کارشناسان امور اجتماعی معتقدند انتخاب مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم باید به دور از مسائل سیاسی و از درون سازمان انتخاب شود تا برای ارائه خدمات به 35 میلیون نفر بیمه شده تامین اجتماعی، کارآیی و تعهد لازم را داشته باشد.

انتقاد از مدیریت سیاسی در تامین اجتماعی/ مدیر آینده باید از بیمه شدگان باشد
سلامت نیوز : کارشناسان امور اجتماعی معتقدند انتخاب مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم باید به دور از مسائل سیاسی و از درون سازمان انتخاب شود تا برای ارائه خدمات به 35 میلیون نفر بیمه شده تامین اجتماعی، کارآیی و تعهد لازم را داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ در سازمان بزرگی مانند تامین اجتماعی که حدود 35 میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و با قسمت عمده بخش تولید و صنعت کشور در ارتباط است و همچنین بیش از دو میلیون نفر نیز مستمری بگیر آن هستند، قطعا انتخاب درست مدیر عامل این سازمان می تواند در اجرای برنامه ها و پیشبرد اهداف و ارائه خدمات به جامه هدف بسیار موثر باشد.

در دولتهای نهم و دهم، انتخاب مدیرعامل این سازمان بیشتر بر اساس معیارهای سیاسی بوده تا توانایی و شایستگی و همچنین آشنایی با فعالیتهای سازمان. همین موضوع نیز باعث بروز مشکلات زیادی طی 8 سال گذشته برای بازنشستگان و کارگران تحت پوشش چتر حمایتی تامین اجتماعی شده است. به همین دلیل کارشناسان و متخصصین مربوطه معتقدند که به منظور رفع مشکلات و چاره اندیشی برای بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، بهتر است مدیر عامل جدید سازمان بر اساس شایستگی و به دور از مسایل سیاسی انتخاب شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با مهر، ملاک انتخاب مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را داشتن سابقه مدیریت و به دور از مسائل سیاسی دانست و گفت: طبق اساسنامه سازمان تامین اجتماعی فردی می تواند به سمت مدیریت آن انتخاب شود که حداقل 5 سال سابقه مدیریت داشته باشد و همچنین رشته تحصیلی مرتبط نیز دارا باشد.

عبدالرضا عزیزی با اشاره به اینکه انتخابهای دولت روحانی مبنی بر گزینش افراد شایسته و آشنا به حوزه کاری بوده که امیدواریم در انتخاب مدیرعامل تامین اجتماعی نیز این موارد رعایت شود، تاکید کرد: انتخاب مدیرعامل این سازمان باید بر اساس فعالیتهای انجام شده و تجربیات و توانایی های فردی باشد و به دور از هرگونه مسائل سیاسی اما در مجموع نمی توان گفت که سیاست نقشی در انتخاب مدیرعامل ندارد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه در دوره های قبل انتخاب مدیرعامل بیشتر بر اساس انتخابهای سیاسی بوده، گفت: امیدواریم در دولت جدید سیاست در حاشیه قرار گیرد و ملاکهای اصلی مسئولیت پذیری، توانایی، رشته تحصیلی مرتبط و سابقه مدیریت باشد.

عزیزی با تاکید بر اینکه فردی که تمامی این معیارها را داشته باشد طبیعتا برای اداره مجموعه‌ای به بزرگی تامین اجتماعی با حدود 35 میلیون افراد تحت پوشش را دارد، تصریح کرد: به طور حتم داشتن تمامی این معیارها می طلبد که فرد انتخاب شده از داخل مجموعه باشد تا بتواند آشنایی بیشتر با جامعه هدف و خدماتی که به آنها ارائه می شود، داشته باشد.

محمد اسماعیل سعیدی عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه انتخاب مدیرعامل تامین اجتماعی باید بر اساس شایسته سالاری انجام گیرد، گفت: اولین ویژگی که برای انتخاب افراد در نظر گرفته می شود شایستگی آنها در سمتی است که برعهده خواهند داشت و بر همین اساس در انتخاب مدیرعامل تامین اجتماعی نیز باید این ویژگی مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: تجربه، توان و تخصص و کارآیی لازم از دیگر ویژگیهایی است که جا دارد مدیرعامل سازمان عریض و طویلی مانند تامین اجتماعی دارا باشد تا بتواند نیازها و خدمات مورد نیاز اقشار محروم و کارگر جامعه و همچنین بازنشسته را تامین کند.

سعیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از مراجعین ما که نیازمند کمک هستند جزء جامعه هدف سازمان تامین اجتماعی محسوب می شوند، گفت: بر همین اساس جا دارد که انتخاب مدیرعامل این سازمان به دور از هرگونه مسائل سیاسی و از داخل سازمان انجام گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: از آنجا که بخشی از اقتصاد کشور وابسته به سازمان تامین اجتماعی است و بسیاری از کارخانه ها، شرکتهای دارویی، هتلها، بانکها و... جزو درآمد و دارایی های این سازمان محسوب می شود به همین علت جا دارد که فردی شایسته و آشنا به مسائل اقتصادی در راس مدیریت این سازمان قرار گیرد تا از توانایی های لازم خود برای اداره بهتر آن بهره گیرد.

به گفته سعیدی، فردی که تمام این ویژگیها را داشته باشد، به طور حتم از داخل سازمان خواهد بود و اطمینان دارم افرادی در این سازمان فعالیت کرده و می کنند که از توانایی های لازم برای منصب مدیریت برخوردارند که می توان از آنها بهره کافی را برد.

وی نگاه سیاسی را عاملی برای بروز مشکلات در این سازمان دانست و گفت: زد و بندها و موضع گیری های سیاسی باعث غفلت در رسیدگی به امور جامعه هدف تامین اجتماعی خواهند شد به همین دلیل فردی که در راس این سازمان قرار می گیرد باید به دور از مسائل سیاسی و فقط درگیر خدمات اجرایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha