیقات نوین علوم آزمایشگاهی، تشخیص پیش از تولد و آزمایشگاه و نظارت بر مصرف بهینه خون و فرآورده‌های خونی از جمله محورهای مورد بحث در این كنگره است.
وی افزود: 70 درصد مقالات این كنگره به صورت سفارشی در یكی از این مباحث تعیین شده است و حداكثر 30 درصد مقالات این كنگره آزاد است.
وی گفت: بسیاری از تصمیم گیریهای مهم در حوزه آزمایشگاههای تشخیص طبی در ایران حاصل بررسی‌های كنگره‌های كشوری آزمایشگاههای تشخیص طبی بوده است كه تدوین و ابلاغ استانداردهای آزمایشگاه‌ها و اعتبار بخشی بر اساس این استانداردها از سوی وزارت بهداشت نمونه آن است.
وی افزود: البته شاخصهای استاندارد آزمایشگاهها دائماً ارتقا می‌یابد به همین علت احتمالاً تا دو ماه آینده استانداردهای جدید و جامعتر آزمایشگاههای تشخیص طبی از سوی وزارت بهداشت ابلاغ می شود.
وی ادامه داد: اعتبار بخشی آزمایشگاهها نیز بر اساس استانداردها تعیین شده و پس از نظارت وزارت بهداشت انجام می‌شود كه از امسال به شیوه جدید و با همكاری انجمنهای علمی و صنفی علوم آزمایشگاهی انجام خواهد شد.
وی گفت: در زمان حاضر حدود 4 هزار آزمایشگاه تشخیص طبی دولتی و خصوصی در كشور داریم كه به زودی وب سایت اطلاعات كل این آزمایشگاهها با مشخصات و آدرس آنها راه اندازی می‌شود.
هاشمی مدنی افزود: علاوه بر ابلاغ آیین‌نامه غربالگری نوزادان از نظر كم كاری تیروئید كه سه سال پیش و در پی كنگره آزمایشگاههای تشخیص طبی ابلاغ شد، آیین نامه مهم ایمنی در آزمایشگاهها نیز برای حفاظت كادر این آزمایشگاهها از آلودگی ها ابلاغ شده است.
وی گفت: با وجود غربالگری نوزادان از نظر كم كاری تیروئید در كشور كه تا 80 درصد نوزادان را در بر گرفته است و نیز آزمایش نوزادان در خظر بیماری PKU باید غربالگری بیماریهای دیگری از جمله فاویسم و G6PD نیز در كشور برای نوزادان اجباری شود به خصوص اینكه در برخی كشورهای پیشرفته از جمله آمریكا تا 25 نوع بیماری مادرزادی در زمان تولد غربالگری می‌شود، البته تشخیص بیماریهای مشمول سقط جنین نیز تا قبل از 4 ماهگی نیازمند تدوین ضوابط مشخص است.
میر مجید مصلایی، دبیر امور بین‌المللی این كنگره نیز گفت:‌ متاسفانه با وجود اهمیت نقش آزمایشگاههای تشخیص طبی در تشخیص بیماریها در دنیا، هنوز این نقش مهم در كشور ما ناشناخته مانده و به آن توجه كافی نمی‌شود و این در حالی است كه 70 درصد پرونده پزشكی هر بیمار مدارك آزمایشگاهی است و 70 درصد تشخیص پزشكان بر اساس همین مدارك است.
علی صادقی تبار، دبیر اجرایی این كنگره نیز گفت: شعار ثابت هر ساله این كنگره، « استاندارد سقف ندارد» است، زیرا معتقدیم كه هیج سقفی برای ارتقای استاندارد آزمایشگاههای تشخیص طبی وجود ندارد و هر زمان امكان ارتقا و بهبود كیفی وجود دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha