بسیاری از تصمیمات ورازت بهداشت در خصوص مباحث بهداشت و درمان کشور و همچنین تصمیم به طرح بکارگیری پزشکان عمومی در ارائه خدمات رادیولوژی کاملا احساسی و جنبه منطقی ندارد.

منافات طرح بکارگیری پزشکان عمومی در ارائه خدمات رادیولوژی با قوانین آموزشی وزارت بهداشت

سلامت نیوز : یک متخصص رادیولوژی و سونوگرافی با اشاره به تاثیر منفی طرح بکارگیری پزشکان عمومی در ارائه خدمات رادیولوژی در آینده شغلی دستیاران تخصصی این رشته، تصریح کرد: براساس منشور آموزشی رشته رادیولوژی تدوین شده توسط وزارت بهداشت، پزشک عمومی تنها پس از قبولی در آزمون تخصصی مربوط به این رشته و پس از گذاراندن دوره چهار ساله رزیدنتی صلاحیت فعالیت در این حوزه را به عنوان یک متخصص رادیولوژی و سونوگرافی پیدا می کند در حالی که به نظر می رسد، طرح ارائه شده با قوانین خود وزارتخانه تناقض دارد.

دکتر فریبز شفیقی در گفت وگو با ایسنا ، در خصوص طرح بکارگیری پزشکان عمومی در ارائه خدمات رادیولوژی در شهرهای دورافتاده، اظهار داشت: بسیاری از تصمیمات ورازت بهداشت در خصوص مباحث بهداشت و درمان کشور و همچنین تصمیم به طرح بکارگیری پزشکان عمومی در ارائه خدمات رادیولوژی کاملا احساسی و جنبه منطقی ندارد.

وی به وجود سه بخش مجزای بهداشت، درمان و آموزش در وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: در قسمت مربوط به آموزش آن، برای کلیه رشته های پزشکی به طور مجزا و در ارتباط با یکدیگر یک منشور آموزشی تدوین شده است. در منشور آموزش رشته رادیولوژی نیز این گونه آمده است که پزشک عمومی پس از قبولی در آزمون تخصصی رادیولوژی وارد این رشته شده و پس از گذراندن دوره چهار ساله دستیاری تخصصی یا رزیدنتی صلاحیت فعالیت در این حوزه را به عنوان متخصص رادیولوژی و سونوگرافی پیدا می کند. حال به نظر می رسد طرح استفاده از پزشکان عمومی برای ارائه خدمات رادیولوژی و بخشنامه اجرای آن با قوانین خود وزارتخانه تناقض دارد.

این پزشک فلوشیب سی تی اسکن ادامه داد: افرادی که در هر رشته اقدام به اخذ تخصص می کنند متحمل صرف سرمایه مالی و جانی بسیاری در این راه می شوند؛ باید توجه داشت تصمیمات ناگهانی از این دست ممکن است برنامه ریزی رزیدنت های رادیولوژی برای آینده کاری خود را برهم زده و آنها را در مسیر تصمیم و تحصیل خود دچار لغزش نماید.

وی یادآور شد: بطوری که بالای 60 تا70 درصد این افراد معمولا با دلخوشی یک دستگاه رادیولوژی تهیه کرده و راهی شهرهای دورافتاده می شوند تا علاوه بر بازگشت سرمایه بتوانند به مردم این نواحی خدمت کنند. اما طرح هایی همچون آموزش سه ماهه پزشکان عمومی و استفاده از آنها برای انجام این خدمات تخصصی باعث می شود تا ضمن ناامید کردن دستیاران رادیولوژی و سونوگرافی این موقعیت کاری نیز از آنها گرفته شود.

وی با اشاره به سابقه خدمت 18ساله خود در شهرهای مختلف دورافتاده کشور، گفت: به ندرت ممکن است در ایران شهری وجود داشته باشد که امکانات تخصصی در آن موجود نباشد مگر اینکه آن حوزه از لحاظ تقسیمات جغرافیایی شهر نبوده و بخش یا روستا باشد که در این صورت هم نبود امکانات تخصصی رادیولوژی همچون سایر پزشکان متخصص رشته های دیگر در آنجا طبیعی است.

وی افزود: قوانین باید بر اساس قاعده یک مجموعه تدوین شوند و نه برطبق راس آن؛ یعنی یک نمونه استثنا نمی تواند به عنوان معیاری مناسب برای تعمیم دادن آن به سایر موارد و قانونگذاری صحیح تلقی شود و لازم است تا از بخشی نگری در تدوین طرح ها خودداری شود.

دکتر شفیقی اضافه کرد: با توجه به اینکه کمک به مردم نواحی کم برخوردار یکی از دلایل طرح بکارگیری پزشکان عمومی در ارائه خدمات رادیولوژی در شهرهای دورافتاده عنوان شده است بر اساس همین امر نیز نمی توان جان مردم را در اختیار پزشکی که تخصص لازم را نداشته و تنها با سه ماه آموزش در این زمینه مجاز به فعالیت می شود، قرار داد.

این متخصص رادیولوژی و سونوگرافی در پایان وجود مشکلات و کمبودهای حوزه سلامت برای ساکنین شهرهای محروم را قابل درک دانست و افزود: باید به خاطر داشت پس از وقوع انقلاب اسلامی معضلات و کمبودهای موجود در سراسر کشور و رفع آنها بتدریج و در طول سی سال خدمت صورت گرفت. بطور مثال روستاهای فاقد آب، برق و گاز با گذشت زمان به امکانات دسترسی پیدا کردند، لذا نباید انتظار داشت که تمامی مشکلات و کمبودها در همه شهرها، روستاها و بخش های کشور به یکباره مرتفع شود. بهتر است وزارت بهداشت و درمان تصمیم گیری‌های خود را با توجه به نکته یادشده بگیرد و از اخذ تصمیماتی که خدمات فراوان انجام شده را در طی این سال ها زیر سوال می برد، دوری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha