سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 79313

وزارت بهداشت می‌تواند به راحتی از پرداخت این هزینه شانه خالی کند، چون زمانی که بیمار ناگزیر به تعویض دفترچه خود می‌شود، مدرکی ندارد تا نشان دهد که قبلا دارو گرفته و وجه آن را به طور کامل پرداخت کرده است.

اما و اگرهای پرداخت یارانه دارو
سلامت نیوز : واریز مابه التفاوت ارز دارو به حساب سرپرستان خانوار دارای بیماری خاص در حالی از امروز یا فردا شروع می شود که پیش از این، این طرح با انتقادهای بسیاری مواجه بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو ؛ دکتر حسن ابوالقاسمی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از واریز مابه‌التفاوت قیمت دارو با حساب بیمه‌ شدگان تامین اجتماعی طی امروز و فردا خبر داده گفته است که در فاز اول مابه‌التفاوت قیمت داروی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود و پس از آن، این یارانه دارویی به حساب سایر بیمه‌شدگان نیز واریز خواهد شد.

چندی پیش رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران از کسری 1500 میلیارد تومانی تامین اجتماعی در بخش دارو خبر داده بود. به گفته وی در بودجه امسال سازمان تامین اجتماعی، 1400 میلیارد تومان برای دارو اختصاص یافته است و پیش بینی می شود که با توجه به افزایش نرخ ارز رقمی در حدود 3500 میلیارد تومان نیاز است.

این در حالی است که به گفته دکتر علیرضا زالی رئیس کل منتخب سازمان نظام پزشکی ایران آمارها حکایت از این واقعیت دارد که جمعیتی در حدود 10 میلیون نفر در کشورمان هنوز از داشتن حداقل دفترچه بیمه درمانی محرومند و این افراد اگر دچار بیماری سختی شوند، باید تمام هزینه های درمان به ویژه داروهای گران قیمت را از جیب پرداخت کنند. 

حاجی‌آخوندی معاون وزیر بهداشت چندی پیش در خصوص چگونگی واریز یارانه دارو گفته بود که تمام خانواده‌ها یک شماره و حساب ملی دارند که یارانه‌ هم به آن واریز می‌شود، این مابه‌التفاوت قیمت دارو هم به همین حساب خانوار واریز می‌شود. داروخانه بابت دارویی که بیمار دریافت کرده گواهی صادر می‌کند که بر اساس آن مبلغی از قیمت دارو به حساب خانوار واریز می‌شود.

این شیوه از پرداخت با انتقاد احمد قویدل عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران روبرو شد. وی از اجرای طرح بدون كارشناسی واریز یارانه دارو به حساب بیماران هموفیلی انتقاد کرد و گفت: «واریز یارانه دارو به حساب سرپرست خانوار، سپردن مدیریت دارو به حوزه ای است كه اساسا صلاحیت اداره آن را ندارد.»

این عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران ادامه داده بود که: «واریز یارانه دارو به حساب سرپرست خانوار شانه خالی كردن وزارت بهداشت از وظایف مصرح در قانون اساسی و سپردن مدیریت دارو به حوزه ای است كه اساسا صلاحیت اداره آن را ندارد. وزارت بهداشت به این سئوال پاسخ دهد چه وظیفه ای به غیر از تامین دارو و مدیریت آن دارد كه می خواهد این حوزه ها را واگذار نماید.»

وزارت بهداشت برای پرداخت مابه التفاوت افزایش قیمت دارو سامانه 1490 را راه اندازی کرد و از بیماران خواست تا در آن ثبت نام کنند. در پی فراخوان وزیر بهداشت،، رییس انجمن تالاسمی ایران با انتقاد از این تصمیم گفته است: «ارجاع بیماران به سامانه 1490 برای دریافت مابه‌التفاوت داروهایشان مبتنی بر کار کارشناسی نیست، چرا که موجب بروز مشکلاتی برای بیماران شده است.»

رییس انجمن تالاسمی ایران با بیان اینکه چه تضمینی برای بازپرداخت پول‌های بیماران وجود دارد، اظهار کرده است: «وزارت بهداشت می‌تواند به راحتی از پرداخت این هزینه شانه خالی کند، چون زمانی که بیمار ناگزیر به تعویض دفترچه خود می‌شود، مدرکی ندارد تا نشان دهد که قبلا دارو گرفته و وجه آن را به طور کامل پرداخت کرده است.»

در این خصوص کمیسیون بهداشت مجلس نیز با وزیر جلسه ای برگزار کرده است. عابد فتاحی عضو کمسیون در خصوص این جلسه گفت: «من خوشبین نیستم. تاکنون در هیچ کجای دنیا ،دولت برای حمایت از بیمار پول نقد به او نداده است. مشخص نیست بیماران واقعا دارویی دریافت کرده باشند که با اعلام یک شماره حساب بخواهند پولی دریافت کنند،برای همین پرونده بیماران باید بررسی شود.از طرفی بیماران شهرستانی سردرگم می شوند. چه بودجه ای برای این کار در نظر گرفته شده است؟چون وزارت بهداشت همیشه اعلام می کند که با کمبود اعتبار مواجه است؟»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha